21. februar 2020

Helgelektyre(322)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Woman in the Dark av Vanessa Savage og Secret Garden av Johanna Basford, er fra egen boksamling


Kjeden - Adrian McKinty
The Woman in the Dark - Vanessa Savage
Leonardo da Vinci - Walter Isaacson

Forrige tirsdag leste jeg ut denne:

#frimegfradeg - C. Glaser

Den er litt underlig og veldig sær. Det er nok derfor jeg ikke gikk helt overens med den i begynnelsen. I begynnelsen var den nesten for underlig, men historien vokste etter hvert. Det er en bok for unge voksne siden boka inneholder en god del seksualitet. Den er om Siri som prøver å finne en mening med livet. Hun selv er i tidlig i tjueårene og drømmer om å reise, men foreldrene vil at hun skal studere. Det ender med at hun begynner å studere litteraturvitenskap, men vet ikke helt om hun passer inn i eller forstår det hun holder på med. Hun bor i kollektiv sammen med to gutter, og hun møter en fyr som heter Ole som går samme fag som henne. Hun er fremdeles ikke helt over eksen som dumpet henne før han dro til London for å studere. Hun har et nærere forhold til sin tante enn med sine egne foreldre. Hun er ivrig på Instagram, og fotografiene i boka er en illustrasjon av det hun legger ut. Bildene er tatt av forfatteren selv og Simon Stranger. Siri drømmer om å finne den store kjærligheten. Vil hun finne den og vil hun få orden på sitt eget liv?

Det var ikke spesielt handlingen i seg selv som gjorde at jeg likte boka, men boka består av et tøft språk og jeg liker det morsomme tankespinnet til Siri. Det også lett å kjenne seg igjen i at man ikke bestandig vet hva man vil i livet, og av og til kan det ta andre retninger. Morsom bok med svart hunor for den som liker det.

Samme dag begynte jeg å lese en ny bok og det er; Kjeden av Adrian McKinty, som er en thriller. Jeg har ikke kommet så veldig langt i den, men har fått med meg store deler av handlingen allerede. Kjeden er noe som truer Rachel med å drepe datteren hennes hvis hun ikke overfører penger, kidnapper en annen unge, og følger andre instrukser i tillegg, for at hennes datter skal settes fri, og kjeden føres så videre. Politiet eller FBI skal heller ikke kobles inn. Kjeden høres nesten ut som et slags kjedebrev, men på en mer brutal måte, og vanlige mennesker blir presset til å gjøre noe de aldri ville ha gjort til vanlig. Men hva gjør de ikke for å redde barnet deres? Kommer Rachel til å klare det eller blir stresset for mye?

Usikker på hvordan jeg liker konseptet ennå. Småoriginalt med konseptet kjeden, men ellers er det likt veldig mange andre thrillere både i bok og filmformat. Men for tidlig å si ennå. 

Som sist helg leser jeg ennåThe Woman in the Dark av Vanessa Savage. Jeg innrømmer at jeg var litt skeptisk til den i begynnelsen da den virket noe jålete, men liker retningen den har tatt, og den har en slag klaustrofobisk og mørk atmosfære. Selv om jeg skjønner hvordan dette ender, ser jeg ikke på det som en skuffelse denne gang, for historien er skrevet på en spennende måte. Så jeg er fremdeles spent på fortsettelen.

Jeg leser også Leonardo da Vinci av Walter Isaacson. Jeg har ikke lest noe i den så langt i denne uka siden andre bøker har kommet i veien, så det skal jeg ta igjen i helga, siden det er bare VM for tiden og det er jeg ikke interessert i. Bare venter på at det skal bli ferdig.

Godt mulig jeg blir ferdig medThe Woman in the Dark i helga, men skal ikke garantere det. Hvis jeg blir ferdig med den, skal jeg begynne å lese barneboka Min venn, Piraten av Ole Kristian Løyning, for av og til trenger man noe lett. Det hender seg man kommer over noen gode barnebøker også, selv om man ikke er i den rette målgruppa. Den er om stakkars André som mister begge foreldrene sine i en bilulykke, og hans nye verge blir farens onkel. Han vil bli kalt piraten og så en dag blir han syk. André og Piraten begir seg ut på en reise for å gjøre Piraten frisk. Høres kanskje litt barnslig ut for min del, men også en blanding av humor og alvor.

Flere bøker tror jeg ikke det blir i helga, for har mer enn nok med de jeg leser foreløpig.

Jeg har også fargelagt de siste dagene, men har bare jobbet med et motiv, og denne gang i en annen bok for få litt variasjon. Det jeg har fargelagt, men som ennå ikke er ferdig, er dette:


Mangler å fylle inn noen felt, og usikker på om jeg skal fargelegge bakgrunnen eller ikke. Å ta et valg er og blir vanskelig. 😊

Motivet er fra denne boka:

Secret Garden - Johanna Basford

God helg. 

Ukas låt: I Am Machine - Three Days Grace



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar