14. oktober 2009

Jeg skal vise dere frykten av Nikolaj Frobenius - mørkt og vakkert. Hekta fra første side.

En sen kveld i august styrtet en kappekledd mann gjennom folkemengden på Broadway mens han kastet skremte blikk omkring seg. Rufus Wilmot Griswold skjøv fotgjengere til side og løp - fortere - enda fortere - over gatekrysset foran en hestedrosje. Langs bakken slepte kanten av kappen etter ham som et dårlig rykte, men rett foran drosjen nappet han den til seg og unngikk så vidt å bli dratt inn under de store hjulene.





Originaltittel: Jeg skal vise dere frykten

Forfatter: Nikolaj Frobenius

Sjanger: skrekk

Antall sider: 320

Utgitt: (pocketutgave) 2009, første gang i 2008

Lesetid: 7 dager





Bakpå: Jeg skal vise dere frykten er et historisk drama om den amerikanske forfatteren Edgar Allan Poe og redaktøren Rufus Griswold. Tiltrekning, misunnelse og avsky  driver Griswold og Poe fram og tilbake i et spill som mer og mer ligner en besettelse.



Beretningen er basert på virkelige hendelser, men er samtidig en litterær skrekkroman i slekt med Poes egne verker. Romanen er solgt til Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Polen og Korea. Den vant P2 - lytternes romanpris og Ungdommens kritikerpris, og ble også nominert til Brageprisen.



“… med stort hell har Frobenius skapt en spennende og rik roman… Jeg skal vise dere frykten skildrer grensene mellom språkhandling og voldshandling, mellom ord og smerte, setning og frykt, og den gjør det med autoritet, innsikt og styrke..”
Mattis Øybø, Klassekampen



“Det hører til Frobenius’ fortjenester at han makter å sy alle disse fascinerende elementene ved Poes liv sammen med en enhetlig og lesesverdig historie. Med Jeg skal vise dere frykten befester Frobenius sin posisjon som en av Norges fremste fortellere.”
Frode Helmich Pedersen, Bergen Tidende





Oppsummering: Edgar Allan Poe har vel fleste hørt om håper jeg. Det var en forfatter som skrev makabre dikt og noveller, så groteske at ingen forfattere kunne sammenligne seg med ham. Han hadde sin egen måte å skrive på og en annerledes klang i diktene som ingen hadde gjort før ham. Hans mest kjente verk er antageligvis The Raven (Ravnen) som er mitt favorittdikt. Den er rå spesielt når skuespilleren Christopher Walken leser den. Stemmen hans passer så godt til det, men nok om det og mer om bokas innhold.



Jeg skal vise dere frykten er om Poe fra barnsben av som vi følger med gjennom hele oppveksten. Etter at moren hans dør av tuberkulose, må han flytte til et fosterhjem, og de nye foreldrene hans er veldig strenge, spesielt fosterfaren, John Allen. Fosterforeldrene hans er veldig riktig og de forventer at Poe skal fylle opp kravene deres, noe som er rettere sagt enn gjort. Poe kommer fra fattige kår og han er en drømmer. Hele tiden drømmer han om å flytte til New York og bli forfatter. Etter at han gi opp universitetsutanningen og en konflikt med fosterfaren, bestemmer han seg for å klare seg på egen hånd. Han vil dra, men han får ikke av fosterfaren å ha med seg noen ting. Han må klare seg selv. Drømmen om å bli forfatter går i oppfyllelse etter mye tålmodighet for han blir ikke forfatter over natten. Men når folk endelig setter pris på verkene hans, begynner merkelige ting å skje. Novellene hans som blir trykket i magasiner blir til virkelighet. Noen følger oppskriften til novellene hans og gjør dem virkelige. Og stadig får han brev fra en ukjent og denne ukjente personen som sender ham disse brevene kaller Poe for mester. Men hvem er det som sender ham disse brevene og hva er det denne personen vil?



Ettertanke: Selv er jeg en fan av Edgar Allan Poe selv om jeg ikke har lest alfor mye av ham, men som jeg definitivt vil gjøre. Det var interessant å lese av ham selv om det var en blanding av sannhet og fiction fra Nicolaj Frobenius side. Det som er sant i boka er rivaliseringen mellm Edgar Allan Poe og Rufus Griswold. Husker ikke helt hvordan det begynte for jeg kjenner så lite til den bakgrunnen, vet bare at jeg har hørt om det tidligere. Så jeg har ikke tenkt å utdype meg mer på det området.



Har aldri lest noe av Nicolaj Frobenius og for å være ærlig så hadde jeg ikke hørt om ham før han kom ut med denne boka, men jeg må si at jeg falt for skildringene hans.  Boken er mørk, grotesk og vakker på en gang. Når man leser denne glemmer man både tid og sted for den er skikkelig oppslukende. Leste den ut bare på få dager,som er sjelden fra min side for av og til tilbringer jeg for mye tid på tvtitting og tid foran dataen og utsetter lesinga til jeg legger meg, men da hender det at jeg er for trøtt til å lese. Men prøver å å lese så mye som mulig mens jeg kombinerer studier og andre hobbyer. Denne slukte jeg ganske fort i motsetning til andre bøker for den var veldig fengende og jeg ville vite hva som skjedde videre. Kommer definitivt til å lese mer av Nicolaj Frobenius etter Jeg skal vise dere frykten. Anbefaler den på det varmeste selv om dere er Poe fans eller ikke.



Høydepunkt: Poe er i fokus og boka byr på en mørk og dyster fortelling som samtidig er utrolig vakkert fortalt. Liker også Frobenius skrivemåte når det gjelder skildringer av karakterer og miljø veldig godt. Vi blir knyttet til personene vi leser om. En bok som er stas å lese og som har havnet på favorittlista mi.



Lavpunkt: Skulle ønske den ikke var så kort!



Terningkast: 6




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar