7. september 2019

Helgelektyre(304)


La oss håpe på det beste - Carolina Setterwall
Tatovøren i Auschwitz - Heather Morris
Det jenter er lagd av - Elana K. Arnold

Mandag ble jeg ferdig med denne:

Du er død - Peter James

Du er død er den ellevte boka om Roy Grace, og denne gang jakter han etter en seriemorder som slår til igjen etter tretti år med fravær. Er han bare en eller samarbeider han med flere? Roy Grace opplever ikke bare press på jobb, men også på hjemmebane. Han, kona og deres nyfødte sønn skal flytte, men på grunn av mye som skjer på jobben, klarer ikke Roy å bidra så mye hjemme. Hvordan skal han løse alt dette?

Peter James skriver godt og detaljert som vanlig og selv om man ikke har lest alle bøkene i serien, så får man rikelig med bakgrunnsstoff, så man ikke henger etter med åpne hull. Selv foretrekker jeg Peter James enkeltstående bøker med litt grøss i, men dette er god krim. Det eneste som ødela litt for meg, er at det ble litt for lett å finne ut hvem som sto bak drapene og forsvinningene.

The Tommyknockers - Stephen King

Denne brukte jeg litt over to måneder å lese ut fordi den var på nesten tusen sider, og jeg leser tregt både på norsk og engelsk, for jeg liker å bruke tid på det jeg leser. Dette er ikke Kings beste, men kanskje den snodigste. Om en småby som sakte, men sikkert forandrer seg når en av innbyggerne finner et objekt utenfor småbyen mens hun går en tur i skogen, og kommer over et objekt som stikker opp fra bakken. Hva er det, og hva slags krefter har den?

I denne helga leser jeg bøker som jeg begynte å lese tidligere i uka, og det er La oss håpe på det beste av Carolina Setterwall, og Tatovøren i Auschwitz av Heather Morris. Det disse to bøkene har til felles er at disse romanene er basert på virkelige hendelser. 

La oss håpe det beste er om forfatteren som forteller om da hun finner sin mann død i sengen. Den natten ligger hun på samme rom som deres åtte måneder gamle sønn, fordi hun vet han våkner ofte og da er det greit å være i nærheten. Neste morgen når de går får å vekke faren hans, er han død. Senere leser vi om sorgprosessen, støtte fra venner og familie, og hvordan hun skal klare å leve videre.

Det er en vond bok om et viktig tema, for alle mister vi noen på et eller annet tidspunkt, men likevel blir denne boka litt vel mye om graviditet, amming og veldig repetivt i enkelte partier. En fin bok, men saktegående til tross for tungt tema. Sier ikke det for å virke kald, men tung og viktig tema er ikke bestandig det som gjelder i en bok.

En annen bok jeg liker bedre og som jeg begynte å lese natt til fredag er: Tatovøren i Auschwitz av Heather Morris. Jeg er ikke glad i å lese kjærlighetshistorier og det er heller ikke derfor jeg ville lese boka, men for å lese mer om 2. verdenskrig. Jeg har lest andre romaner og bøker som er basert på den tiden, men altfor lite. Det er en spesiell historie om å finne kjærligheten når man minst forventer det, og så langt liker jeg språket veldig godt, selv om jeg ikke er altfor glad i kjærlighetshistorier generelt. Det er ekte og lett fortalt til tross  for omstendighetene. Så langt har hovedpersonen Lale ankommet Auschwitz, og det han gjennomgår allerede den første tiden der, er både brutalt og skremmende å lese om.

Jeg leser også Det jenter er lagd av som er skrevet av Elana K. Arnold. Den leser jeg ved siden av de andre bøkene, så lesingen i den boka blir ikke så jevnt, men det gjør ikke noe. Så langt er den vittig fortalt og Nina som er hovedpersonen i boka, er noe for seg selv. Dette er en ungdomsroman som tar opp tunge og viktige temaer fortalt på en ærlig og humoristisk måte, og liker den godt så langt.

Mulig jeg blir ferdig med en av disse bøkene før helga er over og da blir neste bok: Myrgraven av Val McDermid. Val McDermid er kjent for serien med Tony Hill og Carol Jordan, som også ble en tv-serie, og det er en av de beste krimseriene jeg har sett fordi Tony Hill er så utrolig morsom med sine syrlige bemerkninger. Jeg har lest den første boka i Tony Hill og Carol Jordan, og har et ønske om å få med meg flere, men andre bøker har kommet i veien. Myrgraven er ikke en del av Tony Hill og Carol Jordan serien, men det er den femte boka i Karen Pirie serien. Jeg har ikke lest de fire andre bøkene. Som regel går det greit å lese krimserier uten å lese dem i kronologisk rekkefølge. Det står tross alt på baksideteksten at den kan leses som frittstående.

Ved siden av lesingen har jeg også fargelagt en del, og det er dette:








Motivene er fra denne boka:

Jewelry Box - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: 365 - Amaranthe


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar