4. mars 2022

Helgelektyre(428)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Thirteenth Tale av Diane Setterfield, The Whistling av Rebecca Netley, Tarot fargelegging av Alexis E. Thomson, Magiske eventyr av Johanna Basford og Colourmorphia av Kerby Rosanes,  er fra egen boksamling
 


 
The Thirteenth Tale - Diane Setterfield

The Whistling - Rebecca Netley

Ravnene - Kass Morgan & Danielle Paige

 

Leser for harde livet hver dag, men ennå har jeg ikke fullført en eneste bok så lang denne uka. To av bøkene er på engelsk og da leser jeg tregere, og Ravnene har ikke engasjert så veldig. Men jeg leser.

Hovedboka er en smule stor på nesten fem hundre sider. Det morsomme er at alle tre bøkene har gotiske elementer i seg og alle bøkene er skrevet av kvinnelige forfattere. Noe som er helt tilfeldig. Ironisk nok foretrekker jeg mannlige forfattere. Det er mange gode kvinnelige forfattere, også, men liker som regel skrivestilen til menn bedre, som oftest. De er mer rett på sak.

Siden 27. februar har jeg lest The Thirteenth Tale av Diane Setterfield, og det er min første bok av henne. Er ikke storfan av boka, men jeg liker den. Liker spesielt godt at den tar seg tid og er noe kryptisk. 

Den er om Margaret Lea som får æren av å skrive en biografi om Vida Winter. Hun skal dra hjemme hos henne og konversere. Winter er mystisk og er den mest populære forfatteren. Men bør Margaret stole på det Vida fortelle henne, og hvordan skal hun legge opp biografien? Samtidig får man innblikk i hennes eget liv.

Fascinerende så langt om familiehistorier og tvillinger som lever i sin egen verden. Blir nok ikke ferdig med denne i helga siden den er noe stor.

I en stund har jeg lest The Whistling av Rebecca Netley som er en noe ukjent horror bok som ble utgitt i fjor. Den er om 24 år gamle Elspeth Swansome som har søkt og fått en ny jobb som barnepike. Hun ender opp i et øde og lite sted hvor alle kjenner alle. Hun skal være barnepike for Mary som ikke har sagt et ord i det siste. Tvillingbroren hennes er død og det er ingen i huset som vil fortelle Elspeth hva som har skjedd. Elspeth har som håp i å få jenta til å snakke en dag for hun har selv mistet en søster. Og hva er den svake plystrelyden hun av og til hører? Er det bare vinden eller innbilning?

Kanskje ikke en original historie, men det skal godt gjøres. Synes de fleste karakterene er interessante å lese om liker den øde og kalde stemningen.

Ravnene av Kass Morgan og Danielle Paige har jeg slitt med i noen uker nå. Det har ikke noe med at jeg ikke er i målgruppa boka er beregnet for. Har lest både barnebøker og ungdomsbøker jeg har likt i voksen alder, men denne er det nesten ingen flyt i.

Ville lese denne fordi den hadde hekseri og tarotkort som emne. Den er om Vivi som er lei av moren sin og vil vekk fra henne. Derfor begynner hun på college for å oppleve mer frihet og vekk fra morens tarotkort. Kansje skaffe seg venner siden hun og moren ofte har flyttet mye oppgjennom årene. 

Scarlett er helt annerledes enn Vivi, som egentlig heter Vivan. Hun har håp om å bli leder for studentforeningen/søsterskapet Kappa Rho Nu, også kalt Ravnene, siden det har vært en tradisjon i familien hennes, men vil hun lykkes?

College er så vidt i gang og det er duket for rekrutteringsfest. Det er tid for å få inn nye medlemmer ...

Virket som et interessant konsept, men synd at fortellerstemmene er så tamme. Det virker også som en bok som ligner på fantasybøkene for ungdom som var populære for 10-12 år siden. Føler at denne ble utgitt litt for sent?

Har som mål å bli ferdig med The Whistling og Ravnene i løpet av helga, men om jeg får det til, er en annen sak. Neste bok er Jenta under isen av Max Seeck. Leste Heksejakt av ham i fjor og likte den godt.


Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


Motivet er fra denne boka:


 
Tarot fargelegging - Alexis E. Thomson (Jeg har den norske utgaven)
 
 

 

Magiske eventyr - Johanna Basford


Motivet er fra denne boka:

Colourmorphia - Kerby Rosanes
God helg.

Ukas låt: Thinking of You - Hanson

2 kommentarer:

  1. Åååå... fine londonbussen! Skal si du er produktiv når det gjelder fargeleggingen din, du er flink å velge ut spennende motiver. Jeg er ferdig med Jenta under isen, og uten å si noe som helst, gleder jeg meg til å lese hva du synes om den.
    Nå er solen vekke her i Bergen, jeg skal ut og lufte hund i regnværet med min datter, god helg Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Digger bussene og taxiene i London. Fint at noen tar vare på det gammeldagse. Og tusen takk. Prøver å fargelegge hver dag. Ikke fordi det er avslappende, men man glemmer litt av den trege tiden mens man holder på. Det klør alltid i fingrene når jeg ser ut motiv og de fleste fargeleggingsbøkene har spennende motiver. Misunner de som kan å tegne. Selv kan jeg tenge bare strekmenn og hodeskaller. Lettere å male landskapt og slik med pensel, men håpløst med blyant. =

      Her har det vært lite sol i det siste. Det har vært mest vind og snø. Håper du smører deg med tålmodighet angående Jenta under isen, for jeg leser tregt, si. =)

      Håper dere hadde en fin tur med hunden. Hvilken rase er det? Er glad i dyr selv.

      Tusen takk og i lige måde. Blir nok en rolig helg som vanlig.

      Slett