15. mai 2020

Helgelektyre(334)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Institute av Stephen King og Secret Garden av Johanna Basford, er fra egen boksamling


Drapet på kommandanten: Bok 2 - Haruki Murakami
Galgedans - T.H. Håvardsen
The Institute - Stephen King

Natt til onsdag leste jeg ut denne:

 Natt - Bernard Minier

Jeg har ikke lest helt i fra begynnelsen av serien, men synes ikke det gjør noe. Man blir godt kjent med Martin Servaz og man får bakgrunnshistorier underveis. Så det føles ikke som man hopper rett inn i en serie. 

Norsk og fransk politi gjør et lite samarbeid når Julian Hirtmann viser tegn for første gang på fem år, og denne gang er han ikke alene. Han har omsorg for en liten gutt på fem år som heter Gustav. Hvem er han? Er han sønnen til Hirtmann eller sønnen til Servaz? Får vi vite svaret? Men det viser seg for at det ikke bare er Martin Servaz og Kirsten Nygaard som er på jakt etter Hirtmann. Det er flere som er ute etter ham. Hvem og hvorfor?

Synes denne Hirtmann er fascinerende å lese om, og jeg likte Natt bedre enn forrige bok: Ikke slå av lyset.

Forrige lørdag begynte jeg på Drapet på kommandanten: Bok 2 av Haruki Murakami. Jeg har vært skeptisk til at det er en fortsettelse, for det er ikke ofte jeg liker fortsettelser i filmserier eller bokserier. Det er veldig ymse. Jeg liker denne så langt, men om jeg liker den bedre enn forrige bok er for tidlig å gjøre opp en mening om ennå.

Den er om portrettmaleren som er trettiseks år. Han er midt i en skilsmisseprosess og bor øde til opp i en ås, for å konsentrere seg om malekunsten. Hver søndag kommer en tenåringsjente med sin tante, som også er hennes verge. Han skal male henne mens tanten leser. Kunstneren har en nabo som er en god bekjent av ham, som har en mistanke om at denne jenta er hans datter, og kunstneren blir et slags mellomledd. 

Samtidig får han i ny og ne besøk av kommandanten som kommer fra et maleri som den navnløse hovedpersonen har funnet i huset. Han låner huset av en tidligere kunstner og det er han som har laget maleriet, og av en eller annen grunn blir han fascinert av maleriet. Underveis glir romanen inn og ut av realisme og surrealisme, noe som gjør hele boka interessant. Murakamis bøker er kjent for å være surrealistisk. Det er denne også, men det er ikke den type surrealisme som forvirrer, men som gjør det hele mer inteteressant. Så er spent på utviklingen i boka.

Natt til torsdag begynte jeg på en ny bok og denne gang en norsk skrekk. Litt skeptisk på norsk skrekk. Det er det mange år siden jeg har lest. Har lest mest amerikansk horror i det siste, men skal bli morsomt å se norske forfattere prøve seg på skrekksjangeren, også. Jeg har ikke kommet langt i den og er usikker på hva jeg synes om den. Jeg liker Jenny, hovedkarakteren, men foreldrene hennes går meg en smule på nervene i og med at de virker litt tafatte, på en måte. Sel om jeg leser en god del horror og slashere, betyr det ikke at jeg liker alt av det, for det er mange varianter av horror og slashere også. Det er ikke helt likt som mange tror. Det er en murstein på over fem hundre sider. Som sagt er det for tidlig å si hva jeg synes om den. og liker å gjøre meg enda bedre kjent med den før jeg beskriver handlingen senere. Jeg liker å bli bedre kjent med bøkene jeg leser før jeg beskriver dem nærmere.

Jeg jobber meg også gjennom de siste sidene avThe Institute av Stephen King. Jeg sparer handling og tanker om den til anmeldelsen siden jeg har nevnt det en del ganger før, og vil gjerne spare noe av det til anmeldelsen. Har lest i den en god stund nå, så føler jeg har gjentatt en del om boka allerede, men jeg liker den godt. Leser bare litt tregere på engelsk, men det er verdt det.

Hvis det blir tid til overs skal jeg også lese videre i Leonardo da Vinci av Walter Isaacsom, som er fortalt med varme, humor og det er spennende lesestoff.

I det siste har jeg også fargelagt, som vanlig og jeg har fortsatt på disse motivene:


Motivene er fra denne boka:

Secret Garden - Johanna Basford

God helg.

Ukas låt: The Rage - Judas Priest



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar