26. mars 2018

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* The Wife Between Us - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen
* Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke går an å forstå) - Thomas Erikson
* Depression (Understanding the Black Dog) - Stephanie Sorrell

Antall leste sider i forrige uke:

546 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Fargeglade vampyrer - Mona Fossdal
The Wife Between Us - Greer Hendricks & Sarah Pekkanen

 Bøker som leses nå:

* While You Were Sleeping - Kathryn Croft
* Svarthuset - Peter May  
* Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) - Hanne Sigbjørnsen (tegneseriebok) 

Planlagte bøker denne uken:

* While You Were Sleeping - Kathryn Croft
* Svarthuset - Peter May
* Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) - Hanne Sigbjørnsen (tegneseriebok)  
* Macbeth - Jo Nesbø
* De dødes tjern - Bernhard Borge (André Bjerke)

Natt til mandag leste jeg utThe Wife Between Us av Greer Hendricks & Sarah Pekkanen. En bok jeg ikke likte, men jeg ville ha likt den hvis den ikke inneholdt mange unødvendige og forutsigbare twister og "overraskende vendinger". Syntes det var unødvendig da historien, budskapet og karakterene var bra nok i seg selv. Jeg skjønner at twister er blitt til en greie i thrillersjangeren, men syntes historien var en thriller i seg selv denne gang uten twister og ville ha likt den bedre uten dem. Av og til blir twister mer som irritasjonsmoment istedet for gledelige og sjokkerende overraskelser. Av og til er en thriller en thriller som denne og trengte ikke krydder og det ødela alt for meg.

Samme natt som jeg leste ut The Wife Between Us begynte jeg så smått å lese en ny bok og det var; Depression (Understanding the Black Dog) av Stephanie Sorrell, som jeg leste ut natt til søndag. Den var så som så. Grei informasjon og kjekt å lære noe nytt, men ingen direkte tankevekkende bok.

Natt til søndag begnte jeg også på en ny bok og det var Svarthuset av Peter May som fikk mye oppmerksomhet i fjor. Jeg ville ikke lese den da siden den fikk så mye oppmerksomhet, og ville heller vente til om interessen fremdeles var der til styret om samme bok har lagt seg. En bok som får mye oppmerksomhet og nesten får bare ros får motsatt effekt for meg. Jeg blir mer nysgjerrig på de med delte meninger og leser de med en gang, mens bøker som får kun ros venter jeg til å lese med til senere. Det er sånn det funker for min del. Så den skal jeg lese videre i.

Torsdagskvelden leste jeg ut Omgitt av idioter (hvordan forstå dem det ikke går an å forstå) av Thomas Erikson. Det er en annerledes og morsom bok om psykologi og vår væremåte. Man skal ta denne boka med en klype salt, men det var underholdende og artig å tenke på en litt annen måte.

Så det ble litt lesing i forrige uke også, og i denne uka skal jeg lese videre i While You Were Sleeping (som jeg begynte å lese forrige fredag) og Svarthuset. Mot påskehelga skal jeg eventuelt begynne å lese Macbeth av Jo Nesbø.

Egentlig skulle jeg skrive anmeldelser og tenkte jeg skulle skrive anmeldelser av bøkene Solitude (Memories, People, Places) av Terry Waite og selvbiografien til Mikael Persbrandt i forrige uke. Begge har fått femmere, noe som er sjeldent. Jeg gir sjeldent femmere og enda sjeldnere seksere. Så da jeg skulle skrive anmeldelse av Solitude sto det i stå. Jeg skrev ett avsnitt på fire dager og måtte begynne å skrive en annen anmeldelse og jeg forsto plutselig hvorfor. Jeg er ikke vant til å skrive positive anmeldelser for jeg har så lite trening i det i forhold til negative anmeldelser. Fordi det er lettere å gi og ta i mot kritikk enn å gi bort og ta i mot ros. Da jeg skulle skrive anmeldelse av Solitude gikk det i stå veldig lenge, men da jeg begynte å skrive en anmeldelse avThe Wife Between Us i mellomtiden, gikk skrivingen av seg selv. Derfor ble det slik. Håper å få til en anmeldelse av Mikael Persbrandt selvbiografi i denne uka og Solitude av Terry Waite utsetter jeg litt for den trenger jeg mer tid til å skrive.

 Siden påskehelga nærmer seg skal jeg selvfølgelig lese De dødes tjern av Bernhard Borge (altså, André Bjerk), som er en fast tradisjon. Husker ikke på om det var i 97 eller 98 jeg begynte å lese De dødes tjern som tradisjon hver påske, men det har uansett gått tjue år og er ikke lei. Jeg er ikke fan av lydbøker, for da detter jeg av og foretrekker å lese selv. Men i mange år har jeg hørt på Radioteatret for det er mye morsommere med hørespill enn vanlig lydbøker, og de har laget hørespill av både De dødes tjern og Døde menn går i land, og det er virkelig gode hørespill. De er både spennende og morsomme. Vel verdt å sjekke ut. Selv har jeg begge på CD for måtte ha dem i samlingen, og har hørt på dem mange ganger fordi de er veldig stemningsfulle.

I går begynte jeg på en tegneseriebok siden det er en stund siden sist og valget ble
Tegnehanne (Ambisjoner minus gjennomføringsevne) av Hanne Sigbjørnsen. Jeg har aldri lest Tegnehanne før, men har selvfølgelig hørt om Tegnehanne tidligere.

Så det er fullt opp denne uka også, og selvfølgelig skal man lese litt ekstra krim i påska. Det er og blir en tradisjon.

2 kommentarer:

  1. Du fikk lest en god del forrige uke, og jeg håper du koser deg masse i påsken med flere gode bøker.

    Har ikke lest noen av bøkene til Tegnehanne, men jeg har lest noen av stripene hennes. Flere av dem var morsomme, så det hadde vært spennende å gitt en av bøkene hennes en sjanse :)
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøver å lese jevnt hver uke. Alt er opp til hvor interessante bøkene er og om leselysta er på topp eller ikke. ;)

      Jeg heller hadde ikke lest noe av Tegnehanne før, ikke en eneste stripe. Morsom kombinasjon av selvbiografi og tegneserie. En litt annen vri. Det er litt smpmorsomt så det er bare å lese.

      Donald er og blir min favoritt siden jeg abonnerer på ham, men gøy å utforske andre ting i tegneserieverdenen også.

      Tusen takk og i lige måde. Kos deg med Agatha Christie bøkene du har valgt deg ut og håper du får lest masse i påska. God påske. :-)

      Slett