1. mai 2020

Helgelektyre(332)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Institute av Stephen King, Jenta i isen av Robert Bryndza, og fargeleggingsbøkene, er fra egen boksamling


Mitt liv som rotte - Joyce Carol Oates
Natt - Bernard Minier
The Institute - Stephen King

Natt til tirsdag leste jeg ut denne:

Jenta i isen - Robert Bryndza

En god førstebok i en nokså ukjent krimserie om førstebetjent Erika Foster. Britisk krim om klasseskille og hva slags makt penger, og vellykkede familier har. Erika Foster drar fra Manchester til London for å hjelpe politiet der med å etterforske en vrien sak. En ung jente er blitt funnet død under isen i et naust, helt tilfeldig. Hun kommer fra en pengesterk familie. Men vet familiemedlemmene hvem hun kjenner, og er sammen med på fritiden? Hadde hun hemmeligheter hun skjulte for andre og sine nærmeste? Foster finner senere ut at jenter tidligere har blitt drept på nesten samme måte og har en guffen følelse av at det ikke er tilfeldig. På jobb er hun ikke like popoulær hos alle. For noen er hun påtrengende og hun har en tendens til å ta noen impulsive valg. I tillegg bærer hun på en tung sorg. Hennes mann døde under et oppdrag som gjør det vanskelig for henne å komme seg videre. Klarer hun å finne en god balanse på jobb og privat? Og vil hun sammen med andre finne ut hva som har skjedd med den stakkars jenta? Samtidig er hun helt uvitende om at noen holder øye med henne. Hvem er det og hvorfor?

Ingen originalkrim eller nervepirrende, men den er stødig, og har mange spennende karakterer. Jeg likte den bedre enn forventet, selv om ikke alt var helt troverdig.

Samme natt som jeg avsluttet Jenta i isen, begynte jeg på en fransk krim som heter Natt av Bernard Minier. Jeg leste Ikke slå av lyset i fjor av samme forfatter, som jeg syntes var noe tam, men ville gi Minier en sjanse til. Jeg har dog ikke lest denne krimserien i kronologisk rekkefølge, men synes det ikke gjør noe, for man blir ikke forvirret. Man mister ikke tråden så lenge man blir servert gode bakgrunnshistorier. Morsomt at handlingen blir smeltet sammen med Norge. Og artig at både Trondheim og Hell blir så vidt nevnt. Usikker på hva jeg synes om Kirsten Nygaard ennå, men har sansen for Martin Servaz, og jeg liker handlingen godt så langt. Synes den er sterkere enn forrige bok. Så har en følelse av å like denne bedre, og jeg er spent på fortsettelsen.

I en  liten stund nå har jeg lestMitt liv som rotte av Joyce Carol Oates. Den var noe treg og uengasjerende i begynnelsen, men det tok ikke lang tid før det tok seg opp, og jeg liker den bare bedre og bedre. Man får stor medfølelse for Violet som blir utsatt for mye. Først blir hun utstøtt fra familien etter å ha sladret om brødrene hennes. Etter det er det ingen kontakt med familien hennes og de fryser henne ut. Etter å ha sladret om brødrene hennes som hun så komme hjem, samme natt som en tenåringsgutt blir påkjørt og så slått i hjel. Hun blir overført til et sted før hun får beskjed om å bo hos en tante og onkel. På skolen føler hun seg utenfor da de fleste vet hvem hun er, og vet at hun har "sladret" på brødrene sine. Ting blir heller ikke bedre når hun får en lærer som er en tyrann. Trist roman å lese, men vel verdt det. Noen ganger må man lese noe som er mørkt og trist.

Ved siden av leser jeg Leonardo da Vinci av Walter Isaccson, ogThe Institute av Stephen King. Har ikke tenkt å si noe om handling om disse da det er nevnt så mange ganger tidligere, og at jeg kommer til å lese i dem en stund til. Men liker dem veldig godt, begge to. Tar bare litt tid siden det er litt store bøker.

Hvis jeg blir ferdig med en av de nevnte bøkene i helga, er neste bok på leselista Drapet på kommandanten bok 2 av Haruki Murakami. Jeg leste Drapet på kommandanten bok 1 i fjor og det var også min første bok av ham. Jeg fikk virkelig sansen for den, og er spent på å lese mer av ham. Er litt skeptisk på fortsettelser både når det gjelder bøker og filmer, men håper den har den samme særheten som første bok hadde.

I denne uka har jeg også fargelagt, og fargelagt i litt forskjellige bøker:


Motivet er fra denne boka:

 Fashion - ukjent illustratør
Kunne ikke finne boka online, men det er en fashion fargeleggingsbok for ungdom.


Motivet er fra denne boka:

Tattoo Designs - m.fl. illustratører


Motivene er fra denne boka:

Geomorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Angel with the Scabbed Wings - Marilyn Manson



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar