13. februar 2018

Bøker jeg skal lese i februar


Extreme Weather (A Guide to Surviving Flash Floods, Tornadoes, Hurricanes, Heat Waves, Snowstorms, Tsunamis, and Other Natural Disasters) - Bonnie Schneider
Den siste - Alexandra Oliva
Road Ends - Mary Laweson
Døden er bare begynnelsen - Michael Winger
Kinder Than Solitude - Yiyun Li
En forutsigbar historie - Truls Hagbarth Grimstad

Februar har allerede startet ... for lenge siden, så jeg er litt sent ute med dette innlegget som vanlig, men rekker nok å skvise inn noen bøker fremdeles, selv om februar er årets korteste måned.



Extreme Weather: Jeg er ikke så interessert i været (har ikke kommet i den alderen ennå), at jeg må lese den av den grunn, og jeg er ikke den som ser på gradestokken hver morgen. Jeg ser ut av vinduet og nøyer meg med det. Da vet man omtrent hvordan været er. 😊 Men det jeg derimot er interessert i er katastrofer, eller rettere sagt værkatastrofer. Det har jeg sett mange dokumentarer om, men ikke lest noe av og tenkte det var på tide. Jeg er spesielt interessert i tornadoer og dokumentarer om det. Det er svært fascinerende. Jeg trenger egentlig ikke en guide om værkatastrofer for trøndelag består ikke av så mye ekstremvær.

(Bakpå):

FLASH FLOODS, TSUNAMIS,
EARTHQUAKES, HURRICANES, AND WILDFIRES -

these devastating events are happening around the world at an alarming rate. In Extreme Weather, national television meteorologist Bonnie Schneider interviews a wide varity of experts - includings those from FEMA and NOAA - to show families the best course of action to take during weather emergencies and natural disasters. Readers will learn how to:

- handle extreme weather scenarios while in a car, outside, at the office, on a boat, or at home
- prepare for potential dangers when planning a camping trip, vacation, or sports outing
- protect the family home against floods, earthquakes, severe storms, or rapidly spreading wildfire
- create and effectively execute a family disaster plan
- make sure beloved pets are taken care of, even if mandatory evacuation comes with little notice



Den siste: Hadde ikke hørt noe om denne på forhånd, men den virker spennende. Er ikke så kjent med boka, men av og til er det befriende å hive seg over en bok man ikke vet så mye om på forhånd.


(Bakpå): Zoo er en av tolv deltakere i en reality-serie i den utigjengelige villmarken i New England. Det handler om å overleve, vise utholdenhet og overvinne mentale utfordringer.
    Samtidig som serien spilles inn, skjer det utenkelige: En verdensomspennende katastrofe truer med å utrydde sivilisasjonen. Zoo, som er helt isolert, merker først ikke at spillet er over. Hun fortsetter å kjempe seg lenger inn i skogen uten å innse at det ikke lenger finnes ledetråder eller kameraer som er skjult i trærne, eller at forstedene hun til slutt kommer til, er helt øde. Eventyret er over. Zoo forsøker å komme seg hjem, tilbake til mannen sin. Og nå må hun for alvor lære å overleve.

Alexandra Olivas debut. Den siste, er en drivende psykologisk spenningsroman som reiser spørsmål om virkelighet og fiksjon, hvor raske vi er til å dømme og hvor lett vi lar oss manipulere.

"Den siste vever sømløst sammen to av de samtidige fenomenene som opptar oss mest - trusselen om en global katasrofe, og realityserienes manipulerende dramatikk - til en kløktig konstruert fortelling om den menneskelige psyken i en ekstrem situasjon. En kompromissløs, tankevekkende debut."




Road Ends: Jeg blir lei av å lese moderne bøker og det nyeste av de nyeste hele tiden, så det er godt å lese litt eldre og ukjente bøker også. Denne ville jeg lese på grunn av et den virker dyster og jeg liker jo dystert lesestoff.


(Bakpå): 

'Subtle but gripping... Beautifully written...
Brilliantly evoked'
Sunday Mirror

Twenty-one-year-old Megan Cartwright has never been outside the small town she was born in but one winter's day in 1966 she leaves everything behind and sets out for London. Ahead of her is a glittering new life, just waiting for her to claim it. But left behind, her family begins to unravel. Disturbing letters from home begin to arrive and torn between her independence and family ties, Megan must make an impossible choise.

'Road Ends is a beautifuly written, evocative and tender. It will haunt you long after you've finished it and leave you impatient for more'
Country Life

'Humane and accomplished, Road Ends depicts a wilderness of the heart through which some roads pass'
Literary Review

'A beautiful novel, with the psychological twists and turns of each character gently poignantly unfurled'
Globe and Mail


Døden er bare begynnelsen: Vil bare aller først understreke at jeg ikke er religiøs på noen som helst måte for det er virkelig ikke noe for meg. Jeg respekterer de som tror på sånt så lenge de ikke prøver å overtale meg. Jeg er interessert i det overnaturlige, hjemsøking etc for det er et interessant og fascinerende tema. Forfatteren er en av de nye i Tv-programmet Åndenes Makt, et program jeg har sett på helt siden begynnelsen. Derfor fikk jeg veldig lyst til å lese denne.


(Bakpå): 


HVA SKJER NÅR VI DØR?
Gjennom samtaler med åndene til personer i forskjellig alder og med forskjellig dødsårsak, gir Michael Winger oss et unikt og konkret innblikk i hva som venter oss den dagen vi dør. Tar alt slutt, eller er døden starten på noe annet? Hva er forskjellen mellom en ånd og en sjel? Finnes det himmel og helvete?

DØDEN ER BARE BEGYNNELSEN er en positiv bok om død, en bok som forsikrer oss om at døden ikke er noe å frykte.




Kinder Than Solitude: En bok som jeg ikke hadde hørt om før. Jeg søkte etter bøker å kjøpe på nettet for en tid tilbake og da kom jeg tilfeldigvis over denne. Plottet virker veldig interessant og spesielt. Det er også spennende å lese noe av forfattere som man ikke har lest noe av tidligere.

(Bakpå): 

'An exceptional novel ... Yiyun Li has grown into
one of our major novelists'
Salman Rushdie

When Moran, Ruyu and Boyang were young, they were involved in a mysterious 'accident' in which a young woman was poisoned. Suspicion fell on all of them. Now grown up, all three are spearated by this horrific incident, by time and distance. But when the victim finally dies after a twenty -year illness, long buried feelings resturface.

A breathtaking page-turner, written in mesmerizing prose, Kinder Than Solitude is a mystery that resonates with provoactive observations about human nature, the virtues of loyalty and the impact of personality and the past on the shape of a person's present and future.

'A thrilling mystery'
SUNDAY TELEGRAPH 




En forutsigbar historie: Litt usikker på om det er min type bok. Jeg liker krim, men det spørs hva slags type krim. Er litt redd denne virker for tør for meg, men vi får se.

(Bakpå): Roy Bast gjeninntrer som politietterforsker etter en personlig knekk, men har ingen ambisjoner og ingen forestillinger om annet enn sin egen triste og langsommelige vei mot døden. Saken han får i henda, Ada Dahls forsvinning, er dessuten håpløs. Roy avventer det hele, håper forsvinningssaken selv forsvinner, pusler med sitt, grubler på tid og rom, og på frihet som en bevissthetstilstand, en fraværende sådan.

Gjennom det diagrammatiske - det er Per Hågå overbevist om - gir verdens absolutte lovmessighet seg til å kjenne, alt som var, er og vil bli kan tydes. Men det finnes unntak, innbakte feil, retningsgivende løgner,  og om han bare holder fokus, og øyner øyeblikkets transcendentale smutthull vil lovmessighetens bøyningspotensial også kunne gripes. Om bare andre forstod dette, kjære Ada især.


Dette er bøkene jeg har valgt ut for denne måneden, og som vanlig kommer jeg til å smette inn andre bøker underveis også. Greit å ha noen tilfeldige valg og noen bestemte valg. Ta det litt alt ettersom.  Jeg er ikke helt fan av å gjøre alt etter punkt og prikke for noen friheter må man også ha.

PS: Den første utvalgte boka for februar leste jeg ferdig i går.

2 kommentarer:

  1. Jeg prøvde å lage liste for hvilke bøker jeg skulle lese til hver måned, men det fungerte dårlig. Kan planlegge å lese de og de bøkene på et år, men for mye planlegging tror jeg kan dempe leselysten også.

    Synes "Den siste" virket spennende, og gleder meg til å lese omtalen din av den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner hva du mener og det kan du ha rett i. :)

      For meg varierer det fra måned til måned. Noen måneder følger jeg listene veldig bra og andre ganger dårlig, men den egentlige grunnen til at jeg lager disse månedslistene er å spare tid når jeg skal velge neste bok, og samtidig lage en oversikt over hvilke bøker jeg har i hyllene. Man kan bli litt glemsk når man har mange bøker, haha. :) Selv om man ikke følger disse listene slavisk betsandig, er det en kjekk måte å spare både tid og skaffe en oversikt. Man er så forskjellig. :)

      Slett