1. oktober 2017

Høstlesing

Min favorittmåned oktober er endelig i gang. For en månedstid siden var det ypperlig høstvær, men i de siste ukene har det vært for sommeraktig for meg, med lun temepratur, sol og oppholds. Liker ikke ... Jeg vil at høsten skal komme tilbake og vare en stund. Jeg kommer aldri til å bli noen sommermenneske for jeg liker mørketid og drittvær. Synes at høsten er den mest stemningsfulle årstiden. Det blåser i hvert fall om kveldene og det er i det minste høstaktig, men hittil har det vært for mye skjortevær til å være høst.

Jeg har blitt tagget av Siri til å lage dette høstlesinginnlegget. Det var også hun som inspirerte meg videre til å skrive et Sommerlesinginnlegg for noen måneder siden. Nå har Siri laget en høstversjon og dette er mitt bidrag.

 1.Bruker du å lese mer eller mindre, eller som vanlig på høsten?
Jeg vil nok si at jeg leser veldig jevnt året rundt. Prøver å holde meg innenfor et visst antall bøker pr. måned. Så for meg spiller det ikke noen rolle om det er vår, sommer, høst eller vinter, for prøver å lese så mye som mulig uansett. Det har blitt en vane. Jeg leser ikke fordi jeg er avhengig av å lese, men bøker har alltid vært en del av livet mitt, og jeg er en person som liker å være opptatt med  noe, og få følelsen av å være produktiv.

2.Leser du samme type(r) av bøker som ellers i året, eller leser du noe spesielt på høsten?
Jeg leser veldig mye variert hele året selv om horror er min hovedbase, og derfor leser jeg horror hele året mens jeg leser mye annet variert ved siden av. Det ble litt tungvint forklart. :) Så når høsten nærmer seg og spesielt i oktober (min favorittmåned), og siden jeg er glad i Halloween, prøver jeg å lese så mange horrorbøker som mulig, også thrillere og annet mørk litteratur. For høsten gir den perfekte settingen til å lese mørke og dystre bøker.

3. Beskriv den ultimate høstleseplassen!
Sofakroken. Jeg er ikke særlig mye utendørs uansett årstid. Er stort sett inne alle årstider. Burde ha blitt flinkere til å være mer utendørs, men gamle vaner er vonde å vende. Det blir som å trene opp en gammel hund. :) Har alltid foretrukket å lese inne istedet for ute. Siden jeg er en del lyssky, er det lettere å lese inne uansett. Så den ultimate høstleseplassen er sofakroken med mange kopper kaffe, og te innimellom. Drikker så mye kaffe og te at jeg blir nesten flau av og til. :)

4. Fortell om en bra bok som utspiller seg på høsten!
Huff, slike spørsmål er så vanskelige. Å komme på bøker som forbinder noe med noe er ikke lett. Det er vanskelig å huske sånne ting i ettertid. Det er lettere å huske en handling etter så og så mange år, men verre med årstider og den type ting.

Den eneste boka jeg kan komme på sånn i farta er Night in the Lonesome October av Richard Laymon. Richard Laymon døde i 2001 og har ofte blitt sammenlignet med Stephen King. Jeg liker Richard Laymons bøker selv om jeg mener at bøkene hans er en B - versjon av Stephen King. Når man leser bøkene til Richard Laymon må man legge fornuft og logikk til side, og bare la seg underholde av det som skjer, for bøkene hans er virkelig banale, og det har jeg sansen for. Alt trenger ikke å være realistisk og alvorlig hele tiden. Har lest en del bøker av ham og har lyst til å flere, men bøkene hans er ikke de letteste å få tak i bestandig. Det er synd.

Night in the Lonesome October er om tjue år gamle Ed som nettopp er blitt dumpet av dama. For å bearbeide nederlaget, begynner han med sine nattlige vandringer. På sine nattlige vandringer merker han hvor annerledes verden er når det er natt i forhold til når det er dag. Han møter på mange skremmende og vågale episoder under disse vandringene. En spennende, underholdende og stemningsfull bok.


 Geitramsen er nesten avblomstret.

(Det ser ut som det regner på bildet, men det gjør det ikke. Jeg tok bildet i går kveld da det begynte å bli mørkt, derfor det ser fuktig ut, selv om det ikke er det).

Jeg gjør som jeg gjorde i sommerlesinginnlegget: Istedet for å tagge noen andre, så får heller den som som vil være med å lage et slikt innligg, slenge seg på frivillig. Selv synes jeg det er morsomt med slike innlegg, og få et avbrekk fra bokanmeldelser og andre bokrelaterte innlegg som har blitt en vane å skrive.

Sommerlesinginnlegget kan leses her.

God høst! 🙂🍂⛈☂🍁

2 kommentarer:

  1. Morsomt innlegg å lese, og jeg liker også å skrive slike innlegg. Det blir variasjon ved siden av bokanmeldelser og boktips :)

    Jeg har likt høstværet godt, og elsker at naturen får sine unike farger. Det er herlig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg også liker slike innlegg og det er godt med et avbrekk fra det vante. Så takk for at du tagget meg, veldig koselig. :)

      Det har du jammen rett i. Naturen er utrolig vakker om høsten med alle de spreke og forskjellige fargene. Så det er mange grunner til å like høsten. ;)

      Slett