9. november 2011

Fossefall (35) Nytt år av Jorunn Johansen - vanskelig å legge vekk boka!




"Ola, du må love å bli hos meg. Du kan ikke forlate meg."Amalie knuget hånden hans, kysset den. Så bøyde hun seg frem og hvilte hodet på dynen. "Lov at du kjemper. For meg, Kajsa, og barna i magen min. Vær så snill." Kroppen hennes ristet av gråt. "Jeg mistet deg én gang. Det kan ikke skje igjen!"

Et nytt år gir ikke alltid en god start...


Etter mye om og men reiser Amalie til Kongsvinger til tross for at hun må ta det med ro på grunn av svangerskapet. Men så sta som hun er, kan hun ikke stoppes og når hun endelig ankommer Kongsvinger får hun en svært dårlig nyhet. Hennes kjære Ola ligger på sykehus og er alvorlig skadet. Ingen vet om han vil overleve eller ikke. Hva skal hun gjøre hvis Ola forlater henne for godt? Hva må hun gjøre for å få ham til å kjempe og komme tilbake til henne? Dramatiske dager følger.

Nytt år er definitivt hakket mer spennende enn forrige bok; Stemmen som hvisket. Her var det mye action og høye spenningskurver. Mange ganger slet jeg virkelig med å legge vekk boka for å gjøre andre ærender. Jeg ville bare lese videre og krysset fingrene mange ganger for Olas skyld. Jeg likte ham ikke i begynnelsen av serien da han for meg virket svært arrogant og kald, men nå som jeg har blitt mer kjent med ham, har han vist mange gode sider som jeg liker godt. Han viser også mer respekt for Amalie og hennes sterke vilje. Så jeg leste og håpet på det beste at Ola ville bli bra igjen for Amalie og barnas skyld. Syns også Sofias, søsteren til Amalie, hverdag virker veldig spennende for tiden. Hvordan vil du gå med hennes forelskelse i en viss person? Vil det gå eller blir det bare med håpet? Det får tiden vise. Dessuten er det mye annet som skjer også som er veldig spennende. Blant annet Mikkel; Olas onde bror. Må si han gambler med livet og jeg er spent på fortsettelsen!

Som dere sikkert forstår, så gleder jeg meg virkelig til neste bok (som jeg alltid gjør) for det er så mye jeg vil vite ennå og siden forfatteren også har bekreftet at det kommer enda flere bøker i serien, at den ikke gir seg med det første, gjør meg både lettet og glad. For må nok innrømme at Fossefall er månedens høydepunkt!




Ola blir angrepet med kniv av ulvemannen og forlatt langt inne i skogen. Imens leter Amalie fortvilet etter mannen sin. Det er kveld, og hun blir tvunget til å ta inn på vertshuset i Kongsvinger. Da hun legger seg, murrer det kraftig nederst i korsryggen. Fødselen nærmer seg, men uten Ola ved sin side føler hun seg fryktelig alene. Like etter blir Ola funnet, men er det for sent?


Originaltittel: Nytt år


Forfatter(e): Jorunn Johansen

Sjanger: Romanserie, overtro, kjærlighet, mystikk

Målgruppe: Voksen

Antall sider: 253


Forlag: Cappelendamm

Utgitt: 2011

Min utgave: 2011 (Pocket)

Lest: 30.10 – 04.11 (2011)


Kilde: Kjøpt


Plot: 5

Tittel: 4

Omslag: 5

Baksidetekst: 4

Persongalleri : 5

Skrivemåte: 5

Slutten: 5

Høydepunkt: Mange spenningskurver og spennende å se mer utvikling i persongalleriet.


Lavpunkt: Noen ørsmå skrivefeil dukket opp (og da mener jeg ørsmå også), og jeg vil også vite mer om Ulvemannen. Mer om bakgrunn osv...


Terningkast: 5

Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge

2 kommentarer:

  1. I dag har jeg vært å hentet bok 1 - 35 i Fossefallserien, og jeg må gi deg skylden! :razz:
    Jeg har lest de ulike tingene du har skrevet om denne serien og fått mer og mer lyst til å lese den. Den finnes ikke på biblioteket her hos oss, så jeg lurte litt på hvordan jeg skulle få det til. Men i går så fant mannen min serien til salgs på Facebook og slo til på mine veie. I dag betalte jeg 450 kr for bøkene og er kjempefornøyd :razz:

    Nå kommer jo alt ann på om jeg liker bøkene like godt som deg :grin: Jeg har også en søster som vil lese dem. Så etterhvert som jeg har lest dem går de videre til henne. (Jeg har noen bøker jeg må bli ferdig med før jeg kan begynne, men må si den svære bæreposen full av bøker frister :razz: )

    SvarSlett
  2. rufsetufsa20:42

    Haha, rått!
    Og for en snill mann du har som tipset deg.
    Jeg er smigret over at jeg har fristet deg til å få tak i så mange bøker bare på grunn av meg. Senere så håper jeg istedet for at du gir meg skylden, kommer til å takke meg :) Jeg tror du kommer til å kose deg med serien like mye som jeg gjør :) Blir jo også rørt over at du har stolt slik på meg ;) Kos deg masse med lesingen og jeg er veldig, veldig spent på hva du kommer til å synes om serien! Håper ikke det er jeg som må betale tilbake om du ikke er fornøyd hehe..

    SvarSlett