26. april 2019

Helgelektyre(289)

Will Haunt You - Brian Kirk
Rør ikke de som sover - N.K. Lillebo
Mr Murder - Dean Koontz

En stund siden forrige helgelektyreinnlegg. Jeg tok en tidlig påskeferie, og helgelektyre og annet innlegg er noe jeg ønsker å fortsette med, så det er ikke lagt på hylla. Men jeg har lest mye i det siste, så anmeldelser kommer etter hvert.

Maretorn - Tone Almhjell

Denne leste jeg ut forrige mandag og det er en fin fantasybok for ungdom. Jeg likte den bedre enn forventet. Syntes hverken at historien eller språket ble for barnslig. Den byr også på litt humor. Boka har et veldig fint cover, også.

Samme dag begynte jeg å lese Will Haunt You av Brian Kirk som er litt forvirrende bok i skrivende stund. Det er en spesiell historie som er litt vanskelig å henge med i for det er mye som skjer, men gir den god tid og er derfor ikke ferdig med den. Kommer nok til å bli ferdig med den i løpet av helga siden det er en kort bok. Jeg er ikke ofte på Internett, men når jeg er det, pleier jeg ofte å bestille en bok av en forfatter jeg aldri har lest noe av/hørt om før og uten å vite noe om boka. Jeg gjør dette av og til for å teste meg selv litt, og Will Haunt You er en av bøkene jeg har bestilt på måfå, som jeg kaller det. Man må utfordre seg selv litt som leser en gang i blant, og det er befriende å lese noe som ikke "alle" andre leser hele tiden.

De dødes tjern - André Bjerke

Min faste påskekrim i mange  år. Jeg ble ikke ferdig med den før i går kveld, så rakk ikke å bli ferdig med den i påska, men det gjorde ikke noe. Spennende og humoristisk krim som alltid.

Samme kveld begynte jeg så vidt å en ny bok, og det er en ungdomsbok som heter Rør ikke de som sover av N.K. Lillebo. Jeg har ikke kommet så veldig langt i den, så det er for tidlig å si om jeg liker den eller ikke. Inntrykket jeg har fått er at den byr på litt mørk humor, tror jeg.

Hvis jeg blir ferdig med en av disse bøkene i løpet av helga, skal jeg begynne på en thriller av Dean Koontz som heter Mr Murder. Jeg har lest mye av Dean Koontz, men siden det er en stund siden sist, tenkte jeg at det var på tide å lese noe av ham igjen. Konseptet virker også spesielt.

Ved siden av disse bøkene leser jeg Villette av Charlotte Brontë, som jeg leser sammen med to andre bokbloggere. Har ikke lest så mye i den i det siste, men skal ta igjen litt i helga. Sånn er det når man har mange bøker å holde styr på.

Hva bøkene handler om og meninger, venter jeg med til anmeldelsene, for vil at helgelektyreinnleggene skal være så enkle som mulig. En enkel oppsummering på selve leseprosessen.

Jeg har ikke fargelagt noe i det siste. Jeg fargela en del før påske, men glemte å ta bilde av det, så det blir ikke noe bilde av det denne gang. Derfor blir det et kortere helgelektyreinnlegg enn til vanlig. 😊

God helg.

Ukas låt: A Place for My Head - Linkin Park



2 kommentarer:

  1. Maretorn er fin. Og De dødes tjern leste jeg etter anbefaling av deg for noen år siden. Jeg likte den virkelig godt. Du leser den hver påske? Det kunne jeg også tenkt meg hadde jeg kommet på det. Sammen med Sort messe av Carr. Den har også gammel stil.

    Det ble ikke så mye lest i påsken som jeg hadde håpet. Det betyr at jeg har noen bibliotekbøker her som jeg må passe på utløpsdatoen på. Jeg leser The Glass Throne serien av Sarah J. Maas. Den er fantastisk. Men bøkene er ganske tykke, så jeg trenger litt tid på den. Bok 2 kom nettopp ut på norsk og jeg tror jeg skal lese dem om igjen etterhvert som de kommer ut. Jeg er redd jeg har gått glipp av ting på engelsk, og disse bøkene er så bra at jeg gjerne vil ha med meg alle detaljene :-)

    Mr Murder tror jeg at jeg leste for lenge siden. Kan det stemme at den er 25 år gammel? Hvis ikke var det en tittel som ligner. (Den jeg tenker på var hvertfall av Dean Koontz :-D)

    Ha en riktig fin helg, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Likte Maretorn, spesielt den snakkende gaupa. Fin bok og er enig i det. =) Morsomt at du bestemte deg for å lese De dødes tjern til slutt. Selv har jeg hatt den som påskekrim siden ungdomsskolen, så det har blitt en fast tradisjon. Anbefales. Den er både spennende og morsom hver gang. En god gammeldags krim. =)Sort messe av Carr leste jeg i 2012 og ga den en svak femmer. Den var ikke så verst.

      The Glass Thrones har jeg hørt mye variert om på YouTube og håper på en vurdering fra hele serien til slutt fra deg for å se om jeg kommer til å lese bøkene eller ikke. Hadde vært spennende. =)

      Mr Murder ble utgitt for 26 år siden (i 1993), og det er den samme boka. Har lest mye av Koontz, både gammelt og nytt. Siden det er en stund siden jeg har lest noe av ham, valgte jeg en av de eldre bøkene hans og da ble det Mr Murder. En spesiell bok så langt.

      Synd at du ikke fikk lest så mye i påska som planlagt, men får håpe du kommer til å få lest litt da det blir mange feriedager fremover. =)

      Tusen takk, og i lige måde, Astrid Terese. =)

      Slett