4. april 2010

Livets lenker 2: Hjemlengsel av Christin Grilstad Prøis - grei nok fortsettelse.

- Stå stille, gneldret Hildegard. Elens blikk gled over den vakre, himmelblå silkedamasken. Svigerinnen festet delene sammen med nåler. - Au! Men du må da stå stille! Elen gløttet på svigerinnen. Stakk hun henne med vilje?




Originaltittel: Hjemlengsel

Forfatter: Christin Grilstad Prøis

Sjanger: romanserie

Antall sider: 256

Utgitt: 2010

Lesetid:  11dager


Bakpå: Gudbrandsdalen, 1856


Elen har flyttet til den storslagne Doktorgården, der Anker stolt viser henne frem som sin nye kone. Men Elen savner familien og det enkle livet på Heimsett, og hun er bekymret for pleiesøsteren Vera. Hvorfor føler Vera en så sterk dragning mot de vettløse fangene på Austledgården?

   Elen har smertelig fått erfare at det straffer seg å motsi doktoren. Og nå ser det ut til at søsteren hans kan bli en enda større utfordring …


Oppsummering: Igjen møter vi Elen og denne gangen er hun nå gift med doktoren Anker som er mye eldre enn henne. Hun drar fra Heimsett og flytter inn hos ham på Doktorgården hvor hun virkelig går gjennom noen prøvelser. Hun synes det er fryktelig vanskelig å føle seg hjemme på Doktorgården. Det er en stor og fin gård, men hun føler seg uvelkommen blant de andre, spesielt Ankers søster, Hildegard. Hun er stram og sur hele tiden og føler hele tiden at hun vil gjøre livet surt og leit for Elen. Det er Elen som skal være den nye husfrua på gården nå, men det er visst ikke alle som aksepterer det selv om det er Anker som eier og bestemmer på gården.


Hun må også finne seg i Ankers voldsomme humørsvingninger. Han er kjærlig i det ene øyeblikket og i det andre er han et monster. Det viser seg at hun alltid må passe på hva hun sier til ham ellers vil det gå henne ille. Hun bor ikke så langt hjemmefra, men ettersom livet på Doktorgården oppleves som vanskelig er hjemlengselen stor. Spesielt savner hun Vera. Vil hun overleve ensomheten hjemme hos Anker? Og vil Hildegard noen gang akseptere henne som svigerinne og som den nye husfruen?


Ettertanke: Har ikke lest så mye tidligere romanserier tidligere så dermed er det litt vanskelig for meg å sammenligne Livets Lenker sammen med noen andre. Det er bare en romanserie jeg har fulgt med tidligere og som jeg fremdeles følger med og det er Fossefall. Før den romanserien leste jeg ikke slike romanserier. Prøvde meg på Sagaen om Isfolket noen år tilbake, men jeg kom meg ikke lenger enn til bok nummer 7. Jeg vet ikke hvorfor jeg ga opp. Jeg syntes det var spennende det jeg hadde lest så langt, men alltid var det andre bøker jeg heller ville eller andre ting som opptok tiden, så en gang i fremtiden skal jeg lese Sagaen om Isfolket, hele serien. Trust me.


Men tilbake til Livets lenker. Første bok var så som så. Helt ok underholdning og håpet at spenningen ville gå opp noen hakk i bok nummer to, men jeg ble litt skuffet over at den egentlig ikke gjorde det. Jeg brukte litt tid  til å lese den ut for jeg følte at jeg heller hadde lyst til å lese andre bøker eller gjøre andre ting, så denne boka ble ofte liggende på vent mellom de gangene jeg leste i den. Hjemlengsel er ikke kjedelig, men opplevde den som litt for stillegående og langdryg mellom hver gang det skjedde noe dramatisk.


Men selvfølgelig er jeg også spent og nysgjerrige ting som kommer til å skje videre. Forholdet mellom Elen og Anker. Vil hun noen gang like ham på ordentlig? Hvordan vil det gå med Vera uten søsteren på Heimsett? Og jeg er også spent på hva marerittene til Elen betyr. Hva betyr de?


Høydepunkt: Jeg er spent på mange av karakterene. Elen, Vera, Anker og Hildegard. Det er personer jeg vil vite mer om og hvordan de vil forholde seg til hverandre. Syns også marerittavsnittene er kjempespennende og skulle ønske de dukket opp litt oftere. Også syns jeg at stedet Austledgården er et mystisk sted som jeg vil vite mer om og folkene som holder til der.


Lavpunkt: Savner flere overraskelser, for til nå har det vært litt forutsigbar for meg. Jeg håper det vil dukke opp ting som kan gi meg bakoversveis eller hakeslep. Det er noe jeg har savnet i begge bøkene så langt, men ellers er Livets lenker grei nok. Det mangler bare det lille ekstra, men jeg vet ikke hva. Et eller annet som vekker den ordentlige leselysten.


Terningkast: 3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar