3. oktober 2017

Månedens Bokanbefaling (september)

I september leste jeg disse bøkene:










Lest i kronologisk rekkefølge:

De fems tegn - Hans Olav Lahlum
Denne boka er homo - James Dawson
I'm Thinking of Ending Things - Iain Reid
Berge - Jan Kjærstad
Guden - Jørgen Jæger
Feberdrøm - Samanta Schweblin
The Room by the Lake - Emma Dibdin

Sju bøker ble lest i september. Ikke all verdens, men greit nok og noen var litt store og da trengs det lenger tid. Foretrekker store bøker fremfor de små for da får man som regel mer ut av både persongalleri og historie, synes jeg. Den største boka jeg noensinne har lest er It av Stephen King som var på nesten 1400 sider. Det tok sin tid, men det var vel verdt det. Husker man ble ordentlig kjent med persongalleriet og jeg liker godt detaljerte beskrivelser. Stephen King kan det uten å kjede en i hjel.

September var heller ikke verst kvalitetsmessig. Likte det meste av det jeg leste. Noen bomturer ble det, men det er det i alle måneder for det går ikke an å like alle bøkene man leser. Det er håpløst. Noen bomturer må man bare regne med.


Og hvilken bok likte jeg best i september?

I'm Thinking of Ending Things - Iain Reid


Dette er en av de mest spesielle bøkene jeg har lest så langt i år og også en av de beste. En bok som virkelig gjorde inntrykk på mange måter. Handler om en jente som er med Jake hjem til foreldrene hans for første gang. Forholdet deres er ganske nytt, og under kjøreturen tenker hun på om det er verdt å satse på forholdet eller ikke, og bestemmer seg for å avgjøre det etter å ha møtt foreldrene hans. Fra første side frykter man bare det verste. Hele anmeldelsen kan leses her.

Som regel gjetter jeg rett uansett hvilken bok jeg leser og hvilken film jeg ser, og tenker ofte at jeg aldri blir overrasket mer, men denne gang ble jeg virkelig det. Jeg hadde mange teorier mens jeg leste I'm Thinking of Ending Things, men alle teoriene gikk rett i dass. Det var både befriende og herlig. Boka setter fokus på ensomhet og gir ensomhet et helt nytt perspektiv. Det er ingenting i boka som er som man tror. Det er det som er så spesielt med I'm Thinking of Ending Things, og det er synd at den ikke er så kjent fordi den fortjener mange lesere. Det morsomme med denne boka er at man blir litt satt ut etter at den er ferdiglest, og det er sjeldent at jeg blir påvirket av en bok på den måten.

En annen bok jeg likte svært godt i september og som jeg gjerne vil anbefale videre er Berge av Jan Kjærstad. Jeg har ikke lest noe av Kjærstad før, men bedre sent enn aldri ... Jeg likte skrivemåten hans veldig godt, og det var fascinerende lesing. Jeg har boka Jeg er brødrene Walker i hylla som har stått der ulest i flere år, så det er på tide å lese den også, forBerge ga mersmak.Berge og Jeg er brødrene Walker er to helt forskjellige bøker, men Berge ga meg mersmak til å lese mer av Kjærstad.

Ellers var det middelsaktige bøker eller hva jeg skal kalle det. De fems tegn var en fin og underholdende krimbok, men ikke noe minnerikt. Denne boka er homo var en informativ bok med fin humor, men ble ikke noen favoritt. Feberdrøm trodde jeg kanskje jeg ville like da det var min sjanger, men den ble litt for tam. Likte at den var litt annerledes.The Room by the Lake ble vel den største skuffelsen i september og Guden.The Room by the Lake ble for forutsigbar, og Guden prøvde for hardt og ble aldri spennende.

Jeg har ikke skrevet om alle bøkene jeg har lest, men det blir etter hvert. Jeg ligger litt etter av og til, det har lett for at det blir sånn noen ganger, men jobber med saken. Orker ikke å stresse over noe som ikke er noe å stresse over. Det blir når det blir.  Jeg liker best å ta ting som det kommer istedet for å planlegge og skrive innen da og da. Da blir det ikke naturlig det man skriver. Å presse ut noen ord og setninger de gangene man ikke er i skrivemodus blir sjeldent bra. Jeg er heller laid-back og tar ting som det kommer.

Til tross for at det ikke ble så mange høye terningkast i september, var det likevel en fin lesemåned med mye variert lesestoff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar