6. mai 2022

Helgelektyre(437)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, En verden av verdener av Kerby Rosanes, Summer Nights av Hanna Karlzon, Secret Garden av Johanna Basford og Havets hemmeligheter av Lina Ekstrand, er, fra egen boksamling


 
Dalen - Bernard Minier

En nasjon i sjakk - Johan Høst

The Book of Accidents - Chuck Wendig


I dag leste jeg ut denne:

A Head Full of Ghosts - Paul Tremblay

Min andre bok av Paul Tremblay, men ikke den beste. Likte The Cabin at the End of the World bedre, men det betyr ikke at det blir min siste bok av ham, for vet at han kan bedre.

Dette er en eksorsime horror Det var ikke så mye horror, men mest familiedrama. Det er en familie på fire. Foreldre med to døtre på fjorten og åtte år, som er i oppløsning. Grunnen er at Marjorie, den eldste, forandrer seg. I noen øyeblikk er hun seg selv, men helt uventet kan hun si og gjøre ting som skremmer de andre i familien. Store deler av boka blir fortalt av Merry, lillesøsteren til Marjorie. Innimellom leser man blogginnlegg om noen som beskriver episodene fra et Tv-program som heter The Possession som famillien Barrett er med i. Vil familien bli til det normale etter hjelp av et tv-team og prester?

Et godt utgangspunkt, interessant fra et barneperspektiv og noen gode partier, men denne åtteårige Merry ble noe slitsom å lese om i lengden. Skjønner jo at hun føler seg litt tilsidesatt på grunn av søsteren, men hadde håpet på en mer voksnerer horror bok.

Tirsdag ble det tid for fransk krim, nemlig Dalen av Bernard Minier. Nok en krimserie jeg ikke har lest hele serien. Har fremdeles ikke lest de to første bøkene i serien. Jeg likte ikke Ikke slå av lyset noe særlig, men fikk sansen for de andre bøkene hans. Så jeg er glad jeg ga ham en sjanse til.

Det er sjette bok om Martin Servaz. Han er for tiden suspendert og fortiden hans har vært noe mørk og utfordrende. En mann er blitt funnet død ute i kulda, omringet av snø og is. Det viser seg at han er myrdet på en bestialsk måte. Samtidig får Martin en mystisk telefon. Fra noen han aldri forventet å høre fra igjen.
 
Mørk og guffen krim så langt, og er spent på fortsettelsen.

Siden 28. april har jeg lest En nasjon i sjakk av Johan Høst. Artig konsept, men er ikke helt fan av skrivestilen. Det blir for komedieaktig og røverhistorie, selv til thriller å være. Den er om et sjakkparti som er litt utenom det vanlige. Her er det ikke brikkene det spilles om, men menneskeliv, så her må det spilles med omhu.
 
Ikke helt min type thriller, merker jeg. Er kjempeinteressert i sjakk, men foretrekker nok sjakkturneringer på Tv fremfor å lese om sjakk.

Denne uka kom jeg meg videre i The Book of Accidents av Chuck Wendig. Den blir bare mer og mer interessant. Den er om en familie, en liten familie på tre. Den består av foreldrene Nate og Maddie og deres tenåringssønn Oliver. Nate får faren sitt hus hvis han betaler en dollar for det. Han og faren gikk ikke helt overens, og han bryr seg ikke så mye om farens død. Han ser ham for siste gang etter at faren er død, men selv det gir ham ikke mye. De bestemmer seg for å overta huset, i håp om en ny og bedre start. Komme seg vekk fra byen og bo i litt roligere omstendigheter. Men blir det nødvendigvis bedre?

Er nok mer gira på å lese videre i Dalen og The Book of Accidents, men skal lese ferdig En nasjon i sjakk også. Usikker på om jeg blir ferdig med noen bøker i helga, og blir jeg ikke det, gjør det heller ikke noe. 

Leselysten er fremdeles noe hanglende, men har tatt seg opp litt fra 2% til 20% og leser som vanlig hver dag uansett. Bruker å miste leselysten fire ganger i året, og dette er andre gang i år. Det lover jo godt, men jeg leser.😈

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:



Motivene er fra denne boka:

Secret Garden - Johanna Basford
 

Motivet er fra denne boka:
 
En verden av verdener - Kerby Rosanes
 


 
Motivet er fra denne boka:

 
Summer Nights - Hanna Karlzon



Motivene er fra denne boka:

Havets hemmeligheter - Lina Ekstrand

God helg.

Ukas låt: End Credits (Theme from 'Wrong Turn 2') - Bear McCreary

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar