24. februar 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse  
The Woman in the Dark av Vanessa Savage og Dø av skam av Mark Billingham, er fra egen boksamling



  Bøker jeg leste i forrige uke:

* #frimegfradeg - C. Glaser

 
Antall leste sider i forrige uke:

479 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:


Bøker som leses nå:

* Kjeden - Adrian McKinty
*  The Woman in the Dark - Vanessa Savage
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson

Planlagte bøker denne uken:

* Kjeden - Adrian McKinty
*  The Woman in the Dark - Vanessa Savage
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* Min venn, Piraten - Ole Kristian Løyning
* Dø av skam - Mark Billingham

Forrige uke leste jeg ut #frimegfradeg av C. Glaser som er en roman for unge voksne. Det er en bok som er mer rettet mot unge voksne istedet for ungdom siden innholdet består en god del av seksualitet. Jeg likte den bedre enn forventet fordi boka er om å finne seg selv og føle seg til rette med valgene man tar. Det er lett å kjenne seg igjen i. Boka er om Siri som vet ikke om hun skal høre på seg selv eller foreldrene sine. Hun er i tidlig i tjueårene og drømmer om å reise og se verden, mens foreldrene hennes synes det er klokt av henne å begynne og studere. Det ender opp med at hun tar litteraturvitenskap, men ut i studiene er hun usikker på om det er noe for henne. Samtidig møter hun Ole som studerer det samme som henne. Hun er heller ikke over eksen hennes som dumpet henne like før han dro til London for å studere. Vil hun klare å velge den rette livslinjen for henne, og trives med det uten å føle seg usikker hele tiden? 

Jeg likte den ikke spesielt godt i begynnelsen, men historien vokste etter hvert, spesielt språket som er tøft. Siri har også et artig tankespinn. Så, selv om jeg ikke er helt i målgruppa er det mye å kjenne seg igjen i, og det var interessant lesing. 

Samme dag begynte jeg å lese Kjeden av Adrian McKinty. Det er en thriller som for meg var ukjent før den kom til det norske bokmarkedet. Det er et artig og spennende konsept, men er ikke helt overbegeistret over fortellerstemmen. Synes den er litt "død" til å tilhøre en thriller. Men helt grei lesing. Kjeden består av en serie kidnappinger. Rachel får et oppdrag om å kidnappet et annet barn for at hennes skal slippe fri, ellers brytes kjeden og det har sin straff. I tillegg til å kidnappe et annet barn må Rachel følge andre instruksjoner i tillegg, som er veldig strenge. Har hun styrke nok til å gjennomføre det? 

I noen uker nå har jeg lestThe Woman in the Dark av Vanessa Savage. Jeg foretrekker å lese horror og psykologiske thrillere på engelsk, og føler det ikke har noe å si å bruke lenger tid på å lese ut en bok på engelsk. Jeg har det ikke travelt og jeg liker atmosfæren i den så langt. Den var noe svak og jålete i begynnelsen, men heldigvis har det rettet seg opp. Det er om en familie som flytter inn i Patricks barndomshjem. Etter hans tid i det huset, flyttet det inn en annen familie og en tragedie skjedde. Etter den tid har huset stått tomt og blit døpt som Murder House av de som kjenner til saken. Patrick vil ha tilbake barndomshjemmet sitt til tross for hva huset har gjennomgått i ettertid, men vil han få med seg resten av familien dit? De trenger en ny start etter litt vanskelige omstendigheter, men er det lurt å flytte inn i et sånt beryktet hus? Selv om man skjønner fort hvilken retning boka tar, synes jeg ikke det ødelegger noe, fordi måten det er skrevet på, holder spenningen oppe. 

 Ved siden av disse bøkene, har jeg lest videre i Leonardo da Vinci av Walter Isaacson. En bok på over fem hundre sider er ikke avansert, men problemet er at den er veldig tung å holde i, derfor det blir så små økter. Men jeg liker den. Den er både interessant og humoristisk. Liker å lese om hvor nysgjerrig og detaljert Leonardo da Vinci var om alt. Jeg er spent på å bli enda bedre kjent med bakgrunnshistorien hans.

Bare en bok ble lest i forrige uke, men i denne uka tror jeg at jeg blir ferdig med både Kjeden ogThe Woman in the Dark, og da skal jeg begynne på disse bøkene: Min venn, Piraten av Ole Kristian Løyning og Dø av skam av Mark Billingham. Jeg har ikke lest noe av dem fra før. Jeg har sagt litt om de bøkene før, men nå venter jeg med å si noe mer før jeg har begynt på dem, så det ikke blir så mange oppsummeringer om det samme. Det er litt kjedelig i lengden. Å gjenta meg selv, synes jeg bare er kjedelig. Så det blir variert lesestoff i denne uka også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar