23. august 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King og Genesis av Karin Slaughter, The Final Girl Support Group av Grady Hendrixer fra egen boksamling
 

 

 Bøker som ble lest i forrige uke:

Litt av en tid - Kiley Reid
Martin Servaz 5: Konfirmanten - Bernard Minier

Antall leste sider:

518 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Harinder Singh 3: Skyldig - Sven Petter Næss
🖉 Litt av en tid - Kiley Reid
🖉 Martin Servaz 5: Konfirmanten - Bernard Minier

Bøker som leses nå:

🕮 Hesteguttene - Johan Ehn
🕮 Will Trent 3: Genesis - Karin Slaughter
🕮 House of Leaves - Mark Z. Danielewski
🕮 The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞   The Final Girl Support Group - Grady Hendrix
⃞   Når alle klokker har stanset - Ninni Schulman

I forrige uke leste jeg en roman og en krim. Bøkene var Litt av en tid av Kiley Reid og Konfirmanten av Bernard Minier. Syntes Litt av en tid var helt grei, og fikk svært sansen for Konfirmanten som var mørk og grotesk. Kommer ikke til å skrive mer om disse bøkene da de allerede er skrevet om, og blir nevnt nok en gang i en oppsummering over august senere. Ikke nødvendig å skrive om de samme bøkene hele tiden.

I noen netter har jeg lest Genesis av Karin Slaughter, som er tredje bok i Will Trent serien. Liker ham bedre og bedre siden han er en slags underdog. Liker de som har mye å bevise og ikke bryr seg så mye om hva andre tenker. De bare gjør jobben sin. Han har også dysleksi, og skjuler det så godt han kan. Det er bare noen få han jobber med som vet om det. Han er tilfedigvis på sykehus da en kvinne blir trillet inn på akutten. Hun skal ha blitt påkjørt, og funnet av det eldre paret i bilen, naken og full av skader. Hun må ha vært utsatt for noe før bilulykken. Hvem har gjort dette mot henne, og vil hun overleve? Boka er på over fem hundre sider, men har en fin tempo og få dødpunkter. Så er spent på fortsettelsen.

Jeg har også langtidsprosjektene: House of Leaves av Mark Z. Danielewski og The Stand av Stephen King. Har ikke lest i House of Leaves siden sist helg for leser i flere bøker, og kom meg lenger i The Stand av Stephen King. Dette er bøker jeg bevisst bruker lang tid på og som jeg leser litt når jeg vil i. Det er godt med slike bøker ved siden av de andre bøkene man bruker kortere tid på.

I noen dager har jeg lest jeg lest ungdomsboka Hesteguttene av Johan Ehn. Har ikke kommet så langt i den ennå. Den veksler mellom 1926 og 2014. I 1926 blir man kjent med to svært unge gutter med stort talent for alderen når det gjelder turn. I 2014 møter man Anton som er i et ferskt forhold med en mann, og han håper det vil vare. Han har også skaffet seg en jobb i hjemmetjenesten. Har disse historiene om nåtid og fortid noe til felles eller en sammemnheng?

Har ikke kommet så langt i boka, så det har ikke vært mye handling å skrive om, men føler jeg liker Anton delen bedre enn 1926 delen. Kapitlene har få sider og er veldig lettlest.

Kommer muligens til å bli ferdig med Hestguttene i løpet av uka siden det er en kort bok, men usikker på hvor lang tid jeg kommer til å bruke på Genesis. Neste bok er uansett The Final Girl Support Group av Grady Hendrix. Har ikke lest noen av bøkene hans ennå. Bøkene hans har vært litt vel ooppmerksomhetssyke og da får jeg ikke alltid lyst til å lese dem. Men denne virket interessant på en måte. Håper den ikke er for lik Final Girls av Riley Sager, som egentlig heter Todd Ritter, som jeg leste i 2017.

Hvis det blir tid til overs før uka er over, skal jeg begynne på Når alle klokker har stanset av Ninni Schulman som har ventet i en måned eller to nå på å bli lest. Har lest en bok av henne tidligere og det er Velkommen hjem. Sier ikke noe om hva disse bøkene handler om, for jeg vil vite så lite mye om dem før jeg begynner på en bok. Å vite altfor mye om en bok før man har begynt å lese den, er ofte drepende ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar