10. juli 2020

Helgelektyre(342)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Elevator Pitch av Linwood Barclay, Spor i aske av Matthew Hall, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Det du gjorde av Claire McGowan, og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling 


Elevator Pitch - Linwood Barclay
Spor i aske - Matthew Hall (jeg har et annet omslag)
The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Denne helga ser ut som forrige helg siden jeg leser de samme bøkene. Jeg leser litt tregere på engelsk, og bøkene er litt tykke. Men nærmer meg slutten både i Elevator Pitch og Spor i aske, så kommer til å bli ferdig med begge disse i løpet av helga.

Elevator Pitch er en snerten thriller. En thriller som endelig har litt action i seg istedet for å virke som en kjedelig oppsummering. Den er om New York som er hardt rammet av ulykker tett etter hverandre, spesielt når det gjelder heisulykker. Det legges mye press på borgermesteren Richard Headley, som er lite likt av folk flest fra før av. Han føler han har mye å rette opp, og vil de finne ut hva som skjer, før de mister flere liv? Liker veldig godt stemningen og stresset veldig godt, og at boka består av et veldig stort persongalleri uten at det blir rotete. Så har sansen for denne så langt, selv om jeg har en følelse av hva som egentlig skjer. Det ødelegger ikke spenningen.

Spor i aske har jeg heller ikke mye igjen av, og jeg sliter mer med den fordi er ikke glad i krim blandet med romantikk. Men visste ikke at det var en sånn bok før jeg kjøpte den. Det er bok nummer seks om likskuedommer Jenny Cooper. Har selv ikke lest de andre bøkene i serien og de kan fint leses frittstående, for man får mye bakgrunnshistorie uansett underveis. Jenny Cooper har en krevende jobb som likskuedommer. Denne gang må hun hanskes med familietragedie og husbrann som hun må nøste opp i. Bør hun gå etter bevisene eller bør hun høre på folk som snakker, siden det sladres om mangt hvor tragedien skjedde? Samtidig sliter hun i privatlivet. Hun har en voksen sønn, og et av og på forhold med en pilot. Han er mye vekk på grunn av jobben. Når de er sammen er følelsene intense, vaklende og usikre. De vurderer om de skal bli samboere eller ikke, men er han til å stole på?

Skjønner? Litt for mye om følelser og intimitet, og det er jeg ikke interessert i når jeg skal lese krim, så er ikke helt fan av boka. Jeg liker Jenny Cooper, men hun fortjener bedre setting enn dette.

The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson har jeg ikke tenkt å gi en oppsummering på enn så lenge. Har lest litt over hundre sider og forstår omtrent 20% av det jeg har lest. Det jeg har forstått så langt, er litt stykkevis og delt, men det er vanskelig å sette seg inn fult og helt inn i verdenen som Sanderson prøver å beskrive, og trenger mer tid på å få helheten i det. Heldgivis, etter å ha gjort litt research gjennom bokanmeldelser og videoer om boka/serien, er det mange som hevder at det er en bok/serie som tar litt tid å komme inn i siden det er litt kompleks. De sier at det blir lettere etter hvert, men det får man se på. Har lest litt fantasy før, men ikke så mye high fantasy, så er nok ikke vant til det. Håper den blir lettere å forstå etter hvert.

En bok som jeg er spent på å lese snart er Knutby av Jonas Bonnier. En sak som de fleste kjenner til. Har lest en bok om saken tidligere og det blir spennende å lese mer om det. Krim fra virkeligheten er alltid spennende å få med seg.

En annen bok jeg skal forhåpentligvis begynne på i helga, er: Det du gjorde av Claire McGowan som jeg kjøpte i en dagligvarebutikk for ikke så lenge siden. Syntes den virket spennende og fascinerende. Det er om en gjenforeningsfest som tar en forferdelig vending. Hvem skal verten stole på?

Dette er da leseplanene for helga, og så langt har jeg fargelagt dette:

 Motivet er fra denne boka:

En verden av verdener - Kerby Rosanes

I denne uka dukket denne opp i postkassen:

Bildet hentet fra Google

Friday the 13th. Jeg liker horror og slasher sjangeren. Jeg liker også de fleste ufyselige karakterene, men Jason Voorhees er og blir favoritt. Det tok flere måneder å få spillet for fraktingen tok så lang tid, men vel verdt ventetiden. Spørs hvor produktiv jeg blir i helga. Understreker at spillet har 18-års grense.

God helg. 

Ukas låt: Parasite Eve - Bring Me the Horizon



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar