20. september 2013

Helgelektyre(11)

Har fått lest en del denne uka også:



Tirsdag ble jeg ferdig med Hulder av Tonje Tornes. En vittig og overtroisk fantasybok for ungdom. Den første boka i Hulder - serien. Hele anmeldelsen kan dere lese her!


Og i natt ble jeg ferdig med en meget spennende krimbok fra Svalbard. Nemlig Kullunge av Monica Kristensen. Nå er det lenge siden sist jeg leste en krimbok som virkelig er spennende og det var jaggu på tide! Og det var kjempeinteressant å lese noe fra Svalbard og gruvemiljøet. Dessuten skriver Monica Kristensen vanvittig godt, så jeg ser ikke bort i fra at jeg kommer til å lese flere bøker av henne. Håper å få til en anmeldelse av Kullunge i løpet av morgendagen. Så følg med!


Og i går var jeg innom foreldrene mine som var så snille å kjøre meg til IKEA.
Var innom IKEA for å kjøpe noen bokhyller. Har en hylle som dekker hele den ene veggen i stua og trodde den var romstor og det er den også, men den ble veldig fort overfylt. (Blir aldri nok bokplass:) Så måtte ha noen nye som jeg skaffet i går. Skulle ønske at naboene i naboleiligheten bare flyttet ut slik at jeg kunne gjøre leiligheten deres om til et bibliotek for meg selv. Det hadde vært noe! Men det er bare en ønskedrøm. Var noen timer hos foreldrene mine etter handleturen og hadde glemt av å ta med meg en bok (krise!) og jeg klarer aldri å sitte helt rolig uten å ha noe å gjøre. Det blir fort tamt så jeg snoket litt i bokhyllene deres og begynte å lese Min Kamp 1 av Karl Ove Knausgård. En bok(serie) som jeg har prøvd å unngå lenge. Jeg får litt angst når det gjelder "popularitetslitteratur" som jeg kaller det. Bøker som blir markedsført i hjel. Det var en tid da det bare handlet om Knausgård og bøkene hans at jeg ble helt allergisk. Da holder jeg meg unna til hysteriet legger seg. Selv om jeg er nysgjerrig på bøker som blir "snakket" om velger jeg alltid å vente noen år til å lese disse bøkene til stormen har lagt seg. Det er typisk meg. Dessuten har jeg alltid tenkt at det bare var "gubbelitteratur" eller hva jeg skal kalle det. Bøkene er om ham selv, oppveksten, personer rundt ham og diverse. Overraskende nok ble jeg fort dratt i boka av de få sidene jeg rakk å lese. Han skriver veldig muntlig og direkte. Det liker jeg. Så dette tror jeg både blir spennende og fascinerende. Det blir interessant å se om disse bøkene er så provoserende som folk mener bøkene hans er. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg har litt sansen for folk som provoserer og gjør det de står for.



Mens jeg i helga fortsetter med Min Kamp 1 av Karl Ove Knausgård, skal jeg også lese videre i Odinsbarn av Siri Pettersen. Skal prøve å lese den ferdig i helga, men kan ikke love noe. Jeg skal ogå lese Velocity av Dean Koonz, men tviler på at jeg blir ferdig med den i løpet av helga.


Det er en stund siden jeg har lest noe av Dean Koontz nå og jeg har lest en del av ham før. Siden jeg har lest litt vel mye norsk nå i det siste skal det bli godt å lese litt på engelsk også. Få litt motvekt og avveksling. Og jeg sier ikke nei til thrillere.

Så jeg har visstnok mer enn nok av lesestoff denne helga også og godt er det.

Har du lest noen av disse bøkene og hva skal du lese i helga?

God helg!:)

2 kommentarer:

  1. Anonym12:16

    Nei, en kan virkelig ikke få nok bokhyller! Mine er helt overfylte så jeg skal gå igjennom bøkene og se om det er noen jeg kunne gitt til biblioteket. Men så er det litt vanskelig å kvitte seg med bøker og :-)


    Jeg har lest Kire og er nesten ferdig med Odinsbarn. Gode bøker begge to synes jeg. Min Kamp har jeg ikke lyst til å lese, men Dean Koonz er en kjempefin forfatter, og jeg liker bøkene hans. Jeg har lyst til å begynne på Odd Thomas bøkene, men det var det å komme i gang med det og :-)
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, overfylte bokhyller er et evig dilemma. Jeg har lyst til å donere bort bøker jeg og, men har bare ikke hjerte til det. Har ikke en gang hjerte til å gi fra meg bøkene jeg ikke liker heller. Sært, ikke sant? Jeg blir så knyttet til alle bøkene uansett. Jaja ...

      Kire var ikke så verst og Odinsbarn er meget spennende. Har kommet meg litt over halvveis og skal lese videre i den i helga. Er spent på slutten. Jeg hadde heller ikke lyst til å lese noe av Karl Ove Knausgård for noen år tilbake. Jeg var helt anti-Knausgård, men så er det jo denne nysgjerrigheten som jeg ikke klarer å styre da. Så det er ikke verst de sidene jeg har lest av Min Kamp 1 så langt,

      Og Dean Koontz er en bra forfatter, ingen tvil om det (selv om Stephen King er bedre:). Dean Koontz skriver gode thrillere. Det er det ingen tvil om. Leste den første boka i Odd Thomas serien tidligere i år, og ble dessverre litt skuffet. Den var ikke så spennende og original som det sies de skal være. Om jeg skal lese flere bøker i Odd Thomas - serien er jeg høyst usikker på, men er spent på å se hva du syns om dem, når du kommer i gang:) Det er ikke lett å vise når man skal lese alle bøkene når man har eviglange leselister. Så skjønner det problemet veldig godt:)

      Ha en riktig god helg du også:)

      Slett