17. desember 2021

Helgelektyre(417)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Stand av Stephen King, Wide Sargasso Sea av Jean Rhys,Skumringstimen av Maria Trolle og Magiske eventyr av Johanna Basford,  er fra egen boksamling     




















Satans sommer - Kim Faber & Janni Pedersen

Ulven - Samuel Bjørk

The Stand - Stephen King


Så langt i uke 50 har jeg ikke fullført en eneste bok. Grunnen er nok leselysten døde i forrige helg. Leser dog hver dag, for tar man noen dagers pause, er det vanskeligere å komme i gang igjen. Sånn er det for meg i hvert fall.

Jeg leser to krimbøker, en historisk roman fra 1966, og en klassiker av Stephen King.

Forrige lørdag har begynte jeg å lese Satans sommer som er bok nummer to av Faber og Pedersen paret. Selv har jeg ikke lest bok nummer en. Jeg er ikke så nøye når det gjelder krimserier, for man får som regel rikelig med bakgrunnshistorier likevel.

Den er om etterforsker Martin Juncker som blir satt på saken om en skutt og drept mann i en park. Juncker kjenner til vedkommende, men får likevel godkjennelse til å jobbe videre med saken. Samtidig er sommeren uvanlig og kvelende varm.

Noe rolig start så langt. Liker Juncker, men er ikke helt revet med i handlingen ennå ...

Natt til fredag i forrige uke, begynte jeg å lese Ulven av Samuel Bjørk. Bruker ikke så lang tid på den fordi den er kjedelig, men heller fordi det er en stor bok på nesten 500 sider. Det passer meg bra, for jeg foretrekker store bøker fremfor de korte.

Det er også min første bok av Samuel Bjørk, eller Frode Sander Øien som han egenltig heter. Den er om et åsted hvor to gutter ble funnet på et jordet, med et dødt dyr mellom seg. Drapet ligner på et åsted i Sverige som skjedde for noen år siden. Har det noe sammenheng? Samtidig blir man kjent med Mia Krüger, som kommer rett fra skolebenken og inn i Holger Munchs team. Noe som blir sett litt ned på i begynnelsen, siden hun er svært ung, men hun ser og legger merke til ting veldig lett i forhold til det mange andre gjør. Er det en evne hun har eller bare flaks? Samtidig er hun bekymret for sin tvillingsøster, som er narkoman. Ofte er Mia i Oslos gater for å lete etter henne.

Ingen nyskapende krim, men fengslende og mørkt. Liker den godt så langt.

Siden jeg ikke leste videre i The Stand i forrige helg, selv om jeg skulle gjøre det, skal jeg ta igjen det i helga. Jeg liker den, men er nok ikke like begeisret som mange andre. Det er ikke Kings beste. Det er fremdeles Pet Sematary. Har som mål å bli ferdig med The Stand i år.

Jeg skal også lese Wide Sargasso Sea av Jean Rhys. Har ikke kommet langt. Selv om boka er kort, er introduksjonen svært lang, så det er den delen som tar noe tid.

Det er nok større sjanse for at jeg blir ferdig med Ulven før Satans sommer i helga og neste bok er da, Hjerteknuseren av Anne B. Ragde. Man må få meg seg noen romaner, også. Ellers gleder jeg meg til Håndball VM er over. Er så utrolig lei av alle sportsendingene, så skjønner hvorfor mange flykter fra Tv-skjermen. 😈

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


Motivet er fra denne boka:

 
Skumringstimen - Maria Trolle
 
Motivet er fra denne boka: 

Magiske eventyr - Johanna Basford

God helg.

Ukas låt: First Cool Hive - Moby

2 kommentarer:

  1. Skal si det går unna med Ulven, skjønner at den falt i smak. Jeg skulle også lese den nå, men det haglet inn med bibliotekbøker som måtte få prioritet. Skjønner jeg har noe å glede meg til.
    Ha en fin helg Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Ulven er slett ikke verst den. Den er stor, men lettlest. Er ikke veldig fan av hverdagskrim, men dette er litt mer hardbarket hverdagskrim, og liker språket godt. Så det er ingen grunn til å grue seg til denne. =)

      Biblioteksbøker bør nok prioriteres siden bøkene ofte har lange ventelister. Spent på hva du synes om Polarsirkelen. Vet du nettopp har lest den.

      Tusen takk og i lige måde. Ikke lenge igjen til juleferie nå. =)

      Slett