17. september 2021

Helgelektyre(404)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Something Wicked This Way Comes av Ray Bradbury, Magiske eventyr av Johanna Basford, Imagimorphhia av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling
 

Something Wicked This Way Comes - Ray Bradbury
Seksten hester - Greg Buchanan
Morfar pustet med havet - Trude Teige
 
Denne uka har vært alt annet enn produktiv, og det er min egen feil. Leser hver dag, men noen dager vil man bruke mer tid på andre hobbyer. Har aldri vært god på prioritering.

Onsdag leste jeg ut denne:

 
Edward Rubikons mysterier 6: Draugens vrede - Aleksander Kirkwood Brown & Andreas Iversen

Dette er en barneserie som fint kan leses frittstående. Man får bakgrunnshistorie om hovedkarakterene og regner med det er ny mysterie i hver bok. Denne gangen er det havet som er et mysterium. Folk holder seg unna både havet og brygga etter mange uvanlige båtulykker på kort tid. Er det på grunn av skiftende vær, eller noe overnaturlige greier i vannet? Monsterjegeren Edward og vennene hans klarer ikke å la være. De må undersøke saken. De stjeler båten til Kaspers besteforeldre, men blir senere rammet av tykk tåke. Da de havner på et ukjent sted, må de passe seg for noen uvanlige farer. Vil de komme helskinnet hjem igjen?

Morsom og spennende bok om mysterier, sagn og folketro. Liker vekslingen mellom tegneseriesider og tekst med illustrasjoner. Likte boka godt for det var en slik bok jeg trengte, og den minnet meg også litt på Døde menn går i land av André Bjerke.

Hele anmeldelsen kan leses her.

Forrige mandag begynte jeg på Something Wicked This Way Comes av Ray Bradbury. Jeg har dog ikke kommet så langt siden jeg leser tregere på engelsk, men det gjør ikke noe. I følge Goodreads ligger jeg tre bøker foran med å nå 100 bøker i løpet av 2021, men det føles mer ut som om jeg ligger etter med tre bøker. 😀

Den er om to tretten år gamle gutter, Jim og Will som kommer over en invitasjon da det blåser kraftig. En lapp kommer flygende som annonserer at det er karneval på vei til deres sted den 24. oktober. Guttene stusser over dette da det ikke bruker å være karneval så sent på året. Men da de en natt hører at de ankommer, blir de nysgjerrige og sniker seg ut for å se at det hele blir gjort klart, men burde de ha gjort det? 

Liker godt stemningen i den og at handlingen er noe rolig. Alt trenger ikke å ha tempo.

I en god stund har jeg lest Seksten hester av Greg Buchanan. Det er også en bok med rolig handling. Det er en krimbok om politibetjent Alec Nichols og veterinærpatolog Cooper Allen. De har fire dager på seg å løse en tragisk sak. Flere hester er funnet døde på et jorde av en bonde som sier at de ikker er hans hester. Alec og partneren får det travelt med å finne eierne deres, og underveis tar handlingen en stadig mørkere vending. En fascinerende krimbok så langt, og noe hard lesing for oss dyrevenner. Dyreplageri er et gjennomgående tema i denne boka, for å advare om det.

Tviler på at jeg blir ferdig med noen av bøkene i helga siden jeg ikke har hatt noe leseflyt i det siste. Det har vært noe staggete. Men hvis jeg blir ferdig med noe, er neste bok ut: Morfar pustet med havet av Trude Teige, og det blir min første bok av henne. Husker hun tok over Tv-programmet Tabloid for mange år siden før det ble erstattet av et lignende program.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:




Motivene er fra denne boka:
 
Magiske eventyr - Johanna Basford
 

Motivet er fra denne boka:
 
Imagimorphia - Kerby Rosanes
 
God helg.
 
Ukas låt: I Don't Care - Tom MacDonald

2 kommentarer:

  1. Når du leser over 100 bøker i året så leser du mye. Det kjennes kanskje som du leser lite i perioder, men du leser mye mer enn "folk flest" :)

    Liker tatoveringene til rapperen, men usikker på låten :)
    Håper du har en fin helg, Ina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ofte føles det ut som flere leser mer enn meg siden mange leser ut en bok på to-tre dager og den tålmodigheten har ikke jeg. =) Bruker ofte både en og to uker før jeg blir ferdig med en bok, så føler meg som en sinke i forhold til mange. Vet at antall ikke er det viktigste, men greit å pushe seg selv litt, også. =)

      Jeg også. Lurer på hvor mange kroner han har brukt på dem. Han er en av de bedre amatør rapperne i hvert fall. Tror han var wrestler, bryter eller hva det heter, før i tden.

      Går like tregt, men en grei helg så langt. Takk og i lige måde. =)

      Slett