4. januar 2017

Månedens Bokanbefaling (desember)

I desember leste jeg disse bøkene:

Lest i kronologisk rekkefølge:

Ville dyr i byen - Jan Chr. Næss og Jens Kristensen
Mørke hjerter - Hanne Kristin Rohde
Sauebondens liv (fortellinger fra den engelske landsbygda) - James Rebanks
Fryktløs - Dean Koontz
Spring så fort du kan - Sofia Nordin
Vetter i nordiske folkesagn og folketro - Jorg Aune og Georg M. Lorentzen
Venninner til evig tid - Kristin Hannah
Den fallende detektiven - Christoffer Carlsson


Før jeg skriver noe mer vil jeg bare si godt nyttår. Her i Sør- Trøndelag drukner man snart i snø, men det har ikke noe å si for meg hvis jeg blir snødd inne, fordi jeg har rikelig med bøker. Så det er ingen krise:) Det har snødd riktignok enda mer i natt (bildet ble tatt i går ettermiddag) og blir nok borte igjen om noen dager. Typisk snøvær i Trøndelag. Heftig snø i få dager og så er det borte igjen.

Det ble da lest litt i desember også, spesielt i forhold til 2015 da det ble lest bare to bøker den siste måneden.

Og hvilken bok likte jeg best i desember?

Sauebondens liv (fortellinger fra den engelske landsbygda) - James Rebanks

Jeg har beklageligvis ikke skrevet anmeldelse av den ennå, men det blir. Det er ikke glemt. Dette er en bok man kan drømme seg bort i selv om det også er harde kår av og til. Det er en lærerik bok om det å ta vare på gamle tradisjoner istedet for å følge moderne fotspor når det gjelder å være sauebonde. Det er veldig interessant lesestoff, både for dyrevenner og få et lite innblikk i det å leve et litt annerledes liv.

Andre bøker jeg også gjerne vil trekke frem er Ville dyr i byen av Jan Chr. Næss og Jens Kristensen som er en koselig bok med vakre dyreillustrasjoner. Det er en faktabok for barn som skal lære seg å lese og de som nettopp har lært det. Jeg likte også Fryktløs av Dean Koontz veldig godt. Leste den for mange år siden og likte den like godt da jeg gjenleste den. Det er en horrorbok om en fyr som har øyne og hud som ikke tåler sol, så han lever konstant i mørket. Ved en militærbase i nærheten oppdager han at det foregår mystiske ting. De andre bøkene jeg leste i desember var så som så, og midt på treet. Ikke noe spesielt.

Har skrevet anmeldelse av bare en av disse bøkene, men skal bli flinkere til å skrive om bøkene jeg har lest med en gang de er lest ut i år, for i hele fjor lå jeg etter med et halvt år. At det tok mange måender før en bok ble skrevet om fordi jeg lå etter med så mange. De jeg ikke rakk å skrive om i fjor skal jeg ta igjen og fokusere på å skrive om en bok jeg har lest ut med en gang istedet for å henge meg opp i at det er andre bøker jeg helst skulle ha skrevet anmeldelse om. Få en bedre flyt i ting fordi det har vært et savn lenge, og jeg liker ikke å ligge etter med ting.

Jeg har heller ikke skrevet om alle juleheftene ennå selv om jeg var godt i gang, og det kommer jeg til å fortsette med til tross for at jula er over. Jeg kommer sikkert ikke til å bli ferdig med det før i mars, men det gjør ikke noe. Jeg liker å skrive om tegneserier også, ikke bare bøker. Ja takk, begge deler.

Og jeg har byttet farge på bakgrunnen på bloggen og det er fryktelig uvant. Jeg er ikke helt fan av lyse farger og foretrekker mørke og dystre farger. Jeg har hatt svart bakgrunn helt siden jeg begynte å blogge, og merker at jeg savner den mørke bakgrunnen allerede. Blir jeg ikke vant til bakgrunnsfargen innen måneden er over får jeg bare bytte det tilbake til svart igjen. Hva foretrekker dere? Svart eller grå bakgrunn? Jeg ville gjøre noen utseendeforandringer på bloggen uten å miste særpreg.

Ellers så har jeg ingen nyttårsforsetter i år heller. Skjønner ikke vitsen med det fordi de blir brutt kun noen dager senere, og jeg har ikke tenkt å møte opp i et treningsstudio i hvert fall, for det er ikke noe for meg:) Det eneste målet jeg har er et lesemål som jeg i de siste årene har prøvd å gå etter og det er 100 bøker i året målet. Men mer om det i et senere innlegg hvor jeg tar for meg fjorårets oppturer og nedturer i bøkenes verden som kommer i en av de nærmeste dagene. Det er et innlegg jeg har gjort siden 2014 og det er noe jeg har tenkt å fortsette med hvert år.

8 kommentarer:

  1. Riktig godt nyttår, Ina! Sauebondens liv har jeg faktisk merket meg, den hadde jeg helt glemt bort, så nå gleder jeg meg til å lese mer om hva du likte med boka etterhvert. "Ville dyr" boka kjøpte jeg i fjor, og må se å få lest den med hun som snart fyller 6 her i huset. Hun leser litt selv, så vi liker å samarbeide om lesingen av kortere bøker.

    Jeg gleder meg til å følge bloggen din videre i 2017!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Mari og i lige måde:) Godt nyttår:)

      Sauebondens liv er vel verdt å få med seg og skal prøve å få til en anmeldelse av den snart. Jeg liker sakprosa ellers også og er en dyrevenn, og likevel trodde jeg før jeg begynte på den at den kanskje ikke var min type bok, men den overrasket. Så håper du kommer til å lese den også:)

      Ville dyr boka er også en kjekk bok som høytlesning for den som ønsker det. Jeg likte den godt selv om jeg egentlig er for gammel, men det er en bok som virkelig skaper atmosfære.

      Tusen takk og og jeg gleder meg til å følge bloggen din videre jeg også. Har vært for slurvete å legge igjen kommentarer når jeg har vært innom andres blogger i det siste, men det skal jeg bli flinkere til:) Det er koselig å holde kontakt.

      Slett
    2. Å være en mer sosial blogger, på nett, er et av mine mål for året. Det blir litt enklere siden jeg var ferdig med studier i 2016 :D Følte 2016 var et år med mye tomrom på bloggen.

      Slett
    3. Skjønner hva du mener:) Har ikke vært student på flere år, men husker hvordan det var. Da var det ikke forskjell på hverdag og helg. Selv om jeg har hatt mye tid til overs på å være mer sosial online de siste årene så har jeg ikke vært så sosial likevel, og har vært distrahert med andre ting, som fargelegging og pc-spill/nintendo spill, se videoer på youtube osv:) Så må bli flinkere til å engasjere meg i andre bloggere, holde kontakten.

      PS: Gratulerer med overstått studentår, og gleder meg til flere innlegg fra deg fremover:)

      Slett
  2. Godt nyttår Ina, koselig å se hva du har lest i desember. Som du sikkert har fått med deg har også jeg lest trilogien til Sofia Nordin, så dette er den eneste av dine bøker forrige måned jeg har lest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og godt nyttår, Tine og takk for det:) Har sett at du har lest den ungdomstrilogien for en stund tilbake. Jeg har så langt bare lest de to første og selv om det ikke ble noen favoritt så skal jeg få med meg den tredje boka også. Det er godt å fullføre serier, også de man ikke blir helt begeistret for. Det er godt å gjøre ting fullt og helt, ikke stykkevis og delt;)

      Slett
  3. Heisann Ina og godt nytt år! Så mange fine bøker du har lest i desember :) Jeg har fryktelig lyst til å lese "Sauebondens liv", og har et håp om å få låne den av søskenbarnet mitt som fikk den av meg til jul (he he, gjelder å være taktisk når det kommer til julegaver ;). Bloggen din ble kjempefin med den lyse bakgrunnen, men det viktigste er jo at du er fornøyd og komfortabel.
    Ha en fin torsdag, gleder meg til å følge deg videre i det nye året!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og godt nyttår, Anette:)

      Håper søskenbarnet ditt er så snill og låner deg Sauebondens liv:) Jeg er litt sånn jeg også når jeg kjøper bokgaver og håper at jeg kan få låne den senere. Så der er vi like;)


      Tusen takk for fin tilbakemelding og det har du rett i. Å være komfortabel med det man gjør, både når det gjelder forandringer og alt man gjør er det viktigste. Det er jeg enig i:)

      Takk for det og ønsker deg også en fin torsdagskveld:) Gleder meg til å følge din blogg videre og som nevnt tidligere må jeg bli flinkere til å holde kontakt med andre bloggere for har vært så a- sosial på mange måter i det siste:) Så må bli flinkere til å legge igjen kommentarer istedet for å bare lese innleggene:)

      Slett