31. mars 2017

Helgelektyre(186)

Before the Fall - Noah Hawley
We Were Liars - E. Lockhart
The Dark Tower 6 (Song of Susannah) - Stephen King

Har ikke kommet med noen innlegg på noen dager. Istedet for å komme med bortforklaringer og unnskyldninger (noe som ikke er helt min stil) er jeg heller ærlig og innømmer at jeg har hatt større leselyst og fargeleggingslyst enn skrivelyst. Jeg har aldri likt å skrive noe særlig, men jeg liker å formidle og skriving er jo et ypperlig "verktøy" til nettopp det, og ser ikke på det som tvang. Men noen dager er det bare godt å slippe å skrive noe i det hele tatt, og bare lese. Så vær tålmodig med meg:)

I går leste jeg ut På overflatene flyter vannliljene (jeg skulle til å skrive vaniljene:), av Frode Eie Larsen, og anmeldelse av den kommer nok ikke før neste uke. Får se på skrivemodusen om den vekkes til live.

På onsdag leste jeg ut Med kaldt blod av Truman Capote og må si at jeg likte den bedre først gang jeg leste den i 2008 enn det jeg likte den nå. Grunnen er jeg egentlig ikke så sikker på. Kanskje fordi den ikke var så overraskende som første gang jeg leste den og den var en smule tørr. Likevel var det ikke helt bortkastet å lese den om igjen. Det er svært sjeldent at jeg gjenleser bøker for som regel vil jeg huske de som de var, men jeg leste denne sammen med en youtuber, og vi ble enige om å lese en bok vi har lest før og da ble det Med kaldt blod. De få gangene jeg gjenleser en bok er det interessant å se at av og til liker jeg en bok den første gangen jeg leste den bedre enn den andre gangen, og av og til liker jeg bok bedre enn da jeg leste den for første gang. I dette tilfellet likte jeg Med kaldt blod bedre da jeg leste den for første gang i 2008, enn nå. Da ga jeg den terningkast 4, og nå havnet den på terningkast 2. Boka var nok mer overraskende den første gangen jeg leste den og mer intenst. Denne gang ble jeg ikke så begeistret, men det har ikke noe å si. Kommer nok ikke til å skrive en ny anmeldelse av denne til tross for at jeg har litt andre meninger om Med kaldt blod. Ser ikke helt vitsen med det. Det er førsteinntrykket som alltid er det viktigste, eller hur?

Etter å ha lest ut På overflaten flyter vannliljene begynte jeg på Before the Fall av Noah Hawley. Jeg har aldri lest noe av ham før, men det er alltid spennende å utforske nye forfatterskap.

Forrige tirsdag begynte jeg på bok nummer seks iThe Dark Tower serien som heter Song of Susannah av Stephen King. Jeg er ikke redd for mursteiner og foretrekker mursteiner fremfor tynne bøker, men siden denne bokserien har bestått av bøker på både over 700 og 800 sider, så er det litt godt at denne er på 436 sider. Det er jo kjent at King skriver oftest veldig tykke bøker, hvordan han får til det, er for meg en gåte.

Boka jeg kommer til å bli ferdig med erWe Were Liars av E. Lockhart siden det ikke er mange sidene igjen, og da skal jeg begynne å lese; Noe skal skje av Therese Aasvik. Man må ha litt norsk innimellom også.

Jeg skriver ikke hva bøkene handler om fordi foretrekker å spare det til anmeldelsene, og oppsummering om hva bøker handler om er litt kjedelig, i grunn og vil gjerne at helgelektyreinnleggene skal være enkle.

Ellers har jeg fargelagt en hel del denne uka også. Istedet for helside denne gangen, valgte jeg å fargelegge et noe enklere motiv: (Har bare brukt fargeblyanter her også).



God helg.

Ukas låt: Issues - Julia Michaels (Jeg hatet denne første gang jeg hørte den, men noen låter vokser jo oftere man hører dem).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar