31. oktober 2018

Bøker jeg skal lese i november


Trick or Treat - Jackson Sharp
Den gåtefulle Oberon Qvist - Knut Nærum
The After Wife - Cass Hunter
Husdyret - Camilla Grebe
Picnic at Hanging Rock - Joan Lindsay
Klokkemakerens datter - Kate Morton


Selve Halloweendagen er endelig her, og selv om Halloweensesongen snart er slutt, har jeg ikke tenkt å slutte med Halloweenlesingen av den grunn. Halloween og horror er og blir min greie tydeligvis. Aner ikke hvorfor. Har alltid vært en horrorfreak. Så skal fremdeles lese litt ekstra med horrorbøker. Passer bra det nå som mørketiden starter. 😊

Jeg har valgt ut forskjellige bøker til neste måned også. To forfattere har jeg lest bøker av tidligere denne gang, og det er Knut Nærum, og Kate Morton. Så skal bli spennende å sjekke ut de andre forfatterne også. Leser mye av kjente forfattere, men liker å bevege meg ut i ukjent terreng også.



Trick or Treat: Boka virker ikke annerledes eller original på noen måte, og selv om Halloweensesongen snart er over, så gjør det ikke noe å forlenge den.

(Bakpå):
  
AS HALLOWEEN APPROACHES, THE MTUILATED BODY OF
A YOUNG WOMAN IS FOUND IN A REMOTE FIELD, POSED
TO RESEMBLE A PIECE OF ANCIENT RELIGIOUS ART.

Then, when another body is displayed to similarly chilling effect, it's clear that there is a link between the two murders. As panic spreads across Oxford, DI Lauren Rose must stop a killer with a dark and dangerous obsession.

But as the investigation deepens, Rose realizes that the city is being stalked by an evil that has revealed itself before, far from Oxford. And that there is a pattern. A reason for the name
THE HALLOWEEN KILLER ...



Den gåtefulle Oberon Qvist: Jeg var aldri en av dem så så på Nytt på nytt, hverken før eller etter Nærums tid i programmet. Tror ikke jeg skjønner norsk humor, men har dog lest noen av hans bøker, blant annet Døde menn går på ski og De dødes båt. Siden jeg abonnerer på Donald Duck, har jeg også lest noen av Nærums historier der også.

(Bakpå):

Kvinnen som ingen kunne ha kvalt.
Soldaten som kom hjem ett år etter sin død.
Boken som drepte.

Dette er tre av mysteriene som privatdetektiven Oberon Qvist løser, og som krimforfatteren Kjell Nilsen har nedtegnet. I det åttende og siste mysteriet er Qvist blitt en gåte, mens Nilsen frykter for sitt liv og er gått i dekning på et nedlagt fyr.

Alt kan forklares. Alle historiene henger sammen. Som Nilsen skriver: "Tegnene var der. Jeg skulle ha fulgt bedre med."

Den gåtefulle Oberon Qvist er Knut Nærums oppfølger til Døde menn går på ski, De dødes båt og Voodoo på vestkanten.



The After Wife: Vet ikke hvorfor jeg skaffet meg denne boka da det vanligvis ikke er min sjanger, men det var noe med konseptet som fanget interessen min. Det skal jo ikke mye til. 😊

(Bakpå):

"I saw you, and I knew instantly
that I could grow old with you.
We'd be future-proof."

When Rachel and Aidan fell in love, they thought it was forever.

She was a brilliant, high-flying scientist.
He was her loving and supportive husband.

Now she's gone, and Aidan must carry on
and raise their daughter alone.

But Rachel has left behind her life's work, a gift of love
to see them through the dark days after her death.

A gift called iRachel.

The After Wife is an emotional
story about love, loss, longing and
belonging. For readers who loved
The Time Traveller's Wife, Me Before 
You and The Lovely Bones



Husdyret: En bok jeg har hatt liggende en stund, og som jeg har hørt mye om, men tenkte å vente med den til november, for det var mye annet jeg var nødt til å lese først. Blant annet bøker for Halloweensesongen. Har sett mye til denne boka i det siste. Litt skeptisk til bøker som får mye oppmerksomhet og skryt, men får bare gi den en sjanse.

(Bakpå):

EN KRIM OM EN GRUSOM
FORBRYTELSE, OM MENNESKENE
SOM BEGIKK UGJERNINGEN OG 
OM DE SOM MÅ LØSE SAKEN.

Malin er en ung kvinnelig politietterforsker, som har hele livet planlagt foran seg.
Hanne er adferdsviteren med hukommelsestap, og som frykter fremtiden.
Jake er gutten som bærer på en vond hemmelighet.

De føres sammen av et brutalt mord i en gammel steinrøys
i skogen, utenfor den lille utdaterte byen Ormberg en kald
vinter. Jakten på morderen blir ikke bare farlig, den forandrer
også deres liv. Sannheten kommer med en høy pris.

"Husdyret er blant det beste jeg har lest ...
noensinne."
ANNA JANSSON, FORFATTER

"En av hennes beste."
LOTTA OLSSON, DAGENS NYHETER

"... en bladvender som både er innsiktsfull
samtidsbeskrivelse, men også en utrolig spennende psykologisk roman."
AFTONBLADET

Kåret til årets beste
kriminalroman
i Sverige i 2017



Picnic at Hanging Rock: Har lenge hatt lyst til å lese boka, og i år somlet jeg meg endelig til å skaffe den, så det er på tide å lese den. Historien virker spesiell og rar.

(Bakpå):
  
'A sinister tale...laced with touches of
other-worldliness'
Guardian

It was a cloudless summer day in the year
nineteen hundred. Everyone at Appleyard
College for Young Ladies agreed it was just right
for a picnic at Hanging Rock. After lunch, a group
of three girls climbed into the blaze of the
afternoon sun, pressing on through the scrub
into the shadows of Hanging Rock.
Further, higher, until at last they disappeared. They
never returned...



Klokkemakerens datter: Jeg har lest en del av Kate Morton tidligere og synes bøkene hennes varierer veldig, men for det meste har jeg likt bøkene hennes, spesielt En svunnen tid som jeg leste for noen år siden. Synes det er hennes sterkeste så langt.

(Bakpå): 

Ingen husker mitt egentlige navn.
Ingen andre vet hva som skjedde den sommeren.

Sommeren 1862 skal en gruppe unge kunstnere, med den lidenskapelige og talentfulle Edward Radcliffe i spissen; tilbringe en sommer i Birchwood Manor i Oxfordshire. Innen sommeren er over, har en kvinne mistet livet på dramatisk vis, mens en annen kvinne er savnet. Et unikt arvestykke er også borte. Edward Radcliffes liv ligger i ruiner.

Over 150 år senere oppdager Eloide Winslow, en ung arkivar i Longdon, en skulderveske inneholdende to gjenstander som tilsynelatende ikke har noe med hverandre å gjøre: et sepiafarget fotografi av en slående vakker kvinne i viktorianske klær, og en skissebok med en tegning av et hus som ligger ved en elv.

Hvorfor føles Birchwood Manor så kjent for Eloide? Og hvem er kvinnen på fotografiet?

Klokkemakerens datter er en historie om mord, mysterier og tyveri; om kunst, kjærlighet og tap. Og gjennom hele beretningen flyter stemmen til en kvinne som står utenfor tiden. Navnet hennes er glemt, men hun har sett det hele utfolde seg: Hun er Birdie Bell, klokkemakerens datter.

"Morton vet hvordan hun kan på besnærende vis skal avsløre
hemmeligheter og drama."
Sunday Telegraph


Det er selvfølgelig ikke "bare" disse bøkene jeg skal lese i november. Jeg skal også som vanlig smette inn andre bøker underveis.


Det er heller ikke så mye å glede seg til i november. Det er en veldig stillestående måned, synes jeg, men det er heldigvis VM i sjakk som begynner den 9, og det skal vare helt til den 28. 😊

Bildet hentet fra google.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar