1. januar 2014

Månedens Bokanbefaling (desember)

Det kjennes ikke ut som om det er nytt år allerede. Kjenner ikke forskjellen.

I tre år på rad har jeg mislyktes med å lese 100 bøker i året. (Flaut). Men skal prøve igjen i år.

I fjor leste jeg 82 bøker.
I 2012 leste jeg bare 47 bøker.
I 2011 leste jeg 64 bøker.

Litt flaut å ikke klare dette målet å nå 100 bøker så mange ganger, men skal prøve igjen i år, likevel. Litt surt at jeg fikk til 82 bøker i fjor og var så nære, men likevel fikk jeg det ikke til.

So close, but yet so far ...

Jaja, prøver igjen i år som sagt. Jeg  gir meg ikke.

Nok om det og tilbake til innlegget. Desember ble ikke helt den store lesemåneden for min del siden jeg slet med dårlig leselyst i to uker. Det har aldri vart så lenge før og håper det ikke skjer igjen. Det er så frustrerende. Har jo mange bøker som venter på å bli lest, og "har ikke tid" til å vente på at leselysten kommer tilbake igjen. Men mot slutten av desember kom leselysten endelig tilbake.

I desember rakk jeg å lese disse:

Det blir pinlig uansett - Tyra Teodora Tronstad & Bjørn Sortland
Hyperpubertet - Vera Micaelsen
Gi meg en scene! Norsk blogghistorie - Kristian A. Bjørkelo
Frimurernes hemmeligheter: Fortalt fra innsiden - Roger Karsten Aase
Gamer - Tor Arve Røssland
Arven (De utvalgte, #1) - Alyson Noël Anmeldelse kommer!

Alt i alt ble det bare seks bøker og det er for dårlig. Leser som regel 8 - 10 bøker i månenden, og tror oktober var den beste lesemåneden angående antall bøker som ble lest. Men mer om det skal jeg ta senere i en slags årskavalkade nærmere helgen. Vi får se hva jeg orker.

Denne måneden var det ingen bøker som fikk toppkarakter, og heller ikke i nærheten så ingen bøker i forrige måned ble noen favoritt. Så denne anbefalingen blir basert på hvilken bok jeg husker best og likte mest, selv om det ikke er femmere og seksere det er snakk om.

Men boka som ga meg mest inntrykk av alle disse er:

Det blir pinlig uansett - Tyra Teodora Tronstad & Bjørn Sortland


Bakpå:

Og at du hadde håret festa i ein strikk, men nokon av dei fine små håra i nakken din er fri, ikkje fanga av strikken. Og at du såg så uvørent pen ut. Og til slutt: Eg blei mjuk i magen, nesten litt ødelagt av at du alltid satt med føttene litt innovervendt i Convers - skoa dine (blå).

Mailene dine er noe av det fineste jeg har fått. Det er noe av det verste med det hele. Jeg burde ha skjønt for lenge siden at det finnes folk som deg. Nå kjennes det som om det er en trikk som for lengst har gått eller noe, og man er dømt til å surre alene omkring.

Elias sender en mail til en ukjent jente han ser på 37-bussen. Det utvikler seg til en brevveksling der de begge risikerer mye.

Som sagt, ikke en bok som ble noen favoritt hos meg, men det var i alle fall den jeg likte best av alle fra lista over leste bøker i desember.

Flere som har lest den?

Ellers vil jeg ønske dere godt nytt år.

2 kommentarer:

  1. Godt nytt år! Det er ingenting flaut over å ha lest 82 bøker. Det betyr bare at du har andre ting gående i livet ditt, som også trenger din oppmerksomhet. Kjør på og sikt mot 100, men ikke gi deg selv pes om du ikke greier det :) Jeg har også lest Det blir pinlig uansett i desember - likte den veldig godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og godt nytt år til deg også, Tine:)
      Blir så skuffet når jeg ikke når de målene jeg setter opp til meg selv. Jeg er jo så kravstor:) Men skal prøve å ikke straffe meg selv av den grunn, som sagt så prøver jeg jo å ha litt andre hobbyer ved siden av også, selv om det ikke er mange. Men det hadde jo vært stas å nå 100 bøker en gang. For noen leser det som om det nesten bare er barnemat. Skjønner ikke at de får til å lese 100 bøker i året pluss at de har andre viktige ting å drive med.Jeg må bli flinkere til å prioritere tiden, som jeg har altfor mye av:)

      Ja, Det blir pinlig uansett var ikke så verst selv om det ikke ble en favoritt. Har jo lest noen perler i fjor og håper å få til en liten oppramsing på det utover uka, så følg med:)

      Ha en fin kveld:)

      Slett