6. juni 2017

Månedens Bokanbefaling (mai)

I mai leste jeg disse bøkene: 


Lest i kronologisk rekkefølge:

Store hvite løgner - Liane Moriarty
The Family Plot - Cherie Priest
Det ondes substans - Luca D'Andrea
What Ever Happened to Baby Jane? - Henry Farrell
Lille Linerle - Myriam H. Bjerkli
Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft) - H.P. Lovecraft
Ung kvinne forsvunnet - Claire Douglas
Bucky F*cking Dent - David Duchovny
Jeg ser deg - Clare Mackintosh

Det ble lest litt i mai også. Jeg leser mye variert, og må si at det ble kanskje ikke de muntreste bøkene som ble lest i mai. Jeg leste ikke bare horror og thrillere, men de andre bøkene som ikke tilhørte de sjangrene hadde også noe dystert over seg. Morsomt at det var helt tilfeldig.

Både april og mai har vært gode lesemåneder. De første gode lesemånedene på lenge så av og til er det en forundring og noe overraskende. Spesielt med tanke på at mellom 2013 - 2016 leste jeg svært mange bøker, men få jeg likte. Noen ganger treffer man lettere på, og av og til er det perioder der man finner bøker som rett og slett ikke  klaffer. Sånn er det for meg i hvert fall. Det er nesten ingen mellomting.

Og hvilken bok likte jeg best i mai?

Necronomicon (The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft) - H.P. Lovecraft

Det tok meg sju måneder å komme gjennom denne mursteinen på 878 sider. Jeg har den utgaven med gullskrift og kjøpte den for flere år siden. I fjor bestemte jeg meg for å endelig lese den. Jeg begynte å lese den på selve Halloweendagen (31.oktober). Det gjorde meg ikke noe å bruke så lang tid på den. For det første leste jeg i andre bøker i mellomtiden og for det andre ville jeg gjøre meg kjent med denne novellesamlingen og bruke god tid. Stresslesing er ikke noe for meg. Lovecraft er ikke ukjent for meg selv om jeg ikke hadde lest noe av ham før, men har sett noen filmer som er basert på noen av hans historier. Han har også inspirert mange av dagens horrorforfattere, blant annet min forfatterhelt, Stephen King. Siden jeg alltid har vært en horrornerd og alltid hatt en stor interesse for denne sjangeren, er det greit å snoke litt rundt i røttene av horrorsjangeren. Lese noe av de som virkelig bidro til denne sjangeren fra begynnelsen. Edgar Allan Poe blir den neste. Har en bok med samling av hans verk som jeg har tenkt å begynne med til høsten.

Om det blir anmeldelse av Necronomicon av H.P. Lovecraft eller ikke har jeg ikke bestemt meg for ennå. Om det blir, blir det ikke før rundt august/september for tror ikke det er mulig å skrive en anmeldelse av denne på en eller to dager, så trenger litt ekstra tid for å være ærlig.

Andre svært gode bøker jeg likte velig godt og som jeg gjerne vil anbefale videre er What Ever Happened to Baby Jane? av Henry Farrell, Det ondes substans av Luca D'Andrea, og Bucky F*cking Dent av David Duchovny. Ordentlige thrillere og Bucky F*cking Dent av Daid Duchovny er en sær roman full av mørk humor. Noe jeg har sansen for.

Jeg likte The Family Plot av Cherie Priest godt, men den hadde ikke den grøssende stemningen jeg var ute etter, og Ung kvinne forsvunnet av Claire Douglas og Jeg ser deg av Clare Mackintosh var bøker jeg likte minst. Det var bare helt vanlige krimbøker som ikke skilte seg ut på noen måte, og de nådde meg bare ikke. Da er det lett for å bli en smule likegyldig. Store hvite løgner av Liane Moriarty var også en bok jeg ikke likte fordi det var en bok som var vanskelig å ta alvorlig.

Kort oppsummering: Mai var en fin, varierende og bra lesemåned.

2 kommentarer:

  1. Så fint at du har hatt gode lesemåneder, og varierende lesning er bra! Jeg har blitt nysgjerrig på Necronomicon, og skal sette den på leselisten. Takk for tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, april og mai har vært de beste lesemånedene på flere år og det er virkelig på tide.Det er jo enten eller som regel.

      Det er bare å føre Necronomicon på lista. Det tok sin tid, men det var vel verdt det. Så håper du gir den en sjanse. :)

      Slett