11. juni 2021

Helgelektyre(390)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, The Shape of Darkess av Laura Purcell, En verden av verdener og Imagimorphia av Kerby Rosanes og Beauty of Horror av Alan Robert, er fra egen boksamling




















Kvinnen som forsvant - Emily Gunnis

The Shape of Darkness - Laura Purcell

The Stand - Stephen King


Natt til onsdag leste jeg ut denne:

Uvigslet jord - Agnes Lovise Matre

Synes ikke at selve temaet, utførelsen og avsløringen er spesielt original, men det er en godt skrevet krimroman og synes at det er en av hennes beste. Synes denne hadde mer atmosfære og det var mer liv i karakterene.
 
Uvigslet jord er bok tre om Bengt Alvsaker og det meste av handlingen foregår i Øystese. Boka begynner med at en kvinne gjør grovarbeid i hagen hennes, og kommer over noen beinrester som hun blir sjokkert over. Bengt og makkeren, Lars blir sendt i vei for å undersøke. Handlingen veksler mellom 1983 og 2018. En mann skal ha forsvunnet i 1983, men er det benrester av ham de har funnet, eller er han bare en av mange homofile som forsvinner fra et lite samfunn fordi småsteder kan være svært snevre?

Bengt føler saken vel nære da en god politikollega forsvinner. Har det noe med funnet å gjøre, og er flere i fare? Samtidig har han en konfirmasjon å tenke på, men vil det bli tid til det?
 
En noe rolig start og forutsigbar slutt, men midtdelen hadde høy tempo, mange vendinger og alltid noe som skjedde. Kjedet meg ikke med denne.
 
Forrige mandag begynte jeg på en ny bok som er en psykologisk thriller/mysterie. Kvinnen som forsvant av Emily Gunnis. Mange titler med kvinne/kvinnen de siste årene. Originalen har en helt annen tittel: The Lost Child. Høres nesten ut som to forskjellige bøker.

Det er en bok om flere generasjoner. Om Harriet som får mannen sin tilbake som har vært i krig. Andre verdenskrig er erklært over, og tilstanden hans er ikke til å kjenne igjen. Han er voldelig og den minste ting skremmer ham slik at han ofte forveksler ting.

Vi blir kjent med Rebecca som mister foreldrene sine som ung tenåring, og det beskrives som en familietragedie.

Halvsøstrene Iris og Jessie er helt forskjellige. Iris har prøvd å bli venn med Jessie, men Jessie er ikke interessert. Jessie har nettopp født en jente, og kort tid etter rømmer hun fra sykehus med datteren.

Har det store tidsperspektivet og generasjonene noe med saken å gjøre? Vil de finne begge to i live? Spennende så langt og jeg liker familiehemmeligheter.
 
Natt til torsdag begynte jeg på en ny horrorbok. Leser ekstra horror rundt høsten og Halloweentiden, men prøver å få med meg en god del horror året rundt, også. Man klarer ikke å holde seg unna. Noen har sine svakheter.
 
Denne gang leser jeg The Shape of Darkness av Laura Purcell. Har lagt merke til navnet hennes før, men har ikke lest noe av henne tidligere. Den er om en silhouette artist, hva man nå skal kalle det på norsk? Silhuette artist, silhuette kunster? Hovedkarakteren i boka har denne speielle jobben å klippe kundene sine i profil på papir. En slags papirkunstner i gamle dager. Hun bor sammen med moren sin og en nevø, og bør hun føle seg utrygg da kundene hennes ender opp døde, myrdet? Hun får politiet på døra, og vil de finne ut av det som skjer? Selv oppsøker Agnes Darken, kunsteneren i boka, opp et medium. Noen som kan kommunisere med de døde. Burde hun ha gjort det?

Har ikke kommet så veldig langt i boka, så handlingen er ikke så godt i gang ennå. Handlingen tar seg god tid. Noe jeg foretrekker. Jeg foretrekker saktegående bøker med mye stemning fremfor mye action og hastverk. Liker handling og stemningen veldig godt så langt.

Usikker på om  jeg blir ferdig med noen av disse bøkene i løpet av helga, med tanke på at dette er bøker som tar seg god tid. Ved siden av skal jeg lese videre i The Stand av Stephen King som har blitt noe lettere å lese. Kommer ikke til å si handling og mening, siden jeg kommer til å bruke lang tid, det samme med House of Leaves av Mark Z. Danielewski. Siden jeg vil unngå å gjenta omtrent det samme hver uke. 
 
Men vil nevne en scene i The Stand da en av karakterene, Frannie, nevner til sin mor at hun er gravid. Det er kanskje en av de sprøeste scenene jeg har lest. Men så var ikke King helt ren på den tiden. Han har til og med skrevet bøker han ikke husker å ha skrevet. 

Hvis jeg blir ferdig med Kvinnen som forsvant i løpet av helga, blir neste bok Legg verden bak deg av Rumaan Alam. Den vet jeg ingenting om og skriver mer om den når jeg er kommet i gang med den. Den sikre måten.

Siden siste helg har jeg fargelagt dette:


En verden av verdener - Kerby Rosanes


 
Imagimorphia - Kerby Rosanes
 
 



The Beauty of Horror: A Goregeous Coloring Book - Alan Robert 

Det mest spennende som har skjedd i denne uka, er at det har blitt observert en bjørn i Buvika. Buvika har mye natur, men det er ikke et typisk sted for bjørner. 

God helg.

Ukas låt: The Modern End - Seigmen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar