9. juni 2024

Månedens Bokanbefaling (mai)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse

I mai leste jeg disse bøkene:



 
Lest i kronologisk rekkefølge:

 

Spillet om Svalbard - Birger Amundsen

Langsomt lukker jeg døren - Linda Olsson

Klara - Mina Lystad

Grønnøyd monster - Myriam H. Bjerkli

Løvinnen - Sven Petter Næss

Beistet - Johannes Kaasa

Spøkelset, jenta og navnet som forsvant - Reece Carter


Mai er kanskje den mest skuffende lesemåneden jeg har hatt så langt, spesielt med tanke på terningkast. Det ble litt for mange lave og ikke mange bøker jeg likte. En mer skuffende lesemåned må være umulig å komme i nærheten av?👿

 

Jeg leste en del varierte bøker, både sjangermessig og målgruppe. Leste også bøker av forfattere jeg har lest av før og andre ukjente. Leste noen gode bøker, men ikke noe som var superspennende eller bøker man tenker på lenge etter at den er ferdiglest.

 

I mai leste jeg 7 bøker. En bok mindre enn i april.

1 av 6 planlagte bøker ble lest. Se lenger ned i innlegget hvilken bok jeg skal lese, siden jeg ikke klarte alle de planlagte bøkene i mai. Da skal jeg lese en bok som jeg ikke leste i fjor eller en bok som er eldre, som jeg fremdeles er interessert i å lese. 

Den ene planlagte boka som ble lest, var: Spøkelset, jenta og navnet som forsvant av Reece  Carter.

Bøker som jeg begynte på før mai: Spillet om Svalbard av Birger Amundsen, Langsomt lukker jeg døren av Linda Olsson, Beistet av Johannes Kaasa, og Grønnøyd monster av Myriam H. Bjerkli.

Det ble også litt smuglesing. Bøker jeg leste som ikke ble oppført på denne siden mens jeg leste dem:   Langsomt lukker jeg døren av Linda Olsson, Klara av Mina Lystad, Grønnøyd monster av Myriam H. Bjerkli og Spøkelset, jenta og navnet som forsvant av Reece Carter.

I mai ble det ingen femmere.


Og hvilken bok likte jeg best i mai?

 

 
Løvinnen - Sven Petter Næss

 

Bok nummer fem i Harinder Singh serien. Er ingen storfan av serien eller boka, men siden det var lite utvalgt i mai mellom bøkene jeg leste, var det denne jeg altså likte best av dem. En som var litt bedre.

Den er om kjendisadovkat som blir skutt på åpen gate, og en mann som er på vei hjem, blir et tilfeldig offer siden han er øyevitne. Men er åstedet egentlig som det ser ut til? Samtidig er det mye for Harinder Singh både på  jobb og privat. Etter en lei hendelse, har hans niese Amandeep vært forsvunnet og det med god grunn. Men da en eske med hennes private ting blir sendt hjem til foreldrene hennes, blir det anspent stemning og man frykter at hun er død. Hvor er hun og hva har skjedd?

Har sansen for Harinder Singh som er både rettferdig og som går egne veier, og foroldet han har til niesen. Selv om saken er interessant, ble det aldri helt spennende. Jeg liker mer brutal og usannsynlig krim, men denne er god hvis man liker saklig og god hverdagslig krim. Selv om jeg ikke ble revet med av denne, er det ingen tvil om at han skriver godt og tilføyer fin humor i bøkene sine.

Anmeldelse kommer.


Andre bøker jeg gjerne vil anbefale, er:

Spillet om Svalbard: En bok som ble utgitt tidligere i år om journalist Amundsen som skriver om kampen om Svalbard. Både Russland og datidens Sovjetunionen var interessert i Svalbard. Her er det en del snakk om spioner, hemmelighetsskremmeri og KGB-agenter. Det er kanskje mye politikk og informasjon for noen, og selv om noen av partiene i boka var tørre, var det meste interessant og Svalbard er og blir et fascinerende sted. Amundsen forteller også om et spesielt vennskap med Galina som var en avhopper og oppgjennom årene har han holdt kontakt med henne. Han forteller om vennskapet med henne og datteren hennes.

Personlig syntes jeg det var mer interessant å lese om Svalbard og urolighetene som skjedde der etter andre verdenskrig, enn om vennskapet journalisten fikk med Galina. Syntes den delen ikke passet helt inn i boka, og hadde kanskje passet som en oppfølger eller noe?

Anmeldelse kommer.


Bøker som var helt ok:

 Hei, hyggelig at du fremdeles leser.

Klara: En horror bok for barn og ungdom. Den er om Sofie som opplever mye stress i hverdagen. Hun og vennegjengen skal prøve å bli med på Grand Prix Junior. Men etter hvert skjønner hun at de andre vil det mer enn henne. Ved en tilfedighet finner Sofie en dagbok på jobben en dag da hun er med faren. Hun finner ut at dagboken er svært gammel og oppslukende. Det er om en jente som skriver om søsteren Klara som er alvorlig syk. Hun er redd for at søsteren ikke overlever. Ofte etter at dagboka ble funnet, opplever hun merkelige ting. Under seg har Miriam og moren flyttet inn og Sofies mor håper at de kan være venner.

De to opplever stadig underlige ting med hverandre. Har de en spesiell connection eller noe?

Noe rotete forklart, men det er en bok med overnaturlige elementer og det er begrenset hva man kan nevne uten at ting blir avslørt. En grei bok der og da. Forutsigbart for oss voksne mennesker, men nostalgisk lesing. Ville nok ha likt den bedre hvis jeg leste den i barneskolealder.

Anmeldelse kommer.

 

Spøkelset, jenta og navnet som forsvant: En debutbok og første bok i en trilogi eller serie, er ikke helt sikker på hvilken av delene. 

Den er om  Skrott som befinner seg i en kystby og er tatt av hekser. Hun er et barnespøkelse som ikke husker noe fra tiden før, og det eneste hun har igjen fra hennes tidligere liv er en knapp. Men hun vet ikke hvor den kommer fra eller hvorfor hun har den. Er den noe av betydning? Hun får høre om en slags skatt som kan gi henne håp om å finne tilbake til familien sin, men heksene har også hørt om denne skatten, og tiden er knapp. Sammen med sin edderkoppvenn Simon, drar de på jakt etter denne skatten og møter på mange skapninger og utfordringer underveis.

En bok som er en blanding av fantasy og eventyr, for min del ble det vel mye fantasy, og med tanke på alle disse skapningene som dukker opp, er det helt klart en bok jeg ville ha likt bedre hvis jeg leste den da jeg selv var yngre. Som voksen leser ble denne litt vel forutsigbart og typisk. En underholdende bok der og da.

Anmeldelse kommer.

 

Bøkene jeg likte minst i mai:

 

Langsomt lukker jeg døren: Min første bok av Olsson og jeg har selvfølgelig hørt om bøkene hennes. Det er ikke helt min sjanger, men noen ganger vil jeg komme meg ut av komfortsjangeren, og velge noe helt tilfeldig. 

Den er om Helga som gir bort huset til en mann hun har blitt kjent med og datteren hans og drar vekk. Hun er usikker på om hun vil komme tilbake til Hamilton Beach igjen. I mellomtiden leser man om en yngre Helga som har livet på stell og mennesker rundt seg, helt til det skjer noe tragisk og livet blir mørkt. Hvordan skal man leve igjen etter en stor sorg, og blir man det samme igjen? Samtidig leser man fra Josephs perspektiv fra Hamilton Beach, som er noe lei seg for at Helga har dratt. Han klarer ikke å la være og tenke på om hun kommer tilbake eller ikke ...

Foretrakk å lese fra Josephs perspektiv fremfor Helgas. Skjønner at man reagerer på sorg på forskjellige måter, men i det store og det hele var hun for meg litt for selvsentrert. Klarte ikke å få sympati for henne til tross for det som hadde skjedd. Fikk ikke noe bånd til henne, og på grunn av det ble det tørr og langsom lesing.

Anmeldelse kommer.


Grønnøyd monster: En bok som kan leses som både krim og psykologisk thriller. Den er om Vibeke som gifter seg med Andreas. Ting er fint til hun merker at han blir lett sjalu, Hun vil gjerne begynne å jobbe, men han vil helst ha henne hjemme. Hun blir på vakt da hun får tilsendt noe i posten om ekkel informasjon om Andreas. Hvem har sendt henne dette i posten, og hvem er egentlig sjalu? Er det trygt for henne å være hjemme?

En bok om blant annet psykisk og fysisk vold, og om man kommer seg ut av det eller ikke. Et tema som ofte er interessant å lese om i bøker, men denne ble litt for typisk. Tror også det blir min siste bok om Håkon Haakonsen. Syns ikke serien tar seg opp, og Haakonsen er noe anonym når det gjelder krimbok verdenen.

Anmeldelse kommer.

 

Beistet: En bok som jeg gjerne ville like fordi jeg hadde sansen for konseptet, men ikke måten det ble gjennomført på. 

Professor Buffon tar med seg assistent Tristan til jaktgodset Orceval og er sendt dit av kong Ludvig XV. Grunnen er at et beist har drept over hundre mennesker og det skal være en hybrid av hund og ulv, bare enda større. Spørmålet er om det er flere av dem eller ikke, og det dannes da et jaktlag som skal få slutt på marerittet. Men under oppholdet, virker det som om mange har sine hemmeligheter. Hva er det som egentlig foregår?

Som sagt, en historisk krim som høres nesten ut som horror og dette er en idé jeg likte, men ikke måten det ble behandlet på. Jeg brukte nesten en måned på å fullføre boka, siden fortellermåten var svært tørr og stiv. Det var også altfor mye om følelser og elskov mellom to karakterer som jeg ikke skal røpe hvem de er, og det hadde jeg ingen interesse å lese om. Boka ble aldri spennende og slet dessverre med å fullføre den.

Jeg brukte nesten en måned på å lese ut denne boka, for strevde med å engasjere meg i handlingen, dessverre.

Beistet skal være basert på en myte eller noe. 


Anmeldelse kommer.

 

Siden jeg ikke klarte de planlagte bøkene for mai, betyr det ny strafferunde. Denne gang blir det: Skyggeriket av Kim Faber og Janni Pdersen. Den skulle jeg egentlig lese i august i fjor, og det er en bok som jeg er fremdeles interessert i å lese. Men det blir en stund til jeg kommer til den, da jeg ligger etter med strafferundene. Jeg leste ut Grønnøyd monster av Bjerkli tidligere denne månenden som var min forrige strafferunde, og trengte en pause fra strafferundene. Men i neste uke skal jeg begynne på Økseskipet av Jens Henrik Jensen, som er strafferunden for november. Selv om jeg ligger litt etter, gjør det ikke noe da jeg har tid. Vil helst lese bøkene i rekkefølgen strafferundene skjer, så det ikke blir rotete. 

Jeg ligger litt etter med anmeldelsene, også, men de kommer sakte, men sikkert. Har alltid noen å jobbe med.


Ryggperspektiv av bøkene:



Ble ikke ferdig med noen lydbøker i mai, heller. Har hørt på en lydbok siden februar eller mars som jeg ikke er ferdig med, men er på 79%. Grunnen til at den tar tid, er fordi den er på 13 timer i vanlig tid, og er ikke så veldig engasjerende. Har heldigvis ikke mye igjen. 👿

Som sagt, en av de dårligste lesemånedene i år, og juni kan ikke bli verre, eller hur?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar