3. mars 2017

Helgelektyre(182)


Levende og døde - Han Kang
James Franco spytter når han snakker - Erik Eikehaug
The Dark Tower 5 (Wolves of the Calla) - Stephen King

Forrige tirsdag leste jeg ut Kent Urban Legends (The Phantom Hitch - hiker and Other Stories) av Neil Arnold, og dagen etter ble jeg faktisk ferdig med 11.22.63 av Stephen King. Jeg begynte på den boka samme dato som tittelen. Det var ikke meningen å bruke så mange måneder på den, men leste en del andre bøker ved siden av, og jeg kom til et parti i boka som var veldig seigt. Da blir man ikke alltid så fristet til å fortsette. Men som sagt mange ganger tidligere gir jeg aldri opp en bok, og etter å ha lest litt i andre bøker tok jeg fatt på boka igjen, og etter at jeg kom over det seige partiet gikk lesingen lettere, nesten av seg selv. Til tross for at Stephen King er min forfatterhelt og jeg likte boka godt, spesielt i begynnelsen så var den noe rotete og ikke så engasjerende som mange andre av hans bøker er, men ga den en stødig firer. Det var bare det at det var noen partier i boka som drøyde mer enn det var nødvendig, og at boka ikke ble helt som forventet. God bok, men ikke hans beste.

Tirsdagskvelden begynte jeg så smått å lese Levende og døde av Han Kang og natt til mandag begynte jeg å lese James Franco spytter når han snakker av Erik Eikehaug. Og jeg leser videre i Wolves of the Calla som er bok fem i The Dark Tower av Stephen King, en stødig og morsk bokserie som jeg liker ekstremt godt.

Så i helga blir det å lese videre i Levende og døde, James Franco spytter når han snakker og Wolves of the Calla. Hvis jeg blir ferdig med en av disse bøkene før helga er over skal jeg begynne på Melodien lever videre av Mary Higgins Clark, men tror ikke jeg kommer til å begynne på den før i neste uke.

Kunne ha fortalt om hva bøkene handler om, men denne gang venter jeg til jeg skriver anmeldelsene for jeg har vært mer i filmmodus i det siste.


I denne uka har jeg hattThe Nightmare on Elm Street maraton (ikke direkte maraton da jeg ikke så alle filmene etter hverandre). Jeg begynte å se den første filmen A Nightmare on Elm Street (1984) forrige lørdag, og i går så jeg film nummer seks i rekken som heter Freddy's Dead: The Final Nightmare (1991), Skal også selvfølgelig få med meg resten av filmene i rekken som heter Wes Craven's New Nightmare (1994), og Freddy vs Jason (2003). (Jason er som kjent Jason Voorhees fra Friday the 13th filmene).

Freddy vs Jason er ikke med i samleboksen som jeg har, men har den filmen i filmsamlingen fra før av. Jeg har ikke tenkt å se nyversjonen av A Nightmare on Elm Street (2010) en gang til i hvert fall, for den var så elendig at den nekter jeg å se igjen. Skjønner ikke hvorfor noen har behov for å lage nyversjoner hele tiden, spesielt innen skrekksjangeren. Skikkelig dumt er det når nyversjonene aldri tilfører noe nytt, da skjønner jeg ikke vitsen med nyversjoner. Tåler ingen å se gamle filmer lenger? :) Synes at originalfilmene har mye mer atmosfære og mye mer med seg uansett.

Etter å ha settThe Nightmare on Elm Street filmene på nytt, så er det fremdeles den første A Nightmare on Elm Street fra 1984 og A Nightmare on Elm Street: Dream Warriors (1987) jeg liker best. Og Robert Englund er kul da. Har sett ham i mange andre roller, men for min del er og blir han Freddy Krueger.

Jeg skal ikke bare se filmer i helga, men lese litt også og prøve å få til en eller to anmeldelser.

Har du lest noen av disse bøkene og hva leser du i helga?
God helg.

Ukas låt: Nightmare - Tuesday Knight



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar