20. juni 2017

Tinderella av Heidi Nathalie Hovland - masete fra første til siste side


    Plutselig kom lyden igjen. Nå var den enda nærmere enn forrige gang. Det hørtes ut som om det stod en jente rett utenfor teltduken og skrek i ytterste fortvilelse. Og her lå jeg i bekmørket med en mobil uten dekning. Hva skulle jeg gjøre? Ikke kunne jeg ringe etter hjelp, og Anders sa ikke et ord. Skulle jeg ta med meg lommekniven og gå ut for å sjekke, eller skulle jeg bli liggende og late som ingenting? Jeg gikk for det første alternativet. Det er ikke det at jeg er så tøff, men noe måtte gjøres. Jeg skulle ikke dø på Tinder - date, det var uaktuelt.

Det finnes noen for alle, eller?

Det er mange muligheter til å finne en date om dagen. Noen møter noen gjennom venner eller bekjente, mens andre tyr til mer moderne alternativer, som å fylle ut skjemaer på Internett eller enda enklere, bruke apper som Tinder. Det gjør Sofie. Hun er 19 år og føler at det er lite som skjer i livet hennes. Det er noe som mangler. Hun bruker Tinder og det tar ikke lang tid før hun blir hekta. Mye av tiden bruker hun på å møte tilfeldige gutter som hun kommer over på Tinder, og hun møter mange forskjellige mennesketyper. Ikke alle er som hun har forventet at de skulle være. Som oftest ender hun opp med skuffelse og hun har ikke akkurat lave krav når det kommer til hva hun ser etter i en partner  Etter alle disse møtene begynner hun også å krangle med foreldrene hennes som synes hun er mye borte og aldri sier hvor hun er. Kommer hun til å finne sin drømmeprins eller er Tinder bare useriøst og bortkastet?

Forlaget sammenlignerTinderella med serien Skam. Siden jeg bare har sett to sesonger av Skam, så føler jeg at jeg ikke har godt nok grunnlag til å sammenligne diverse likheter mellom denne boka og serien da jeg aldri dessverre ble bitt av Skambasillen. Skammelig, jeg vet ... Det er en god serie, men jeg ble aldri hekta som mange andre. Vet heller ikke om boka er like avhengighetsskapende som serien, så derfor velger jeg å ikke sammenligne da jeg ikke har grunnlag for det.

Ikke akkurat en treffende bok
Meningen med denne boka er at den skal være tåpelig, morsom, og noe småfrekk, men det blir dessverre alt annet enn det. Det blir bare pinling, overdramatisk og alt annet enn morsomt. Man får litt vondt av denne hovedpersonen som har alt annet enn realistiske tanker og forventninger når det gjelder gutter og fremtid, spesielt siden hun har høye krav til alt. Helst vil hun at ting skal skje med en gang. Tålmodighet har hun altså ikke. Det er på mange måter vanskelig å relatere seg til denne Sofie. Hun er vanskelig å forstå seg på.

Nostalgi
Både omslaget og innholdet minner meg om disse TL bøkene. TL - bøker er bøker fra en bokklubb (TL - Klubben) for ungdommer mellom ca. ni til femten år, som fikk en månedspakke med to bøker og noe stæsj i. Jeg leste alle bøkene jeg fikk og det var både romaner og spenningsbøker med tema om ungdom, venner, familie og tenåringer som havner i trøbbel. Det var mye variert lesestoff. Både omslaget og innholdet minner meg litt om de bøkene, bare det at jeg har lest en god del TL - bøker som er mye bedre enn Tinderella.

Forfatter Heidi Nathalie Hovland har skrevet bok som er noe basert på egne erfaringer. Hun brukte selv Tinder mye og vet hvordan det er å være hekta på denne applikasjonen. Det er en fin tanke at hun bruker Tinder som en slags advarsel i boka, og at man må bli flinkere til å tenke grundig gjennom om man skal møte den og den personen eller ikke, og kanskje være mer på vakt. Likevel blir dette for tynt i en bokformat da kapitlene er stort sett det samme, historien byr på lite utvikling generelt og man blir bare oppgitt av denne Sofie.Tinderella er en morsom og fin tanke, og skjønner hensikten, men Tinderella hadde passet bedre i en novelle enn som bok.

Tv-programmetCatfish er et svært godt eksempel på at man må være varsom før man møter noen man har snakket med på Internett, for ikke alle er den de gir seg ut for å være. Det gjelder selvfølgelig Tinder også.

Bakpå:

EN BOK FOR DEG SOM LIKER SKAM PÅ NRK

Sofie er 19 år og vil finne seg kjæreste. Han skal være kjekk, helst med bakoversleik og foreldre med hytte på fjellet. Sofie laster ned Tinder, går grundig til verks og møter den ene gutten etter den andre. Det blir mange kaffemøter, ingen prins på hvit hest, men mye tilfeldig sex.

Tinderella er en freidig og ungdommelig roman, som tar oss med inn i dagens elektroniske jakt på kjærligheten. Sofie er både selvutleverende og ironisk. Boken forteller alt foreldre ikke vil høre, men ungdom vil elske.

HUMORISTISK, ROMANTISK OG FREKK

Originaltittel: Tinderella
Forfatter(e): Heidi Nathalie Hovland
Sjanger: roman
Målgruppe:
ungdom,voksen
Antall sider:
285
Forlag: Juritzen
Utgitt: 2017
Min utgave: 2017 (Innbundet)
Lest:
06.06.- 11.06. 2017
Kilde:
anmeldereksemplar
Plot
: 1 Mye av det samme.
Tittel: 3
Kreativt, men ikke nødvendigvis genialt.
Omslag: 1 Grusomt. Foretrekker omslag uten person(er) på.
Baksidetekst: 3 Selv om jeg er usikker på om det er en bok for meg, høres det jo morsomt ut.
Skrivemåte: 2 Monotont og repeterende. Ganske kjekk er en av tingene som blir gjentatt mange ganger.
Favorittkarakter: Ingen, dessverre. Følte ikke at jeg ble godt nok kjent med noen, selv ikke hovedpersonen.
Slutten: 2 En barnslig slutt. 
Høydepunkt: Kort og lettlest. Effektive kapitler. Hovedpersonen møter litt av noen typer.
Lavpunkt: Mye gjentagelser og lite utvikling i historien generelt. Det blir mye av det samme og hun blir for mye.
Terningkast: 1
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2017


4 kommentarer:

  1. Jeg har bare hørt om denne boken, men ikke lest den. Synes ideen virket spennende, men dumt at historien blir så repeterende. Kan hende jeg gir boken en sjanse om jeg finner den på biblioteket, men tror ikke jeg kommer til å kjøpe den :).

    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Tanken var god, men dessverre ikke utførelsen. Det blir ofte sånn. Hadde vært morsomt om du også hadde lest den og hørt din mening. :)

      Slett
  2. He, he - var min første reaksjon :-) Det er ikke en bok jeg skal bruke tid på. Men jeg så at flere av de single damene jeg gikk på skole med stadig var ute på Tinder dater og det er helt klart et fenomen som opptar mange i dag. Så det kan jo være boken treffer de som holder på med det? Jeg er gift, så jeg tror jeg holder meg til han ene :-) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. :)

      Ja, man kan aldri vite. De som ofte bruker Tinder kan kanskje kjenne seg igjen i boka og kanskje like den. Jeg er singel, men er ikke så desperat at jeg bruker Tinder, eller Match eller noe sånt. Er ganske avslappet når det gjelder kjærlighet og fremtid. Om man ender opp som singel resten av livet ser jeg heller ikke på det som et problem. For selv om mange andre drømmer om mann og familie, så betyr det ikke at det interesserer alle andre. Vil heller være mystisk. :)

      Tusen takk og i lige måde. Ha en fin torsdag. :)

      Slett