17. mai 2017

Bøker jeg skal lese i mai


What Ever Happened to Baby Jane? - Henry Farrell
Lille Linerle - Myriam H. Bjerkli
Bucky F*cking Dent - David Duchovny
Jeg ser deg - Clare Mackintosh 
Her Every Fear - Peter Swanson
Tinderella - Heidi Nathalie Hovland

Jeg skulle egentlig ha skrevet dette innlegget i slutten av april, men det ble aldri noe av. Bedre sent enn aldri, selv om vi er et godt stykke inn i mai allerede.

I flere år har jeg for hver måned, når månedsskifte nærmer seg, satt opp hvilke bøker jeg vil lese neste måned. Det har jeg skrevet lenge i notatbøker, men det var første gang jeg gjorde det i et innlegg i forrige måned. Noe jeg vil fortsette å gjøre fordi det er kjedelig å bare skrive anmeldelser, synes jeg.

Jeg kommer til å smette inn noen andre bøker også underveis i løpet av måneden. Det er tross alt lov. :)

What Ever Happened to Baby Jane?: Filmen fra 1962 er nok mer kjent enn boka med Bette Davis og Joan Crawford i hovedrollene. En av mine favorittfilmer. Litt komisk at disse to var erkefiender både i filmen og i det virkelige liv. Boka handler om Jane, tidligere kalt Baby Jane da hun var stor barnestjerne, høyt elsket av alle. Men årene går og berømmelsen forsvinner. Istedet lever hun i skyggen av sin søster, Blanche, som er en av Hollywoods yndlinger. Med årene som godt voksne, bor de sammen og tilværelsen er alt annet enn trivelig. Foretrekker å lese boka før jeg ser filmatiseringen, men siden filmen er en klassiker, så så jeg den for flere år siden og har sett den en del ganger etter det. Så det blir litt omvendt. Er spent på om det er stor forskjell på boka og filmen.

(Bakpå):  Once an acclaimed child star, Baby Jane Hudson performed for adoring crowds before a move to Hollywood thrust her sister, Blanche, into the spotlight. As Blanche's film career took off, a resentful Jane watched from the shadows as her own career faded into obscurity - until a tragid accident changed everything.

Now, years  later, the two sisters live in a decaying mansion, isolated from the outside world. Crippled by the accident, Blanche is helpless under the control of her abusive sister, who is slowly descending into madness. And when Baby Jane decides it's time to revive her childhood act, she won't let anything - or anyone - stand in her way.

Lille Linerle: En mor oppdager til sin store forskrekkelse at datteren hennes er forsvunnet, og det er da normalt å tenke det aller verste. 

(Bakpå):  Sju år gamle Mari leker på stranda utenfor huset der hun bor. Det er en regntung oktoberdag og mamma har besøk av den nye kjæresten sin, Petter. Mari liker ham ikke. Hun drømmer om at den ordentlige pappaen hennes - som hun bare husker fra et sort - hvitt bilde hun har på nattbordet - en dag skal komme på besøk.

- Pappa. Er det deg?
    Stemmen skalv. Det siste ordet var knapt hørbart, ikke stort mer enn et lite håpefullt pust. Han nikket, bøyde seg ned og åpnet armene.
    - Ja, lille Linerle, selvfølgelig er det meg. Kom til pappa.

***

Det finnes mange eksempler fra virkeligheten på unge jenter som blir holdt fanget av usle menn. Noen av dem i årevis. Ofte i mørke kjellere, i helt vanlige boligområder, der ingen aner hva som foregår innenfor naboens vegger.
    Kunne det samme skjedd i Kodal, det fredelige, lille tettstedet rett utenfor Sandefjord?
  

Bucky F*cking Dent: David Duchovny er mest kjent som skuespiller og han er mest kjent fra Tv-serieneThe X-Files og Californication. For meg er og blir han Agent Mulder fraThe X-Files, som er min favorittserie. Jeg har lest en bok av ham tidligere og det er; Hellig ku. Den var småmorsom og veldig rar. Tenkte å lese den også på engelsk da jeg var nysgjerrig på hvordan han ville være som forfatter på originalspråket. Da det ble kjent at han skulle komme med ny bok, bestemte jeg for å skaffe den på engelsk istedet.

(Bakpå): Ted Fullilove, aka Mr. Peanut, is not like other Ivy League grads. He shares an apartment with Goldberg, his beloved battery-operated fish, sleeps on a bed littered with yellow legal pads penned with what he hopes will be the next great American novel, and spends the waning malaise-filled days of the Carter administration at Yankee Stadium, waxing poetic while slinging peanuts to pay the rent.

When Ted hears the news that his estranged father, Marty, is dying of lung cancer, he immediately moves back into his childhood home, where a whirlwind of revelations ensues. The browbeating absentee father of his youth is living to make up for lost time, but his health dips drastically whenever his beloved Red Sox lose. And so, with help from a crew of neighborhood old-timers and the lovely Mariana--Marty's Nuyorican grief counselor--Ted orchestrates the illusion of a Sox winning streak, enabling Marty and the Red Sox to reverse the Curse of the Bambino and cruise their way to World Series victory. Well, sort of.

David Duchovny's richly drawn Bucky F*cking Dent is a story of the bond between fathers and sons, Yankee fans and the Fenway faithful, and grapples with the urgent need to find our story in an age of irony and artifice. Culminating in that fateful moment in October of '78 when the meek Bucky Dent hit his way into baseball history with the unlikeliest of home runs, this tragicomic novel demonstrates that life truly belongs to the losers--that the long shots are the ones worth betting on.

Bucky F*cking Dent is a singular tale that brims with the hilarity, poignancy, and profound solitude of modern life.


Jeg ser deg: Jeg leste en bok av henne i fjor; Jeg lar deg gå. Jeg likte den, men ble ikke spesielt imponert og den endte heller ikke opp som noen favoritt. Likevel fikk jeg lyst til å lese mer av henne og jeg bruker å lese minst to eller tre bøker av en forfatter før jeg gir opp en forfatter.

(Bakpå): Tar du samme buss hver dag? Kjøper du kaffe på den samme kaffebaren? Ikke etter å ha lest Jeg ser deg!

Hver morgen går Zoe Walker samme rute til jernbanestasjonen, venter på et bestemt sted på perrongen og finner sitt favorittsete i vognen. En dag blar hun gjennom lokalavisen på vei hjem fra jobben. En annonse med et kornete bilde av en kvinne får hjertet hennes til å stoppe. Zoe ser sitt eget ansikt stirre tilbake på henne. Dagen etter er det et bilde av en annen kvinne i samme annonse, og det samme skjer neste dag.

Med hjelp av en politimann avdekker Zoe annonsens formål, og oppdagelsen snur paranoiaen hennes til panikk. Alle kvinnene i annonsene er ofre for voldelige forbrytelser, og nå er Zoe sikker på at hun er det neste offeret.

Her Every Fear: Jeg har aldri lest noe av denne forfatteren før, men en gang må være den første. Både omslaget og tittelen fanget interessen min ganske fort, så var ikke sen til å skaffe den.

(Bakpå): Following a brutal attack by her ex - boyfriend, Kate Priddy makes an uncharacteristically bold decision when her cousin, Corbin Dell, suggests a temporary apartment swap - and she moves from London to Boston.

But soon after her arrival Kate makes a shocking discovery Corbin's next - door neighbour, a young woman named Audrey Marshall, has been murdered. When the police begin asking questions about Corbin's relationship with Audrey, and his neighbours come forward with their own suspicions, a shaken Kate has few answers, and many questions of her own.

Jetlagged and emotionally unstable, her imigination playing out her every fear, Kate can barely trust herself so how can she trust any of the strangers whose world she has only just entered?

Tinderella: Mange prøver dating gjennom forskjellige nettsteder og apper, men er det så lurt?

(Bakpå): EN BOK FOR DEG SOM LIKER SKAM PÅ NRK

Sofie er 19 år og vil finne seg kjæreste. Han skal være kjekk, helst med bakoversleik og foreldre med hytte på fjellet. Sofie laster ned Tinder, går grundig til verks og møter den ene gutten etter den andre. Det blir mange kaffemøter, ingen prins på hvit hest, men mye tilfeldig sex.

Tinderella er en freidig og ungdommelig roman, som tar oss med inn i dagens elektroniske jakt på kjærligheten. Sofie er både selvutleverende og ironisk. Boken forteller alt foreldre ikke vil høre, men ungdom vil elske.

Humoristisk, romantisk
og frekk.

Dette er altså min leseplan for mai. Det blir en del variert denne måneden også, og hvilke andre bøker jeg kommer til å smette inn blir  spennende å se.

PS: What Ever Happened to Baby Jane? av Henry Farrell er allerede lest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar