15. desember 2017

Helgelektyre (223)


Haunted Hikes - Maren Horjus
Og hver morgen blir veien hjem lengre og lengre - Fredrik Backman
Syv dager med oss - Francesca Hornak

Tårer fra en tapt tid - Brynjulf Haugan og Brian M. Talgo

Tirsdag leste jeg ut Tårer fra en tapt tid av Brynjulf Haugan og Brian M. Talgo. Jeg har lest tre vikingaktige bøker så langt i år. Det er en svært spennende tid, men for min del tror jeg at jeg foretrekker den tiden på skjerm fremfor i bokformat. Som regel bruker sånt å være omvendt for min del, men ikke akkurat det temaet.

 My Heart & Other Black Holes - Jasmine Warga

Natt til onsdag leste jeg ut My Heart & Other Black Holes av Jasmine Warga. Den var småmorsom. Morsom er kanskje feil å si, men den hadde mørk humor som jeg liker, sarkasme. Sarkasme er den eneste form for humor jeg har sansen for. Trodde ikke jeg ville like denne da jeg har lest mange ungdomsbøker de siste årene, som jeg ikke har helt likt for mange av dem er svært like. Denne har mye av de samme faktorene som mange andre ungdomsbøker har, men samtidig klarer den å skille seg ut på sin måte. Den var også veldig alvorstung og gjør inntrykk, noe som er sjeldent for meg når det gjelder dagens ungdomsbøker generelt. Fascinerende bok som ble lest på kort tid for sidene bare fløy av gårde. Man ville bare lese videre og videre.

Tirsdag, etter å ha lest ferdig Tårer fra en tapt tid, begynte jeg å lese Haunted Hikes av Maren Horjus. Jeg går aldri lei av det overnaturlige, både i bokformat og på film. Det er et spennende tema. Det fascinerer av en eller annen grunn. Den skal jeg fortsette å lese i, men blir ferdig med den enten i dag eller i morgen. Det er en kort bok og jeg har ikke mange sider igjen av den.

Natt til lørdag leste jeg ferdig en ny bok og det var Og hver morgen blir veien hjem lengre og lengre av Fredrik Backman. Jeg orket ikke å begynne og lese i den samme natt etter at jeg hadde lest ferdig My Heart & Other Black Holes,så Backmans bok ventet jeg litt med. Jeg har lest en bok av ham tidligere i år og det var Bjørnstad, og den likte jeg godt. Hans mest kjente bok er nok En mann ved navn Ove, men den har jeg aldri lest, for den ble jeg så lei av å høre om. Når en bok blir snakket og skrevet om overalt, blir jeg ofte lei og jeg får bare mindre lyst til å lese den. Enten velger jeg å lese en bok når hysteriet har lagt seg og heller vente med å lese den, ellers lar jeg være. Bøker som får ekstra mye oppmerksomhet enn andre, gir meg motsatt effekt. Jeg får mindre lyst til å lese den. Noe som har skjedd ofte. Men leste Bjørnstad før den ble populær og valgte å gi forfatteren en sjanse, noe jeg ikke angrer på.

Hivs jeg blir ferdig med Haunted Hikes eller Og hver morgen blir veien hjem lengre og lengre (tror det blir årets korteste bok siden boka av Backman er på bare 78 sider ...), skal jeg begynne på Syv dager med oss av Francesca Hornak. Mange leser bøker som har jul som tema i denne høytiden, men det bruker ikke jeg. Det er bare helt tilfeldig at Syv dager med oss har en handling som foregår i juletiden.

Jeg har også tatt meg tid til fargelegging som vanlig, og har fargelagt videre på det samme motivet i noen uker nå, og ennå ikke ferdig. Men er et godt stykke på vei.




















Blir nok ferdig med dette motivet mot slutten av året. Noen motiver i disse fargeleggingsbøkene er såpass detaljerte at det er en tidskrevende prosess. Men jeg liker oppgaver som er tidskrevende, og samtidig få være litt kreativ, så det passer meg bra. Jeg ser ikke på det som et slit. Tvert i mot. Jeg har fargelagt siden påska 2015 og det er nok noe jeg kommer til å forstette med.

Motivet er fra denne fargeleggingsboka:


 Den hemmelige hagen - Johanna Basford


God helg.

Ukas låt: Put the Gun Down  - Andy Black (eller Andy Biersack, som han egentlig heter)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar