25. september 2017

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Guden - Jørgen Jæger
* Feberdrøm - Samanta Schweblin

Antall leste sider i forrige uke:

  543 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Final Girls - Riley Sager

Bøker som leses nå:

* The Room by the Lake - Emma Dibdin
* Rose Madder - Stephen King
* The Wind Through the Keyhole - Stephen King

 Planlagte bøker denne uken:

* The Room by the Lake - Emma Dibdin
* Rose Madder - Stephen King
* The Wind Through the Keyhole - Stephen King
* Velkommen hjem - Ninni Schulman

Forrige onsdag leste jeg ut Guden av Jørgen Jæger og dagen etter begynte jeg på en ny bok: Feberdrøm av Samanta Schweblin. Den leste jeg ut i går kveld, så i dag skal jeg begynne på denne boka; The Room by the Lake av Emma Dibdin. Det er mange kvinnelige forfattere som skriver thrillere for tiden, virker det som. Jeg leser mange bøker av både mannlige, og kvinnelige forfattere, og jeg må innrømme at jeg liker mannlige forfattere bedre. De har som regel et røffere språk og er mer rett på sak, men har ikke noe i mot kvinnelige forfattere. Leser mye av dem også.

Jeg skal fortsette å lese Rose Madder av Stephen King som jeg begynte med for litt over en uke siden. Det er en stor bok. Som sagt så leser jeg itt tregere på engelsk. Selv om jeg foretrekker å lese på engelsk og det tar litt tid, gjør det ikke noe. Jeg har det ikke travelt med å bli ferdig med det jeg leser, og det skader heller ikke å bruke litt tid på bøkene man leser. Jeg skal også fortsette å leseThe Wind Through the Keyhole av Stephen Kng.

Blir det tid til overs, skal jeg begynne på ny bok, og da blir det denne; Velkommen hjem av Ninni Schulman. Den virker spennende og jeg vet at man ikke skal la seg lure av spennende og mystiske bokomslag, men av og til er det vanskelig å la være.

I denne uka starter endelig Farmen igjen. En ny sesong av Ungkaren i paradis begynte igjen for litt over en uke siden, og Åndenes Makt er også i gang, så noen Tv-kvelder er reddet. Jeg ser ikke bare realityserier, men det er jo det som produseres mest for tiden og da er det lett for at man ser mye av det. :)

8 kommentarer:

  1. Jeg er spent på hva du syntes om Guden?
    Velkommen hjem fikk jeg akkurat så den skal jeg også lese snart. Men først prøver jeg å bli ferdig med bøkene til Herbjørg Wassmo. Det har gått litt tregt med dem. De er veldig gode, men det går sent fremover. I tillegg leser jeg tegneserier akkurat nå, og da kan det også gå litt sent. Til bedre tegningene er til mer tid må jeg bruke på dem :-) Jeg fant en tegneseriesamling som heter Veslemøy av Vantina. Den anbefaler jeg til deg. Jeg synes hovedpersonen så på livet mye på samme måte som meg, og som deg tror jeg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Anmeldelse av Guden kommer i morgen.

      Jeg ble dessverre veldig skuffet over den. Jæger skriver fremdeles veldig realistisk, men syntes ikke at Guden hadde den samme spensten og energien som de tidligere bøkene hans. Så ble ikke like engasjert denne gang. :/

      Har lett for å lese i flere bøker samtidig jeg også. Men prøver å forholde meg til bare to eller tre bøker, ellers blir det vanskelig å fokusere og gi dem den tiden bøkene fortjerner. Så holder meg til maks to-tre bøker av gangen. Da går det bra. Leser litt tegneserier innimellom jeg også. Noe jeg også må være flinkere til. Det går mest i Donald da jeg er abonnement, men må bli flinkere til å lese tegneseriebøker. :) Skal sjekke ut Veslemøy og se hva det går ut på. Takk for tips. :o)

      Slett
  2. Jeg hører flere sie det om Guden. Jeg leste den veldig fort og gikk glipp av endel når det gjelder både plott og språk har jeg funnet ut etterpå.
    I det siste har jeg lest for menge bøker om gangen, så jeg må redusere. Jeg har egentlig 4 bøker fremme på hovedsiden av bloggen. (Under jeg leser ...) Jeg vurderer å redusere det til 3. Jeg tror jeg ville " stresse" mindre hvis jeg ikke leste så mye om gangen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så syntes at Monster og Fortielsen var bedre og kommer til å lese flere bøker av Jæger, selv om Guden ikke falt i smak. Forfattere har jo sine oppturer og nedturer de også. :)

      Det tror jeg du har rett i. Før vekslet jeg mellom fem og seks bøker "samtidig" og følte det ble for mye og det ble vanskelig å gi tid til alle bøkene man leste i, så velger å holde meg til mellom to-tre bøker samtidig. Det er mer overkommelig og man slipper det samme presset, ;)

      Slett
    2. Jeg har gått og grublet over forfatternavnet Iain Reid. Jeg syntes det var så kjent. I dag kom jeg på at det ligner på navnet Iain Pears som har skrevet Arcadia. Det er månedens fantasybok i bokklubben jeg er med i på Goodreads. Jeg har kjøpt den, om jeg klarer lese den er noe annet. :-)
      Nå skriver jeg en oppgave om Skammarens dotter til Skolebibliotekarstudiet, der har jeg også et fag som heter Litteraturdidaktikk jeg ikke har fått begynt på og i det andre studiet må jeg seriøst gå i gang med hermeneutikk. Så det er altfor travelt rundt meg :-)

      Slett
    3. Synes at navnet Iain er spesielt i seg selv. Synes at Ian (nesten som Ina) er mer vanlig, men aldri hørt Iain før. Men Iain Reid er en forfatter jeg virkelig skal lese mer av for han imponerte meg. Bruker som regel å gjette meg til slutten i både bøker og filmer, og jeg hadde mange teorier angående I'm Thinking of Ending Things, men alle de teoriene jeg hadde, gikk rett i dass og det var befriende å ta feil for en gangs skyld. ;) Så det var en herlig bok på mange måter, spesielt slutten. Det er en slutt man blir litt satt ut av. Det er digg.

      Ja, studietiden er virkelig ikke noe jeg savner. Har studert kunsthistorie, allmenn litteraturvitenskap og religionvitenskap på Dragvoll, NTNU, og vet hvor hektisk studier kan være, med alle skriveoppgavene, pensum, eksamener og mye mer. Så nei, studier frister ikke, i hvert fall ikke i skrivende stund. Lykke til med Skammarens dotter oppgaven, og håper du har struktur på alt som skjer. :o)

      Slett
  3. Du skal i alle fall ikke gå tom for lesestoff ser jeg :).

    Ja, man kan lett bli påvirket av spennende, mystiske og kreative bokomslag/bokcovere. Heldigvis har mange av de jeg har lest vært svært gode leseopplevelser :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et luksusproblem. Hamstrer mange engelske bøker attpåtil så da hoper det seg i hop. Sånn er det å være en bokhamstrer, eller et ekorn som jeg kaller det. ;)

      Jeg har hatt litt blandede leseopplevelser når det gjelder spennende bokomslag. Noen treffer på, mens andre ikke. Det varierer så veldig. :)

      Slett