12. juli 2016
Dukkehuset av M.J. Arlidge - vanlig krim som man har lest mange ganger før
- Jeg må dra nå, men blir ikke lenge borte, sa han og betraktet henne. - Og fordi du har vært så samarbeidsvillig, har jeg en gave til deg.
Han tok noe opp av lommen og la det på bordet.
En inhalator.
Ruby tok et skritt frem, men stanset.
- Den er din nå. Sørg for at jeg ikke må ta den fra deg.
Det ble sagt med et smil, men Ruby ble kald helt inn til margen. I det øyeblikket sto det klart for henne, slik det burde ha gjort fra første stund, at den fremmede hadde makt til å bestemme om hun skulle leve eller dø.
Ikke noe som skiller seg ut, dessverre ...
I 2014 leste jeg en annen bok av M.J. Arlidge og det var Elle melle. Den likte jeg ikke noe særlig fordi den var nærmest en blåkopi av filmen Saw. Plottet var i alle fall snarlik Saws tankegang og fremgangsmåte.
En kvinne er kidnappet og befinner seg i en kjeller et eller annet sted. Hvor er hun, hvem har kidnappet henne, og hvorfor ? Et annet sted blir en annen kvinne funnet drept på en strand som ikke er mye brukt. Kvinnen ble aldri meldt savnet. Har den kvinnen og Ruby, (kvinnen som er fanget i kjelleren), noe til felles? Vil hun bli utsatt for samme skjebne? Er det en seriemorder som leker med henne?
Ikke den beste boka med kidnapping som tema i fiksjonsverdenen
Jeg liker bøker hvor kidnapping er i fokus, også i TV - serier og filmer. Det er spennende og man undrer på om offeret kommer til å overleve eller ikke. Den beste kidnappingsboka jeg har lest er Intensity av Dean Koontz. Kidnappingshandlingen i den boka var virkelig spennende og kidnapperen var en så sterk og original karakter at man bare måtte lese videre, så den boka leste jeg ferdig veldig fort, husker jeg. Innholdet levde virkelig opp til tittelen. Det er sjeldent man kommer over virkelig intense bøker, men det hender seg en sjeldent gang. Intensity er ikke min favorittbok, for det er Pet Sematary av Stephen King (tittelen på den boka er stavet feil med vilje, og man må lese den for å skjønne hvorfor), men den boka handler om noe helt annet.
Dukkehuset av M.J. Arlidge var dessverre ikke intens, men snarere det motsatte. Alle bøker trenger ikke å ha fart og spenning fra begynnelse til slutt. Det skader ikke med saktegående innhold av og til heller. Men når både handlingen er uengasjerende og fleste av karakterene er lite interessante, så er det ikke mye igjen i en bok som setter igjen inntrykk. Mange kidnappingssaker i litteratur og på skjerm er ganske vanlige, men likevel er det noe som gjør at enkelte kidnappingssaker blir mer spennende enn andre. Det spørs litt hvor de gjør av offeret i mellomtiden og hvor kravstore kidnapperne er og om de viser nåde eller ikke. Og hva er det som gjør at noen bestemmer seg for å kidnappe noen? Er det bare på grunn av penger, eller er det hevn? Mange spørsmål oppstår.
Tøff etterforsker
Dette er tredje bok i Helen Grace serien. Jeg har riktignok ikke lest bok to i serien, men følte ikke at det gjorde noe. Foretrekker å lese serier i kronologisk rekkefølge. Det spørs litt hvem som har skrevet serien og hva slags serie det er, men når det gjelder ren politikrimserie føler jeg at man ikke faller av lasset om man ikke har lest forrige bok, så lenge forfatteren er god på bakgrunnshistorier. Det går bra så lenge forfatterne beskriver etterforskernes privateliv og jobbplan. At vi får et lite innblikk hva som har skjedd tidligere. På den måten føles det da ikke rotete. Helen Grace er en typisk etterforsker med sine egne indre demoner. Av og til går hun egne veier for å gjøre jobben sin. Jeg har egentlig ikke sansen for kvinnelige etterforskere i bøker eller i TV -serier fordi de har lett for å være tørre og anonyme, uten personlighet. Men Helen Grace er tøff, går egne veier om hun må, og er full av personlighet uten at det blir for mye.
Det er som sagt ofte lett for at kidnappingssaker blir like, men av og til blir det gjort en vri som gjør det ekstra spennende i fiksjonverdenen, men dette ble bare altfor standard. Når både saken og karakterene blir flate (bortsett fra Helen Grace), så er det ikke mye spenning eller noe engasjerende igjen. Da blir det nærmest tvangslesing og som kjent så avbryter jeg aldri bøker. Å lese ferdig denne ble til slutt seigt til tross for at boka ikke er særlig stor.
Ja takk, til mer uhygge
Ellers hadde det ikke skadet med mørkere undertoner og snikende uhygge. Det er lett at stemningen uteblir. At boka foksuerer så hardt på saken at stemningen uteblir. Det hele blir mest forklarende istedet for å føle frykt og uhygge. Det hadde ikke gjort noe om boka hadde vært enda mørkere fargelagt. Det er ikke ofte man kommer over mørke krimbøker. Mo Hayder og Val McDermid er blant annet gode på det uhyggelige når det gjelder krimsjangeren. De skriver mørkt og dystert i krimbøkene sine samtidig som det virker troverdig. Så M.J. Arlidge kunne godt ha vært mer stemingsfull for det var det mer enn nok plass til. Krimbøker generelt trenger mer uhygge som kryper under huden. Det er ikke bare grøssere sin oppgave, men også krimmens oppgave. Det skal gi inntrykk. Gjerne hjemsøke leseren lenge etterpå med noe guffent. Det går for lenge mellom hver gang.
Det er egentlig ikke mer å si om Dukkehuset. Grei krim på sløve dager, men ikke noe minnerikt og heller ikke krim med dybde. Det er greit med denne type krim en gang i blant. Når man leser krim er det lett å kreve det mørke og dystre. Det fikk jeg ikke her.
Bakpå:
En ung kvinne våkner opp i en kald, mørk kjeller. Hun vet ikke hvordan
hun har havnet der eller hvem kidnapperen er.
I nærheten, på en bortgjemt strant, finner man liket av en annen ung
kvinne. Den unge kvinnen ble aldri meldt savnet, siden familien mottok
sporadiske tekstmeldinger fra hemme etter at hun forsvant. Noen holdt
henne levende for dem mens hun egentlig var død.
For etterforsker Helen Grace er dette et funn som får det til å gå
kaldt nedover ryggen på henne. Hun står oerfor en person som ikke
bare er dypt forstyrret, men som også har evner og ressurser, og som
trolig har drept tidligere.
Helen Grace strever med å forstå morderens intensjoner, og skjønner
desperat at tiden er i fer med å renne ut.
"Arlidge kommer til å bli like stor som Jo Nesbø."
Judy Finnigan, Richard & Judy Book Club
"Den tredje boken i Helen Grace - serien har like høyt tempo og er like
instenst spennende som de to foregående. Den er spenstig og gripende.
Neste bok kan ikke komme fort nok."
The Sun
"Etterforsker Helen Grace er en av de mest fantastiske hovedperson
ene jeg har sett på mange, mange år."
Jeffrey Deaver
Originaltittel: The Doll's House
Norsk tittel: Dukkehuset
Forfatter(e): M.J. Arlidge
Sjanger: krim
Målgruppe: voksen
Antall sider: 407
Forlag: Penguin
Norsk forlag: Vigmostad & Bjørke
Utgitt: 2015
Min utgave: 2016 (Innbundet)
Lest: 27.03. - 03.04. 2016
Kilde: anmeldereksemplar
Plot: 3 (Ikke noe nytt her i gården og gir ingen spesiell inntrykk).
Tittel: 3 (En tittel som hverken er unik eller spesiell).
Omslag: 4 (Det jeg liker best med hele boka for å være ærlig. Innholdet kunne godt ha vært like stemningsfullt som omslaget).
Baksidetekst: 2 (Altfor langt og forteller for mye selv om det egentlig ikke avslører noe. Foretrekker korte og presise baksidetekster).
Skrivemåte: 2 (Mangler stemning og atmosfære, rett og slett. Det blir for platt i lengden).
Favorittkarakter: Helen Grace, Hun skiller seg ut med sin tøffe personlighet.
Slutten: 3 (Ikke helt det store, og ikke noe tankevekkende).
Høydepunkt: Tøff etterforsker som vet hva hun vil og kortlest. Boka er heldigvis ikke stor når den til tider oppleves som seig.
Lavpunkt: Ingen overraskelser og lite stemning.
Terningkast: 3
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2016
Etiketter:
anmeldelse,
anmeldereksemplar,
krim,
M.J. Arlidge,
Vigmostad & Bjørke,
voksen
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Det hjelper ikke at konseptet for en bok i utgangspunktet er spennende, så lenge resten ikke innfrir. Jeg har etter hvert funnet ut at det hovedsakelig er interessen for karakterene som avgjør hva slags kjemi jeg får med en bok. Jeg behøver nødvendigvis ikke å like karakteren, men den må vekke nysgjerrigheten min.
SvarSlettBra anmeldelse, og tommel opp for tøffe krimdamer! :)
Nettopp:) Da blir det jaggu ikke mye å gå på:) Der er vi temmelig like. Karakterene må være interesssante på et vis. Jeg gir ikke opp en bok selv om en bok ikke gir meg noe, men det er kjedelig når man ikke synes noen av karakterene er hverken spennende eller fascinerende. En eller flere karakterer i en bok trenger ikke nødvendigvis å være elskverdige, men fange oppmerksomheten min av en eller annen grunn. Så i denne boka ble Helen Grace redningen;)
SlettJeg har ikke sansen for kvinnelige aturoiteter hverken i virkelige liv eller i fkisjonens verden for synes de er lite empatisk og diplomatiske. Så Helen Grace er en av de få kvinnelige autoritetene jeg har likt i en bok. Ellers foretrekker jeg mannlige etterforskere og mannlige forfattere:) Men det er noen få dyktige, kvinnelige krimforfattere også der ute, blant annet Mo Hayder, Val McDermid og Karin Fossum. Foretrekker mannlige forfattere generelt. Ikke spør meg hvorfor, for jeg aner ikke:)
Takk:)
Jeg har lest de to første om Helen Grace, men ikke denne. Jeg synes ikke de er spesielt gode. Kanskje på nivå med reit nok så jeg forstår hvis du ikke liker denne.
SvarSlettJeg er helt enig i at det er bedre med mørk krim og at det ikke bare er i grøssere det trengs litt skumle karakterer :-D
Hei og beklager for sent svar fra meg. Har ikke vært online siden onsdag, så beklager mitt sene svar:)
SlettJeg likte Helen Grace, men ikke plottet i disse bøkene. Det blir for standard og forutsigbart. Det er det jeg ikke liker med bøkene av Arlidge. Det blir vel monotont. Grei underholdning, men ikke noe minnerikt, hvis du skjønner:)
Enig. Ja takk til mørk krim. Det er mer givende på mange måter selv om grøss for alltid vil være min sjanger. Aner ikke hvorfor jeg liker dystert lesestoff og filmer:)