6. januar 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Forsvunnet av Kendra Elliot, Revival av Stephen King, The Blind Assassin av Margaret Atwood, Dondald Ducks julehistorier, og The Cabin at the End of the World av Paul Tremblay, er fra egen boksamling



  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Hekseknuten 2: Keiserens grav - Johan Rundberg
 
 Antall leste sider i forrige uke: 

 358 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad

Bøker som leses nå:

* Forsvunnet - Kendra Elliot
* Revival - Stephen King
* The Blind Assassin - Margaret Atwood

Planlagte bøker denne uken:

* Forsvunnet - Kendra Elliot
* Revival - Stephen King
* The Blind Assassin - Margaret Atwood
* Farlig farvann - Viveca Sten
* The Cabin at the End of the World - Paul Tremblay

Nyåret starter med dårlig leselyst. Flott!

Det er ingen spesiell grunnt til det. Men når man leser mye, mister man jo leselysten etter hvert, og det er jo sånn med alt. Er det en hobby man bruker mye tid på, så varierer lysten som med alt annet. Det er helt vanlig, men leser likevel. Den lengste dårlige leselysten jeg har hatt varte i tre år, men leste likevel. Det gjør jeg nå også, fordi det er vanskeligere å begynne på igjen når man tar pause. Så leser litt hver dag uansett.

I forrige uke på nyttårsaften leste jeg ut Keiserens grav av Johan Rundberg. Den tilhører spøkelseskrimserien Hekseknuten som er beregnet for unge lesere, men jeg bryr meg ikke om målgrupper. Jeg leser det jeg vil lese. Har også lest den første boka i serien som heter Gjenferdets stemme, og jeg likte den litt bedre enn Keiserens grav, for der var det mer som skjedde og karaktererne føltes mer levende. Har likevel lyst til å lese flere bøker fra serien, hvis det kommer flere.

I Keiserens grav møter vi igjen Sebastian, Manda og Max som ble svært gode venner i forrige bok. Manda er barnestjerne i skuespillerverdenen. Hun har jobbet sammen med moren til Sebastian som også er skuespiller, men han selv har ikke tenkt å bli det. Han og Max er ofte sammen med Manda på settet som er på Östasiatiska museet. Der jobbes det på spreng for at Keiserens grav, deres nye utstilling skal gjøres klar til å bli åpnet, men merkelige og farlige ting skjer. Er det på grunn av en forbannelse, eller ligger det noe annet bak? Som vanlig klarer ikke Sebastian, Manda og Max å holde seg unna et nytt mysterium.

Samme kveld som jeg ble ferdig med Keiserens grav, begynte jeg så smått å lese en krimbok som heter Forsvunnet av Kendra Elliot, som var i utgangspunktet ukjent bok og forfatter, for min del. Litt usikker på hvordan jeg liker den fordi jeg har ikke kommet så veldig langt i den. Den er om Lacey Campbell, som er rettsodontolog. Hun blir kalt til et åsted ved et gammelt bygg hvor det leies ut leiligheter. Det er blitt funnet et skjelett i en krypkjeller. Dagen tar en mørkere vending og Campbell blir kastet tilbake i fortiden, når hun gjenkjenner smykket offeret har. Samtidig møter hun Jack Harper, som eier bygget gjennom et firma. Han tar dette personlig av mange årsaker, og hvorfor har han og Campbell noe til felles med Studinemorderen? En helt grei krim så langt, men må lese mer før jeg bestemmer meg for om jeg liker den eller ikke, for det er for tidlig å si. Jeg har ikke kommet helt inn i konseptet ennå.

Jeg leser også Revival av Stephen King som er en veldig snodig bok. Den er om Jamie og vi følger ham fra han er liten i 1960-årene til nåtiden som voksen. Da han var liten, ankom det en prest i deres småby i Maine. Etter hvert kom også hans kone og sønn flyttende etter, og den familien tar byen med storm. Men en tragedie rammer prestens familie og han blir ikke helt den samme som før. Han flytter og Jamie klarer av en eller annen grunn ikke glemme ham. Som voksen følger han etter presten som hevder han "healer" mennesker gjennom en kontroversiell og spesiell måte, og Jamie får vite etter research at mange har fått ettervirkninger etter prestens behandlinger, og han vil konfrontere presten med det. Men vil han klare å finne ham, og vil presten ta det til seg? Som sagt en spesiell bok. Jeg likte begynnelsen veldig godt og tiden fra 1960 - tallet, men synes utviklingen i historien er litt tam?

Ved siden av disse bøkene og sammen med en annen bokblogger leser jegThe Blind Assassin av Margaret Atwood. Har kommet et godt stykke men blir ikke ferdig med den i løpet av uka for det er en vrien bok å lese, og angrer meg litt for at jeg ikke leser denne på norsk istedet, fordi den tar litt vel mange retninger. Det går bra så lenge man leser litt ekstra nøye. Sånn er det med noen bøker. 

Jeg har også kommet meg lenger i Donald Ducks julehistorier, og det er en tegneseriebok som lett kan leses på en kveld, men jeg har det ikke travelt, og når man leser flere bøker samtidig, blir det gjerne lest litt noe her og der.  

Bør nok bli ferdig med Revival av Stephen King i denne uka siden jeg ikke har så mange sider igjen, og Forsvunnet av Kendra Elliot, og da blir de neste bøkene Farlig farvann av Viveca Sten, og The Cabin at the End of the World av Paul Tremblay. Farlig farvann hadde jeg tenkt å lese i desember, men det rakk jeg ikke på grunn av andre bøker, og The Cabin at the End of the World, er en av bøkene jeg har planlagt å lese i januar. Det er en horrorbok som ser ut til å ha en liten vri, men vi får se.  Man kan ikke ha for høye forhåpninger. 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar