4. august 2017

Helgelektyre(204)



Not Without My Daughter - Betty Mahmoody
Myrkongens datter - Karen Dionne
Wes Craven (The Man and His Nightmares) - John Wooley

The Dark Tower 7 (The Dark Tower) - Stephen King

Forrige onsidag leste jeg ut The Dark Tower 7 av Stephen King, og det tok meg bare tre måneder. :) Noen bøker må man bare bruke ekstra tid på, og bøker stikker ikke av. Så nå har jeg lest hele den offisielle The Dark Tower serien. Skal også få med meg The Wind Through the Keyhole. Den boka ble utgitt lenge etter at bokserien ble gitt ut. Den kan leses som både enkeltstående, og de som leser The Dark Tower flere ganger, leser The Wind Through the Keyhole mellom bok fire og fem.

Jeg leser fremdeles og skal lese videre i Not Without My Daughter av Betty Mahmoody. Dette er den sanne historien om Betty Mahmoody som blir med mannen hennes og tar med seg datteren deres til Iran, hans opphav, i to uker. Hun har ikke spesielt lyst, men forstår at hennes man vil se familien sin som han ikke har sett på lenge. Gradvis ser hun sin egen mann hun har kjent i årevis forandre seg til noen hun ikke kjenner igjen og som blir voldelig. Han vil at de tre skal bli i Iran, og Betty må finne ut en måte for henne og datteren å flykte ut av landet på.

Jeg leser også Myrkongens datter av Karen Dionne. En fiksjon om Helena som får vite at faren hennes har rømt fra fengselet. Helenas mann får vite hvem Helena egentlig er. Hun har ikke fortalt det fordi hun har vernet om fortiden med god grunn.

Hvis jeg blir ferdig med Not Without My Daughter eller Myrkongens datter skal jeg lese Wes Craven (The Man and His Nghtmares) av John Wooley. Den gleder jeg meg til med tanke på at Wes Craven er en av mine favorittregissører. Mine topp fem regissører er: Stanley Kubrick, Wes Craven, Clint Eastwood, John Hughes, og David Fincher. (Liker også Steven Spielberg, selvfølgelig).

Wes Craven er kjent for sine skrekkfilmer.The Last House on the Left, The People Under the Stairs, A Nightmare on Elm Street, Scream og The Hills Have Eyes, er hans mest kjente filmer. Han har regissert og skrevet mange skrekkfilmer, og han har inspirert mange andre filmskapere i flere tiår.

Jeg vet at det er mange som ikke liker Scream filmene, men det gjør jeg. Mange liker ikke de filmene av en eller annen grunn. Jeg digger de filmene, spesielt den første Scream filmen. Det er en satire og den tar horrorsjangeren sånn på kornet at den filmen er like underholdende å se hver gang. :) Hvem liker vel ikke også Freddy Krueger fra A Nightmare on Elm Street filmene? Jeg bare spør.

Flere bøker blir det vel ikke i helga da jeg har begynt med mer enn nok fra før.

Jeg har også fargelagt litt, og her er motivet jeg fargelegger nå for tiden:





God helg.

Ps: Hørte forresten gaupa igjen i natt. Har ikke hørt den på en måned, og det irriterer meg at jeg aldri får se et glimt av den, for gauper er så fine. Det er bare koselig med litt dyreliv.


Ukas låt: Leave Out All the Rest - Linkin Park



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar