5. august 2022

Helgelekyre(551)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Good House av Tananarive Due, Magiske eventyr av Johanna Basford, Summer Nights av Hanna Karlzon og Imagimorphia av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling 



En konges ætt -Tonny Gulløv

The Good House - Tananarive Due

Win - Harlan Coben


Jeg har ikke blitt ferdig med noen bøker i uke 31, men i helga blir jeg ferdig med Win av Harlan Coben siden jeg har kun få sider igjen. En konges ætt trenger jeg mer tid på siden den er noe stor, The Good House også, siden jeg leser litt tregere på engelsk. 

Litt rar blanding av sjangre i helga, som består av historisk litteratur, horror og thriller. Men synes det er fint å blande litt slik at det ikke bare blir horror, som jeg alltid vender tilbake til.

Win av Harlan Coben er en underlig og fargerik thriller. Den er ikke for alle da Win, hans fulle navn er Windson Horne Lockwood III, noe klysete, verdensvant og skjemmes ikke av å vise andre at han er rik. Hans søskenbarn Partricia Lockwood opplevde noe traumatisk for mange år siden. Hun ble kidnappet og klarte å flytke fra Skrekkskuret i skogen etter fem måneder, men fant alri ut hvem kidnapperne var. Mange år senere blir Win fraktet til en takleilighet. Den døde Ry Strauss bodde der, og et berømt maleri som tilhørte Lockwood familien er funnet i leiligheten, samt en koffert med Wins initialer på. Win har en mistanke om at Strauss var en av Patricias kidnappere og Strauss blir også linket til en annen sak som skjedde på 70-tallet. Siden kofferten til Win ble funnet i Strauss leilighet, begynner han å undersøke saker og ting for å renvaske sin egen uskyld i det hele og finne ut mer om Strauss og muligens hans medhjelpere.

Denne thrilleren er kanskje sær, i hvert fall hovedkarakteren, men det liker jeg, og synes boka er underholdende. Gleder meg til å bli bedre kjent med Win.

The Good House er en eldre bok. Den ble utgitt i 2003, og Due skriver godt. Karakterene er veldig levende og det er nesten som å være i huset sammen med Angela Toussaint. Blant lokalbefolkningen er huset kjent som The Good House, og Angela vokste opp der sammen med bestemoren og sin noe ustabile mor. Hun blir overtalt til å tilbringe noen dager i huset, til tross for en vond hendelse som skjedde under 4.juli feiringen for et par år siden, for å vurdere om hun skal selge det eller ikke. 

Mens hun er der, skjer det noen mørke og spesielle ting. Er det trygt for henne å være der? Elementene kan kanskje virke tradisjonelle i en hjemsøkt hus horror. På en måte er det det, men denne er dystrere og mer sofistikert skrevet. Innholdet består av familietragedie, sorg og vonde følelser. Litt depressiv horror, men jeg liker det.

Jeg har kommet over halvveis i En konges ætt av Tonny Gulløv. Til tross for at den er på over seks hundre sider, er den veldig lettlest og lett å komme seg inn i. Det er andre bok i Tusenårsiket serien, og det er en serie som bør leses i kronologisk rekkefølge. Jeg har Bastarden, den tredje boka liggende på vent og Jernbyrd, kommer ut i høst på norsk. Så prøver å lese alle de utgitte bøkene i høst, så gapet mellom hver bok ikke blir for store. Bøkene ser kanskje noe mandige ut, men tror mange kvinnelige lesere som er interessert i historie og vikinger, vil like disse bøkene også. Handling og mening om boka spares til anmeldelse da dette er en bok jeg kommer til å bruke tid på. Gjentakelser om det hver uke er bare kjedelig.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

(Et motiv jeg er ferdig med):

 

Motivene er fra denne boka:

 
Magiske eventyr - Johanna Basford
 

 

Motivene er fra denne boka:

 
Summer Nights - Hanna Karlzon


Motivet er fra denne boka:

 
Imagimorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Lazarus - David Bowie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar