30. januar 2021

Bøker jeg skal lese i februar

Reklame: Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Red av Jak Ketchum, Hun "var" velkommen av Adele Parks og Ni vilt fremmede av Liane Moriarty, er fra egen boksamling

 
 
Red - Jack Ketchum

Elskede barn - Romy Hausmann

Hun "var" velkommen - Adele Parks

De andre - C.J. Tudor

Timeglasset - Tracy Reese

Ni vilt fremmede - Liane Moriarty


Februar er kjærlighetens måned og det gir jeg fullstendig blaffen i. Jeg trenger mine mørke horror bøker uansett hvilken måned det er. Denne måneden er det Red av Jack Ketchum som er månedens utvalgte horrorbok. Det er ikke ren horror da, for horror er jo så mangt. Horror dreier seg ikke bare om spøkelser, vampyrer, monstre etc, men mye annet også. For eksempel forferdelige ting karakterer opplever, kan også beregnes som horror. Jeg må også skvise inn noen mannlige forfattere for det er de jeg foretrekker. Jeg har ikke noe i mot kvinnelige forfattere, men synes det har blitt så mange av dem i det siste.

Red: Ser for meg at denne er en bok om hevn, men er ikke sikker. Den er uansett om en stakkars gammel mann som blir plaget av noen rike drittunger som sikkert kjeder seg. Vil han få være i fred? Har lest en bok av Ketchum for noen år siden og det er: The Girl Next Door. Jack Ketchums virkelige navn er Dallas William Mayr og han døde i 2018. Hans bøker er kjente for å være noe brutale. 

 

(Bakpå):

The old man hears them before

he sees them, the three boys

coming over the hill, disturbing

the peace by the river where hes

fishing with his dog. He smells

gun oil too, too much oil on a

brand-new shotgun. These 

aren't hunters, they're rich kids.

Who don't give a damn about

the river and the fish and the

man.

 

Or his dog.

 

Red is the name of the old man's

dog, his best friend in the world.

And when the boys shoot the

dog - for nothing, out of simple

spite - he sees red like a mist

before his eyes. And before the 

whole thing¨'s done there'll be 

more red.

 

Red for blood ...

 

"Jack Ketchum is a brilliantly

visceral novelist ... he is

suspensful, and his novels are

page-turners ... but these are

pages you will dread to turn ..."

    -Stephen King, from his

introduction to Jack Ketchum's

The Girl Next Door.


Elskede barn: En bok som allerede har fått mye oppmerksomhet og de gjør meg alltid skeptisk, men samtidig klarer man ikke å holde nysgjerrigheten unna. Konseptet virker både noe uvanlig og man får lyst til å lese den. 


(Bakpå):

Baksideteksten uteblir denne gang for jeg låner den bort i skrivende stund ...

 

Hun "var" velkommen: Det hender seg at jeg kjøper bøker i dagligvarebutikker, hvis man kommer over noe interessant. Ofte kommer man over litt ukjente bøker som ikke får så mye oppmerksomhet som mange andre bøker. Noen ganger trenger man noe lett.

 

(Bakpå): 

 

FENGSLENDE LESNING OM SJALUSI, HEVN

OG OM Å VILLE HA DET MAN IKKE KAN FÅ, FRA

NO.1 SUNDAY TIMES BESTSELGERFORFATTER

 

Da Mel etter mange år plutselig blir kontakte av en venninne fra

studietiden, nøkler hun ikke med å strekke ut en hånd. Hun trenger

et sted å bo, bare en stund, og Mel tar varmt imot henne. De to var

bestevenninner i sin tid, hang sammen i tykt og tynt da de gikk på 

universitetet, helt til Mel uventet ble gravid og måtte avbryte studiene.

Sytten år senere kunne ikke livet deres ha vært mer forskjellig.

 

Mel er lykkelig gift etter noen år som alenemor for sønnen,

som nå er tenåring, og med ektemannen har hun fått to døtre.

De lever et kaotisk, men harmonisk familieliv.

Abi, på sin side, ble med kjæresten sin til LA, der hun i

mange år har levd at glamorøst liv med festing, kjendisvenner

og overflod. Alt var perfekt - helt til hun oppdaget at kjæresten 

var utro. Nå trenger hun å finne nytt fotfeste, og hva er vel

da bedre enn en god venninne? En hun kan gråte på skulderen 

til og slikke sårene sine hos. Og hvor passer vel det bedre

enn hjemme hos Mel, med sine skjønne barn

og forståelsesfulle ektemann.

 

"Denne infame psykologiske spenningshistorien

er fylt med hevn, svik og gisp! - øyeblikk."

Fabulous Magazine

 

"En fiffig og åndeløst spennende fortelling

om kjærlighet, svik og illusjonen av lykke."

KIRKUS REVIEW

 

"En fortelling om hevn og gjengledelse,

som jeg leste i et bergtatt strekk."

Woman & Home

 

De andre: Har lest en bok av Tudor tidligere og det var The Chalk Man som ikke var helt det store, men gir henne en sjanse til. SyntesThe Chalk Man (Krittmannen) var noe slapp.

 

(Bakpå):

 

GABE KJØRER HJEMOVER, blir liggende bak en rusten

gammel bil. Så oppdager han et lite ansikt i bakvinduet. Munnen

mimer ordet pappa. Det er hans fem år gamle datter, Izzy. Gabe

ser henne aldri igjen.


Tre år senere kjører han dag og natt opp og ned motoverveien på

leting etter bilen som forsvant med datteren hans. Håpet om å 

finne henne igjen nekter han å gi opp, selv om alle andre mener

at hun må være død.


Fran og datteren hennes, Alice, tilbakelegger også noen kilometer

på motorveien. Men ikke på leting. På flukt. Prøver å ligge et steg

foran de som vil dem vondt.


For Fran kjenner til sannheten. Hun vet ha som hendte med

Gabes datter. Hun vet hvem som er ansvarelig. Og hun vet hva

de vil gjøre med henne og Alice hvis de finner dem.


"Fascinerende, dramatisk og hjerteskjærende."

Woman & Home


"C.J. Tuor er fantastisk. Jeg kan nesten ikke vente på

hennes neste trekk."

Harlan Coben


"En fars desperate søken etter sin forsvunne datter

danner hjertet av denne komplekse thrilleren, som er

full av tap, lengsel og hevn."

Sunday Mirror


Timeglasset: Ikke helt min sjanger, men shit au. Overlever nok, og skal lese den for å utfordre meg selv. Noen ganger må man lese sjangre man kanskje ikke er vant til eller ikke liker å lese. Før eller siden blir man kanskje overrasket?


(Bakpå)

1950: Som tenåring besøker Chloe badebyen Tenby hver sommer.

Hun bor hos slektninger og nyter lange dager på stranden. De

idylliske somrene følger hverandre, helt til det året hun møter en

spennende, litt eldre mann, so mhun umiddelbart forelsker seg i.

På velden for deres første stevnemøte skjer det noe som skal

komme til å forfølge henne resten av livet.


2014: Nora har alltid tatt for gittt at livet skulle gå på skinner. Men en

dag faller det sammen. Fullstening. For å komme til hektene reiser

hun til Tenby i Wales, der hun har vært en gang før. Snart får hun

tankene over på noe annet, noe mystisk som skjedde i denne byen

for mange år siden ...


Timeglasset er en varm roman om å finne kjærligheten, og om et

sted som skjuler familiehemmeligheter. Bestselgerforfatter Tracy

Rees skriver med innlevelse om mennesker og deres lengsel etter å

finne et hjem.

 

"Følelsene som formidles, berøreer

og feelgoodstemningen er på topp."

Maria Nälsung, Göteborgs - Posten

 

"... frisk, original og autentisk."

Rosanna Ley, forfatter

 

"...en av årets feelgoodfavoritter."

Bokbloggen Bokblomma


Ni vilt fremmede: En bok jeg sikkert kjøpte en gang i 2019 i en dagligvarebtuikk. Liane Moriarty er som Ruth Ware. Byr på lett underholdning og man vet hva man får, og noen ganger trenger slike bøker. Liane Moriarty har ofte interessante plot, men er ikke helt fan av skrivemåten hennes, for synes hun som regel bruker for mye forklaringer i parentes, som strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg har en annen utgave.

 

(Bakpå):

 

KAN TI DAGER PÅ ET SPAHOTELL VIRKELIG

FORANDRE SEG FOR ALLTID?


Ni mennesker reiser til et avsideliggende spahotell. Tross all luksus, velvære og med-

itering vet gjestene at disse ti dagene kommer til å bli krevende for dem alle. Men ingen

av dem kunne ha forestilt seg hvor utfordrende det faktisk kommer til å bli.


Frances Welthy, en tidligere bestselgerforfatter, kommer til "Villa Ro" med vond rygg

og knust hjerte. Hun blir umiddelbart fascinert av de andre gjestene: De fleste av dem

ser overhodet ikke ut som de trenger å jobbe med helsen sin. Men den personen som

fascinerer henne mest, er den karismatiske eieren av kurstedet. Skal Frances legge

tvilen til side og kaste seg inn i alt spahotellet har å tilby - eller skal hun dra mens hun

fortsatt har muligheten?


Det tar ikke lang tid før hver eneste gjest på "Villa Ro" stiller seg selv nøyaktig

det samme spørsmålet ...


UTROLIG SMART, INTENS OG HUMORISTISK!

LIANE MORIARTY SKRIVER NOK EN GANG MESTERLIG.


"EN AV DE FÅ FORFATTERNE JEG VILLE GJORT ALT FOR.

JOJO MOYES

 

'MORIARTY SKRIVER LEVENDE, MORSOMT OG UMORALSK!"

THE SUNDAY EXPRESS


"EN GODBIT TIL MORIARTY-FANS."

PEOPLE

Dette er da mine utvalgte bøker for neste måned. Kommer kanskje ikke til å lese den i den rekkefølge den er satt opp på, men ta det litt mer spontant for å prøve noe nytt. We'll see. Kommer muligens til å skvise inn andre bøker underveis. Får se hvor mye som blir lest med tanke på at februar er en kort måned.


4 kommentarer:

  1. Det hadde overrasket meg om du ikke ga blaffen i at februar er en kjærlighetsmåneden. Alle måneder kan være grøssermåneder :)

    Jeg har kun hørt om en av bøkene du skal lese (og den har ikke jeg lyst til å lese - er litt lei hypede spenningsbøker som ikke er spennende)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, man trenger ikke å følge strømmen hvis man ikke vil. Ikke alle har tro på kjærligheten og det er en ærlig sak.
      Jeg har bestselgerfobi. Ofte liker jeg ikke bøker som det ofte blir snakket om/nevnt, men noen ganger er jeg nysgjerrig nok til å lese dem likevel. Har ikke så mye annet å finne på. Det er sikkert Elskede barn eller De andre du tenker på?

      Slett
    2. Elskende barn. Jeg kan lese den når det har roet seg litt.
      Kos deg med februarlesingen, Ina

      Slett
    3. Det var det jeg trodde. Skjønner hva du mener. Venter ofte med bøker som får oppmerksokmhet jeg også, spørs hvilke. Husker jeg ble lei av å høre om Min kamp bøkene av Knausgård, og leste dem ikke før flere år etter, og likte dem overraskende godt. Noen ganger vil jeg se hvilken side jeg ender på, ha en egen mening. Som sagt. Det spørs litt på boka og hva den handler om. Har sluttet med å ha forventninger for det hjelper lite.
      Tusen takk og i lige måde. =)

      Slett