24. juli 2022

Paradisbyen av Zoë Beck - interessant tema, men kjedelig utført

Eksemplar fra Olivia forlag, mot en ælrlig anmeldelse

For første gang mener Liina å se en sammenheng. Simona

er bindeleddet og har alltid vært det. Yassin var på sporet

av noe stort, som ville ha skadet Simona. At han hadde

satt Liima på en tilsynelatende annen sak, var bare et knep.


Paradisbyen av Zoë Beck er en futuristisk thriller/thriller med science fiction elementer fra Tyskland. Har lest noen bøker av tyske forfattere før, men ikke mange.

Mørke forandringer
Beck har bygget en verden som kan minne mye om vår verden som nettopp har vært gjennom en pandemi, og store forandringer har skjedd. De fleste har samlet seg i en storby, og de som er noe annerledes bor utenfor i et samfunn for seg selv.

Hovedkarakter Liina er ute på oppdrag siden en kvinne er angrepet av sjakaler og hun kommer i snakk med lege. Denne legen virker ikke helt ærlig med ting hun vet. Siden dette er på en måte en futuristisk thriller, er Liinas tid litt lenger frem i tiden enn vår tid. Folk har en slags helseapp innebygd i seg ved hjelp av en chip eller noe, slik som dyr har. Den er til hjelp for å måle helsetilstanden til hver enkelt. 

Uengasjerende thriller til tross for interessant tema
Denne thrilleren er relativt en kort bok på bare 269 sider, men likevel føltes den lengre, da det hele ble noe tungtrødd. Handlingen var for rotete og uengasjerende og karakterene ble for blasse. Jeg klarte ikke å engasjere meg gjennom hele handlingen og falt ofte ut. Ikke på grunn av at det var uforståelig eller avansert, men det var jeg som ikke klarte å leve meg inn i handlingen, og da blir lesingen et slit. Klarte ikke helt å bry meg om denne Liina, heller.

Sier ikke at boka var dårlig eller bortkastet, for det var deler med den jeg likte, men syntes det tok for lang tid før ting skjedde, og Liinas barndom og hennes forhold til denne mystiske mannen var kanskje delene jeg interesserte meg minst å lese om. Jeg ville ha mer av thrillerfaktoren. Det hele ble for dødt for min smak.

Som sagt, ikke en thriller for meg da jeg foretrekker thrillere om nåtiden og fortiden med mørkere elementer fremfor de futuristiske. Det var vel ikke helt min greie. Håper jeg slipper å gå med en helseapp i meg i fremtiden ...


(Bakpå):


Tyskland i nær framtid. De store pandemiene har herjet hardt,

og kysten mot nord står under vann. Befolkningen har samlet

seg i Frankfurt am Main - en ny megaby hvor infrastrukturen

fungerer perfekt. Hverdagen styres knirkefritt av algoritmer.

En helseapp hjelper alle å ha det bra - så lenge de ikke stiller

spørsmål.


Liina Järvinen, gravejournalist fra et av de siste uavhengige 

nyhetsbyråene i landet, sendes ut for å undersøke en melding

om at en kvinne angivelig er drept av sjakaler. Sporet fører

Liina til det utenkelige ...


"Zoë Beck forteller med tempo, men hun tar seg også tid til

å utdype sine sterke kvinnelige karakterer. Hun beskriver

et høyteknologisk mareritt, men går oss ikke på nervene

med tekniske detaljer. Tvert imot leder hun leseren rett

inn i det som kan bli en normal, fremtidig hverdag."

MATTHIAS SCHÜMANN, NDR, TYSKLAND


Originaltittel: Paradise City
Norsk tittel:
Paradisbyen
Forfatter(e):
Zoë Beck
Sjanger:
Thriller
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
269
Forlag:
Suhrkamp
Norsk forlag: Olivia

Utgitt:
2020
Min utgave:
2021 (Innbundet)
Lest:
18.06. - 30.06. 2022
Kilde
: Anmeldereksemplar
Plot: 3
Følte ikke spenningen og karakterene var noe uinteressante. 
Tittel: 4
Spennende tittel som kan ha mange betydninger.
Omslag: 3
Hadde likt det uten ansiktet på toppen av coveret. Har aldri skjønt meg på to motiver på et cover, en bakgrunn og så et ansikt et eller annet sted på coveret. Det har mer effekt som filmplakat.
Baksidetekst: 4
Den største grunnen til at jeg ville lese boka, til tross for at jeg var skeptisk på science fiction elementene.
Skrivemåte: 3
Det ble desssverre for monotont for meg, både når det gjaldt persongalleriet og handling. 
Favorittkarakter:
Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri: 2
De ble for ensformet for min del og hovedkarakteren klarte ikke å engasjere meg som leser. Det ble for blast.
Slutten:
3
Småmystisk og en smule poetisk.
Høydepunkt:
Kort thriller og kapitlene er ikke spesielt lange. Noen av futuristiske elementene virket noe troverdige, men det ble ikke interessant nok.
Lavpunkt: Det ble bare ikke en bok som jeg ble interessert i. Klarte ikke å engasjere meg noe særlig.
Terningkast: 3
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar