5. juni 2012

Personbasert kognitiv terapi ved psykoser av Paul Chadwick - selvutviklingsbøker skader vel ikke å prøve?

Selv om de fleste mennesker antagelig har opplevelser som er knyttet til negative selvskjema, dominerer ikke disse erfaringene det symbolske selvet.
 Veiledning til lysere tankemønster?
Boka er skrevet av Paul Chadwick som har forsket på kognitiv terapi i 20 år. Kognitiv terapi er atferdsterapi som har blitt svært populært gjennom åra. Det handler om å fjerne negative tanker, angst, depresjon og få en bedre innstilling til livet. Jeg har hørt om kognitiv terapi såvidt før, men mens jeg leste boka fant jeg temaet enda mer interessant enn det jeg hadde forventet. Og for å være helt ærlig så er det første gangen jeg har lest en pensumbok helt frivillig og faktisk lest den fra første og siste side. Selv om hele boka ikke angikk meg så var det mange temaer innenfor kognitiv terapi svært interessant.

Etter å ha lest Personbasert kognitiv terapi ved psykoser lærte jeg mye angående temaer innenfor kognitiv terapi og fikk også noen tips angående til hva man kal gjøre hvis sinne eller skuffelse som jeg kaller det, bygger seg opp for å stoppe det. Teknikker for å la det passere uten å reagere. Slutte å være så hard mot seg selv. Boka er meget godt og lettvint skrevet. Forklarer ting på en god og forståelig måte. Og jeg syntes innholdet i boka var så interessant at jeg leste den fullt ut med tanke på at det var en pensumbok. Jeg er veldig lite glad i pensumbøker, men jeg er glad jeg ga denne en sjanse.

Det eneste som trekker boka litt ned er at jeg hadde håpet at den ville gi meg litt mer verktøy. Det var noen, men ikke særlig mange. Men takket være denne boka ble jeg enda mer interessert i temaet og selvutvikling. Jeg har aldri vært tilhenger av selvutviklingsbøker, men noen temaer er jo interessante å få med seg.

Boka er kjekk å ha som oppslagsverk om man er interessert i temaet.
(Bokelskere.no)

I denne boka beskriver Paul Chadwick hvordan kognitiv terapi kan anvendes som metode i arbeidet med psykoser. Kognitiv atferdsterapi representerer et normaliserende perspektiv i forståelsen av psykotiske symptomer. Denne nye psykoseforståelsen gir grunnlag for et helt nytt ståsted når det gjelder behandling. Personer som har gått i kognitiv terapi for sine psykotiske symptomer, opplever mindre ubehag, de fleste opplever at symptomene avtar, og de får økt livskvalitet. Boka er relevant for psykologer, psykiatere, psykologistudenter, psykisk syke og deres pårørende, sykepleiere og andre som har behandlingsmessige relasjoner til mennesker med psykoser. Paul Chadwick leder avdeling for klinisk psykologi ved Royal South Hants Hospital og er professor i klinisk psykologi ved University of Southampton. Han er kjent for sin banebrytende forskning innen kognitiv terapi ved psykoser gjennom de siste 20 årene.
Original Tittel: Person - Based Cognitive Therapy for Distressing Psychosis
Norsk Tittel: Personbasert kognitiv terapi ved psykoser           
Forfatter(e): Paul Chadwick      
Sjanger: Psykologi, forskning, pensum, selvutvikling
Målgruppe: Voksen   
Antall sider: 244
Forlag:
John Wiley & Sons
Norsk forlag: Tapir Forlag
Utgitt: 2006
Min utgave:
2009 (Heftet)
Lest:
25. april - 24. mai (2012)
Kilde:
Kjøpt
Plot:
5 (mange spennende temaer innenfor kognitiv terapi)
Tittel: 5 (høres seriøst ut, men forklarende, selv om ved psykoser ikke angår meg)
Omslag:
4 (enkel og grei)
Baksidetekst:
5 (beskrivende og interessant)
Persongalleri :
-
Skrivemåte:
5 (engasjerende og liker måten forfatteren beskriver ting på)
Favorittkarakte
r: -
Slutten:
-
Høydepunkt:
For mange til å ramse opp.
Lavpunkt:
Skulle ønske det var litt mer verktøy/teknikk.
Terningkast:
5 (spennende og gjorde meg enda mer nysgjerrig på hva kognitiv terapi er)
 Leseutfordring: 100 + Books In A Year (2012)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar