2. september 2012

Vinterstengt av Jørn Lier Horst - hardbarket krim!

Kriminalteknikeren drakk av koppen.
"Har dere fått tak i Thomas Rønningen?" spurte han.
William Wisting ristet på hodet.
"Jeg prøvde ham på nytt rett før møtet, men skal få en patrulje til å kjøre hjem til ham."
"Jeg tror han satt ute på hytta og skrev på en bok."
"En bok?"
"Ja, det ligger papirer utover stuegulvet. Det ser ut som et bokmanus."
"Hva handler det om?" ville Christine Thiis vite.
Espen Mortensen trakk på skuldrene.
"Du kan få lese når vi har samlet dem sammen," foreslo han. "Det var ikke så mange sidene, men det så ut som en slags dokumentarroman eller noe. Det var en del kjente navn der."
 Hvorfor kan ikke hytter få være i fred?

Hytter blir vandalisert og i en av hyttene ligger det en myrdet mann. Hvem er han og hvem er morderen? Og ikke nok med det, en av hyttene tilhører landets talkshowkonge; Thomas Rønningen. Har han noe med saken å gjøre eller er det en ranebande som står bak? Og hvorfor faller spurver ned fra himmelen?

I det siste har jeg vært i en Jørn Lier Horst boble. På to uker har jeg lest to av hans bøker, hans nyeste og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg ikke har lest noe av ham tidligere. Men, men ... bedre sent enn aldri!

For Vinterstengt vant han Bokhandlerprisen i fjor (2011) og etter å ha lest den selv skjønner jeg nå hvorfor. Grunnen er at Jørn Lier Horst skriver veldig realistisk krim. Som regel foretrekker jeg krim med overnaturlige elementer (da mener jeg bøker av Stephen King, André Bjerke, Dean Koontz osv ...), men noen ganger er det også godt å lese krim som er virkelighetsnært; der ting kan skje når som helst og med hvem som helst. For verden er ikke bestandig trygg og det beskriver Lier Horst godt i bøkene sine. Hvem som helst kan bli offer for andres kriminelle handlinger, for ingen vet hva morgendagen vil bringe.

Vinterstengt er et godt eksempel på det. Vi er alle redde for at noe forferdelig skal skje med oss og kan derfor ikke være helt trygge. Å ha en hytte i fred er heller ikke like lett. Det er visst ingenting som får stå i fred. Det er alltid noen som skal ødelegge idyllen av en eller annen grunn. Det er vel bare sånn det er. Sånn er verden.

Fremdeles liker jeg forholdet mellom politietterforskeren Wisting og journalistatteren, Line veldig godt. De stoler på hverandre fullt og helt selv om de har sine bekymringer, og prøver å løse sakene sammen og på hver sin kant.

Og jeg må si jeg er imponert over Horsts beskrivelser. Han beskriver miljø, personer og været svært, svært levende. Det er så lett å forestille seg det han skriver og det er ikke alle forfattere som klarer. Men i Horsts sine bøker har jeg ingen problemer med å forestille meg hvordan karakterene ser ut, stedene og været er til å ta og føle på. Herlig!

Med dette vil jeg bare si at jeg ønsker meg flere bøker av Jørn Lier Horst!
Bakpå:



Høsttåken ligger tett over kystlandskapet. Ove Bakkerud skal ha en siste rolig helg på sommerstedet før vinterstengningen. Men han kommer frem til en hytte i kaos, herjet av innbruddstyver. Og på nabohytta: en mann mishandlet til døde.

Politiførstebetjent William Wisting har sett groteske drap før. Men desperasjonen han er vitne til i Stavern denne høsten, er ny for ham. Og fra himmelen faller det døde spurver.

”Klassisk politikrim fra forfatter som kan faget … Jeg anbefaler alle som liker kriminalromaner å vie tid til Jørn Lier Horsts forfatterskap. Begynn gjerne med Vinterstengt.”
Torbjørn Ekelund, Dagbladet
Original Tittel: Vinterstengt
Forfatter(e): Jørn Lier Horst
Sjanger: krim, spenning, thriller
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 328
Forlag: Gyldendal

Utgitt: 2011
Min utgave:
2011 (Pocket)
Lest:
25.08 - 02.09, 2012
Kilde:
Leseeksemplar
Plot: 
5 (Utrolig spennende og virkelighetsnært).
Tittel: 5 (Man får jo bare lyst til å lese).
Omslag:
4 (Småstilig, men stakkars spurv. Hardt å se på omslaget som den dyrevennen jeg er).
Baksidetekst:
5 (Man må jo bare finne ut av saken selv som leser også).
Persongalleri
: 5 (Spennende skikkelser).
Skrivemåte:
5 (Kan ikke Jørn Lier Horst bare si opp stillingen sin som politietterforsker og skrive på heltid? Bare et forslag fra min side).
Favorittkarakte
r: Wisting, så klart. Jeg liker ham bare bedre og bedre, Omtenksom, tøff, og logisk politietterforsker.
Slutten:
5 (Kan ikke slutte annerledes).
Høydepunkt:
Liker fremdeles samarbeidet mellom Wisting og journalistdatteren Line veldig godt.  Måten de opererer på hver deres kant, men likevel kommer frem til en felles løsning.
Lavpunkt:
Jørn Lier Horst, kan du ikke skrive litt tykkere bøker i nærmeste fremtid?
Terningkast:
5
 Leseutfordring: 100 + Books In A Year (2012)


3 kommentarer:

  1. Anonym15:00

    Hei! Hva mener du er budskapen hans i boka?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg forklart i anmeldelsen, og jeg sier det ikke hvis du trenger hjelp med en skoleoppgave. Men budskapet står i anmeldelsen.

      Slett
    2. var det bare spurver som falt fra himmelen

      Slett