8. oktober 2013

Innhold vs følgere

Jeg er ikke ute etter å henge ut noen bloggere i dette innlegget eller forlag. Men føler bare at dette er noe jeg må ta opp for det hender seg at jeg legger ut noen debattinnlegg på denne bloggen av og til. Ikke bare anmeldelser og standardting. Det gjør godt med litt variasjon. Jeg liker også å "diskutere".

Den 30. september sendte jeg en mail til Vigmostad & Bjørke. Jeg spurte om et leseeksemplar av boka Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk mot en ærlig anmeldelse. Og i dag fikk jeg dette svaret tilbake:

Hei.

Vi har en rekke forespørsler fra bloggere om bøker og har dessverre måttet sette et tak på antall eksemplar og noe ut fra hvor mange følgere bloggen har. Vi kan derfor dessverre i denne omgang ikke sende deg et leseeksemplar. 


Greit. Jeg fikk avslag. Jeg aksepterer det og bærer ingen nag. Jeg har motatt leseeksemplarer av andre forlag (noen som fremdeles venter på å bli lest) og jeg kjøper også mange bøker ved siden av. Så jeg bærer ikke nag og er ikke sint. Et nei er et nei. Verre er det ikke. Men det er bare innholdet i mailen jeg stusser litt på, spesielt denne delen:  ... og noe ut fra hvor mange følgere bloggen har.

Jeg trodde forlag satte pris på innholdet til en blogg mer enn hvor mange følgere den har. Jeg vet at diverse forlag har få antall leseeksemplarer å gi bort og ikke kan gi leseeksemplarer til alle bokbloggere der ute, den delen respekterer jeg, men at en blogg må ha så og så mange følgere for å bli "akseptert" mener jeg er litt feil. Jeg trodde innholdet hadde mer/alt å si enn hvor mange folk som følger den og den bloggen. Jeg skjønner at forlag er interessert etter å nå et stort publikum, men likevel?

Jeg trodde forlag, i hvert fall fleste forlag la større vekt på innhold i en bokblogg enn å være opptatt av hvor mange følgere den har. Eller har jeg fullstendig misforstått? Jeg har 20 følgere i skrivende stund og er veldig fornøyd med det. Da jeg startet denne bloggen, husker ikke om det var i 2006 eller 2007. Da var jeg helt sikker på at ingen andre enn jeg selv kom til å lese den og opprettet en blogg for moro skyld. At det var kun en slags loggføring over leste bøker for min egen del. Få en oversikt over det et sted. Sånn er det fremdeles også. Jeg gjør det for min egen del og fordi bøker alltid har vært en del av meg.  At jeg ville få lesere og få kommentarer på det jeg skrev i det hele tatt hadde jeg egentlig aldri trodd. Og det er jeg takknemlig for.

Selv om jeg ikke bærer nag til noen på noen som helst måte, må jeg innrømme at jeg ble litt satt ut. Trodde ikke at antall følgere av en bokblogg eller en blogg generelt betydde så mye. Jeg vet at enkelte bokbloggere har over 100, 500 og 1000  osv ... følgere, men trodde ikke at det hadde større betydning enn selve innholdet på bloggen.

Skjønner jo også forlagets syn på dette, men hva syns dere? Hva er viktigst? Innhold eller følgere? Gjerne gi meg tilbakemelding.

Dette er ikke et innlegg for å henge ut/gå tl angrep på noen, hverken bloggere eller forlag. Håper heller ikke jeg blir oppfattet som sur, for det er jeg ikke, men jeg har alltid vært interessert i debatt og andres meninger på ting.

Vil bare nevne en gang til at jeg skjønner hva forlaget mener i mailen jeg fikk og respekterer valget, men vil gjerne drøfte med dere hva dere mener om dette?

Hvis jeg høres for krass ut, ber jeg om unnskyldning. 

51 kommentarer:

  1. Syntes ikke at du høres noe krass ut, og jeg forstår godt at du reagerer på noe av grunnen for at du fikk avslag. Har aldri hørt at man må ha et visst antall følgere for å få tilsendt leseeksemplarer,og jeg syntes ikke at det skal ha noen betydning for om du skal få tilsendt bøker eller ikke. Det må jo være innholdet og at man har en blogg man skriver på med jevne mellomrom som har noe å si. Jeg ser den at forlagene ikke kan sende bøker ut til alle bokbloggere men begrunnelse som dette har jeg ikke vært borti.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er første gang jeg har fått et nei og det tåler jeg, men det er bare begrunnelsen jeg reagerte på. At de har bare så og så mange antall leseeksemplarer å gi bort pr.bok skjønner jeg, men at en blogg har for få følgere. Syns den begrunnelsen er både litt snedig og helt grunnløs. Har aldri opplevd slike avslag fra andre forlag så dette var på en måte litt overraskende for min del.

      Og takk for din støtte:)

      Slett
  2. Jeg synes det virker merkelig at man må ha et visst antall følgere for å motta lesereksemplar! Min første tanke er at forlaget ønsker publisitet og via en blogg med høyt antall følgere vil flere se og lese om boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var slik jeg ogå oppfattet det, Birthe. Jeg har aldri opplved det med andre forlag før. De har sent leseeksemplarer uten å nøle. Så for meg virker det som om forlaget Vigmostad & Bjørke bare er opptatt av publisitet, og ikke om hva vi generelt mener om bøkene deres. Som om de er redde for negative/oppriktige anmeldelser. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er det inntrykket jeg fikk.

      Slett
  3. Jeg skjønner absolutt hva du mener, og jeg er enig, men samtidig skjønner jeg forlaget også. Deres jobb er å få mest mulig blest om produktet de selger, og da hjelper det ikke at en blogg med to lesere blogger om boken. Så jeg skjønner begge! Men spennende debatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men uansett hvor mange følgere man har så kan det jo være flere som leser bloggen for det? Det gjør jeg. Jeg leser mange forskjellige bokblogger uten æ være fast/har signert som fast følgere for det. Man vet jo aldri helt hvor mange lesere man har. Jeg har jo bloggurat som viser hvor mange lesere jeg har generelt atpåtil følgere.
      Skjønner jo forlagets side også som jeg nevnte i innlegget, men syns likevel det var et dårlig grunnlag for svaret. Spesielt den siste delen av svaret.

      Og jeg er kjempeenig med deg. Det er spennende med debatt:)

      Slett
  4. At forlagene tenker penger er ikke så rart, det forståelig at de har noen kriterier når det begynner å dukke opp så mange bokblogger. Men da tenker jeg mer på at forlagene bør bruke mer tid på å sørge for at bøkene deres kommer i hendene til bokbloggere som har interesse av å lese den type bok/bøker de har. Etter min mening er det dette de bør være opptatt av og ikke antallet lesere. Hadde jeg bedt om et leseeksemplar av en kokebok tenker jeg at et forlag kunne sagt nei fordi de antar at de fleste av mine lesere ønsker å lese om ungdomsbøker og fantasy. Og at de da ville hoppet over et innlegg om "noe så kjedelig som en kokebok".

    Jeg må bare si at dersom de ser utelukkende på "Følgere" widgeten mange bloggere har, så sier det fint lite om hvor mange som leser de enkelte bloggpostene. Det sier ikke noe om statistikken til bloggen.

    Nettopp fordi denne funksjonen sier fint lite om hvor mange som leser bloggen min så har jeg valgt å fjerne den. Noen ganger har jeg samme antall lesere som widgeten opplyste om, som oftest langt mer og noen ganger færre lesere.

    At Vigmostad & Bjørke har sagt nei til deg er deres tap. Boken deres går glipp av en ærlig og god(ikke i den forstand at den må være positiv for boken) alà Ina.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mari!
      Ja, skjønner jo poenget ditt og forlaget angående penger og publisitet, men trodde også at de la vekt på innholdet til bloggere de sjekker ut og ikke bare antall lesere og følgere. Jeg spurte om den boka ikke bare for å få, men ville gjerne lese den og trodde jeg hadde grunnlag nok siden jeg har anmeldt mange forskjellige krimbøker og bøker fra andre sjangre på denne bloggen. Jeg hadde aldri spurt etter en bok bare for å få et leseeksemplarer. Det blir for dumt. Så trodde det var nok med å være oppriktig, hadde godt innhold og at de så etter bokbloggere som var interessert i sjangeren de spør etter. Men det hjalp ikke der i gården:)

      Og takk for støtte, Mari:)

      Slett
  5. *At forlagene tenker penger er ikke så rart, det er forståelig - et lite ord hadde sneket seg ut der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt i orden. Det skjer ofte med meg også. Det er fort gjort:)

      Slett
  6. Jeg er egentlig mest overrasket over at flere synes dette er overraskende... For forlaget er et helt greit innlegg som leses av 100 ti ganger så mye verdt som et godt innlegg som leses av 10, det regnestykket er da ganske opplagt? Når det gjelder publisitet rundt et produkt som skal selges, trumfer kvantitet kvalitet i de fleste sammenhenger.

    Forøvrig tror jeg markedsavdelingene i forlagene har nok å gjøre om de ikke skulle bruke tid på å sette seg inn i hver enkelt bokbloggs preferanser og målgruppe for så å vurdere hver enkelt bok de eventuelt skal sende ut fra dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos utenlandske forlag spør de ofte om bloggstatistikk, de ser ikke på antall følgere i bloggens marg. Antall følgere kan være høyt uten at dette betyr at bloggen har mange lesere. Det kan være fordi bloggeren har kjørt på med har mange konkurranser og har stilt krav om at de som deltar følger bloggen.

      Veldig mange forlag i Norge i dag vet allerede en god del om bokbloggerne og bruker noe tid på dette. Så i flere tilfeller blir dette allerde gjort, og det tror jeg forlagene vinner på.

      Slett
    2. Her ble jeg litt nysgjerrig. Hva mener du med bloggstatistikk?

      Slett
    3. Statistikk da mener jeg tall på lesere i løpet av en dag/måned eller slikt, sidevisninger, hvor mye tid de bruker på bloggen din, hvor de kommer fra også videre. Jeg mener ikke at forlagene spør om alt dette altså, men fra utenlandske forlag så er det ikke uvanlig at man får spørsmål om om antall sidevisninger og unike lesere for eksempel :) Disse forlagene, ihverfall britiske og amerikanske, har jo en enorm bokbloggverden for sine føtter og operer nok med strengere kriterier enn mange nordiske forlag.

      Slett
    4. Du refererer til tall som f.eks. de du får hos blogger? Beklager min uvitenhet. Er det disse tallene som anses å være mest korrekte? (jeg skal kanskje ikke spørre om dette i denne sammenheng)

      Slett
    5. Ja, hos Blogger eller lignende. Jeg er veldig usikker på hvilke verktøy som er mest korrekt. De forskjellige verktøyene måler på litt forskjellige måter. Etter hva jeg har lest meg til så ser det ut for at Google Analytics gi mer realistiske tall enn Bloggers egen statistikk.

      Slett
    6. Poenget mitt til svar både til Hilde og Mari er at som sagt i innlegget mitt så er det forståelig at noen forlag sier nei, men har kriterier til så og så antall følgere pr.blogg har blir for min del for dumt. Norge er et lite land. Og selv om det er mange bokbloggere der ute, så er jo hensikten vår god. Vi vil lese bøkene deres uansett hvordan opplevelsen vår angående den og den boka blir til slutt. I Norge har de siste årene blitt satset på bokbloggerprisen, bokbloggtreff, bokfestival, så det gjør da vel ikke noe å sende bøker til oss som er ekstra interessert i bøker enn vanlige lesere som leser kun noen få bøker i året. Og kanskje få de til å lese enda mer og gjøre opp sine egne meninger?

      Slett
  7. Eg tenker berre: "Jøss!" og at dersom eg hadde bedt om leseeksemplar av denne boka, hadde eg òg fått avslag sidan eg berre har fire "følgjarar" av bloggen min. Eg har ikkje hatt den widget'en så lenge - har ikkje brydd meg om den rett og slett. Men eg har jo ein heil del fleire enn fire lesarar, og dessutan ei særskilt interesse for ny norsk krim - og vil påstå at eg skriv grundige og ærlege omtalar av bøkene eg les.
    Så her har Vigmostad & Bjørke tabba seg ut, meiner eg.

    Det er sjelden eg ber om leseeksemplar frå forlag, for det fyrste fordi eg har rikeleg med lesestoff i hylla mi frå før og dernest fordi eg er ein ivrig bibliotekbrukar. Eg får - utan atterhald - dei lydfilene eg ber om frå Lydbokforlaget, og eg har også bedt om - og fått - meldareksemplar frå Samlaget. Juritzen er det einaste forlaget eg har vore borti som sender meg bøker utan at eg har spurt.

    Eg har no bedt biblioteket "mitt" om å skaffa boka "Det henger en engel alene i skogen".

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så offte jeg ber om leseeksemplarer jeg heller, men det gjør jeg de gangene jeg er virkelig interessert i forskjellige bøker. Ellers er det vanlig at forlag sender etterspørsel til meg på mail, eller sender meg en bok i posten som en overraskelse. Jeg spurte om Det henger en engel alene i skogen fordi jeg liker krim veldig godt og det virket som en krimbok med et spesielt plot, som kanskje skiller seg ut. Så er det bøker jeg er spesielt interessert i, da spør jeg, Men, men, nei er et nei aksepterer det, men syns de baserte det svaret på et dårlig grunnlag.

      Slett
  8. Fornuftig innlegg. Du er ikke for krass. I det hele tatt. Jeg må jo si at jeg har forståelse for at forlagene begrenser hvor mange eksemplarer de vil sende ut, og at de derfor har lyst til å velge bloggere med flest mulig følgere - men for det første: hva menes her med følgere? Jeg har ingen "følger"-widget eller noe på bloggen min, jeg har bare "antall besøkende", og om man scroller helt nederst kan man se hvor mange som får e-post hver gang jeg legger ut noe. Ser de på rankingen hos Bloggurat? Eller? Hvordan vurderes dette? Har de grunnlag for å vurdere dette utifra den informasjonen forskjellige bloggere har i sidebarene sine? Jeg bare lurer, jeg... :)

    Uansett, det som derimot er litt synd er at da er det ikke nødvendigvis de bloggene med best (eller mest relevant) innhold som får eksemplarer. Bloggere som for eksempel skriver om smale bøker vil jo ha færre lesere enn bloggere som skriver om bestselgere, men hvis boka er av det smale slaget som den smale bloggeren er god på, så er det jo logisk å sende til den. Selv er jeg begeistret for forlag som viser at de har lest i allefall litt av bloggen min, og spør om jeg vil lese bøker de tror jeg vil like: "Hei, jeg ser at du har lest og likt [...], og lurer på om du kunne tenke deg å lese denne boka av samme forfatter?" Kjempefint. Det er jo naturligvis en kjempejobb å sitte og lese alle bloggene og skreddersy alle henvendelser, skjønner det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet ikke helt om det var følger-widgeten med 20 følgere eller blogguraten de siktet til, men tror det kanskje var wigeten? Og slike målere er ikke alltid 100% å stole på for mange leser jo en blogg uten å være ølger og statistikk generelt varierer jo fra dag til dag. Så skjønner ikke helt hvilken følger de siktet til, men har på følelsen av at det var widgeten med 20 følgere de siktet til.

      Og skjønner jo fullt ut at forlagene også skal tjene på bøkene sine og at de har begrenset antall på leseeksemplarer, men likevel, hvis de virkelig leste bloggen min ville de skjønne at boka jeg spurte etter var en oppriktig etterspørsel siden det er en sjanger jeg har både lest og skrevet mye om på denne bloggen og trodde at det var på den måte det virket. At de, som du antyder, baserer bokbloggere på lesesmak ber enn hvor mange følgere/lesere de har.

      Slett
  9. Syns også det er litt rart grunngjeve, spesielt sidan "følgere"-widgeten er så upresis i si talgjeving. Eg les t.d. mange bloggar, men føl ingen. Alt blir lest via Atom/RSS-lesar. Dette viser igjen i statistikken for enkelte bloggtypar, men ikkje i følger-widget eller i statistikken til eindel bloggverktøy som ikkje klarer å registrere kor mange som abonnerer på rss/atom-straumen.
    Bloggar som er med på Norske bokblogger vil også gjerne ha mange lesarar, utan at det viser igjen i følger-widgeten.

    Min og sikkert mange andre sin grunn til å aldri "følge" noko som helst er at det blir ein masse uvelkomne e-postar av det.

    Eg forstår at forlaga ikkje kan sei ja til alt, men dei nok heller kikke på kvaliteten til bloggen enn på det fiktive lesarartalet som widgeten viser.

    Lykke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja enig. Selv om det er mange bokbloggere der ute (fullt klar over det) bør de i hvert fall sjekke bloggene de får etterspørsel fra, og så vurdere om å sende leseeksemplar eller ikke etter å sjekke hva bloggeren leser mest av og se på tidligere anmeldelser i stedet for å dømme hvor mange som leser/følger bloggen.

      Slett
  10. Heisann!

    Jeg skjønner hva du spør om, og du oppleves ikke som krass eller noe.
    Bare undrende.

    Jeg tenker at VB kanskje blander begreper litt her. Eller at de tror at følger =leser?
    Dersom så ikke er tilfelle, lurer jeg litt på hva de regner som nok lesere på en blogg for å være "verdig" et lese-eks.? Hva slags kriterier har forlaget for sende ut lese-eks.?
    Må si at jeg egentlig har en opplevelse av VB som et veldig raust forlag, som bla. gjerne inviterer bokbloggere med på høspresentasjonene sine osv.

    Kanskje har du fått svar fra en i markedsavdelingen som bare har sendt ut et standardsvar?
    Jeg sender ofte ut standardsvar ifm jobb. Kun fordi det er for tidkrevende å svare hver enkelt med et eget svar.

    Jeg opplever også dette som ganske ryddig fra VB. Jeg tenker det er helt greit at de muligens har en mal de går etter. Selv setter jeg mer pris på det enn på forlag som helt ukritisk spyr ut lese-eksemplar til alle som vil ha + en hel haug som ikke er interessert. Jeg synes nesten det er verre.

    At du ikke fikk bok av dem nå, er det jo egentlig bare de som taper på. Jeg synes du har en fin blogg jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for at du ikke syns jeg var for krass i innlegget. Jeg var redd dere ville tro det, men ville bare få frem poenget mitt. Jeg har opplevd mange forlag som rause, men tviler på at de bare spyr ut bøker slik uten videre. Jeg har opplved avslag noen få ganger før og de sender meg en mail og spør om jeg vil lese diverse bøker. Tror ikke noen forlag bare gir ut bøker til hvem som helst bare for å være snille? Tro alle de har sine kriterier, men bare på en mer troverdig måte:)

      Slett
    2. Jeg tror vi har veldig ulike opplevelser av dette. Kanskje er jeg også bortskjemt fordi jeg har tilgang på lese-eks. gjennom jobb, uansett.
      Jeg har selv erfaringer med forlag som sender meg bøker uten at jeg har bedt om det. Det har til og med hendt at et forlag har sendt meg den samme boken to ganger, uoppfordret. Dette er som sagt bare mine erfaringer. Jeg er selvsagt veldig takknemlig for alle bøker jeg får, men jeg undrer meg litt over strategien til disse forlagene. Når jeg sier spyr ut så mener jeg at det finnes forlag som har unødvendig lav terskel for hva som må til før de sender ut lese-eks.
      Ja vi er bokbloggere.
      Ja forlagene får noe tilbake av oss hvis vi blogger om bøkene deres.
      Men jeg føler meg likevel ikke berettiget til å få noe som helst.
      Enten intensjonene mine er gode eller ei.
      Det er liksom ingen automatikk i at vi skal få masse bare fordi vi skriver om en bok.
      (Her er jeg fullstendig klar over at det IKKE er det du sier. Jeg forsøker bare å forklare meg.) Si at vi da er to hundre bloggere som har veldig lyst til å lese en bok, kanskje også skrive om den og rose den langt opp i skyene...hvor mye vil forlaget tjene på å gi oss disse bøkene, hvis man sammenligner med hvor mye de vil tjene på å selge oss bøkene.

      Jeg blir superglad hvis jeg får lese-eks, får jeg ikke det så sparer jeg til jeg får nok penger til jeg kan kjøpe den selv.

      Jeg er som sagt usikker på hva slags kriterier forlagene har for å sende ut bøker.
      Av og til ser jeg blogger som har fått en bok jeg selv tror jeg kunne presentert bedre på min blogg (uten at jeg selv har fått noe lese-eks.), sånn er det bare tenker jeg :)
      Som sagt, deres tap.

      Slett
    3. Så gretten man virker her da...det var virkelig ikke meningen.
      Som sagt synes jeg du har en fin blogg. Jeg synes også det var bra du tok opp dette. Nyt kaffen!

      Slett
    4. Skjønner poenget ditt Karete og takk for fin tilbakemelding.
      Og du virker ikke gretten:) Skjønner hva du mener:) Forlagene må dele på godene. Det skjønner jeg godt. Og selv om de har sine kriterier så er jeg sikker på at ingen forlag har bare gitt ut bøker til bloggere bare for å være på godfot. En ting er sikkert. Jeg har aldri motatt en bok bare for å være snill og skrive positive anmeldelser om dem bare fordi diverse forlag har gitt meg bøkene. Her er det bare ærlige anmeldelser som gjelder og tror forlagene har samme hensikt når de sender ut bøker. Å regne med at bøkene blir lest og få ærlige anmeldelser. Alle forlag burde satse på det istedet bare for å nå stor publisitet:)

      Slett
  11. Eg synest og det er rart at folk er overraska over at eit forlag sett eit tak på antal leseeksemplar og gir desse til dei bloggane som blir mest besøkt. Det å dele ut gratis bøker er jo ein utgiftspost. Aschehoug skriv ofte i e-postane sine at dei gir ut tjue leseeksemplar til dei tjue første som melder seg. Og nå seier VB at dei gir ut eit visst antal leseeksemplar til dei mest besøkte bloggane. Eg synest ikkje det er rart at dei sett slike grenser - det er jo mange bloggarar etterkvart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner fult ut at forlagene har et visst antall leseeksemplarer å dele ut og at de vil nå et stort publikum. Poenget mitt er hvorfor ikke dele ut bøkene til bokbloggere som har samme lesesmak som bøkene de deler ut? Det hjelper jo lite å dele ut psykologiske thrillere til bokbloggere som kun leser fantasybøker for ungdom selv om de har over 1000 følgere og aldri kommer til å lese boka. Eller sende en krimbok til noen som bare leser romaner og de sender boka til den personen kun fordi den bloggeren har så og så mange lesere, men som nekter å lese krim. Hva er vitsen da? Du skjønner hva jeg mener? De bør velge ut etter hva bokbloggere baserer seg på og innhold generelt istedet for antall besøkende.

      Slett
    2. Det er vel akkurat det jeg forsøkte å få frem i mitt noe klønete svar, det du skriver her, Rufsa :)

      Slett
    3. Hehe, føler meg ikke noe bedre til å forklare selv. Er så flink til å rote meg bort i ord bare jeg skal forklare noe enkelt:) Så skjønner det problemet:)

      Slett
    4. Eg skjønner kva du meiner. Men i e-posten du siterer over, står det jo "..og har dessverre måttet sette et tak på antall eksemplar og noe ut fra hvor mange følgere bloggen har". Du kommenterer kun dette men antal følgjarar. Men viss eit forlag har tjue leseeksemplar, slik Aschehoug opererer med, til bloggarar, er det jo ikkje rart at dei vil gi desse til dei tjue med flest lesarar. For eg forstår e-posten du siterer slik at dei har sett eit tak på leseeksemplar til bloggarar (noko som høyrest ut som ein fornuftig ting å gjere i ein kommersiell bedrift som heilt sikkert har budsjett å forhalde seg til), og at dei då vel ut dei interessante bloggane med flest besøk. Eg synest ikkje dette er merkeleg i det heile tatt.

      Sjølvsagt er det jo eit poeng at dei sender bøker til folk som vil lese - og skrive om - bøkene. Men er det tilfelle at V&B sender psykologiske thrillarar til folk som ikkje er interessert i sjangeren, eller er dette heilt hypotetisk?

      Slett
    5. Jeg har jo lagt vekt på at jeg forstår begrunnelsen av at noen forlag har kun så og så antall leseeksemplarer og at jeg godtar det. Jeg har ikke utelatt den biten. Det står der i innlegget så det har jeg ikke utelatt. Men det er ikke nødvendig å tilføye i mailen at de må ta hensyn til hvor mange følgere bloggere har. De kunne heller ha sagt at vi har sett på bloggen din og mener at bloggen din er ikke en vi er på utkikk etter osv eller noe lignende ... de kunne ha gitt en slik begrunnelse istedet.

      Slett
    6. Korfor er det unødvendig å begrunne det slik, viss det er det som er tilfelle? Det blir litt for mykje Kardemommelov for min del, viss ikkje eit forlag skal kunne seie "Nei, du når ikkje mange nok til at vi har lyst til å bruke ressurser på deg", utan at det blir negative reaksjonar på det.

      Slett
    7. Med all respekt så må det jo være lov å diskutere? Og jeg er ikke negativ. Jeg bare stiller spørsmål.

      Slett
  12. Jeg gjorde som Mari har gjort, jeg fjernet Google-kontaktnettfunksjonen etter å ha lest dette innlegget. Ikke fordi jeg skal be om å få tilsendt bøker. Jeg gjorde det med en bok en gang, tøff som toget, men fikk ikke svar engang. Helt greit, der er forlagets privilegium. Det var et lite og ukjent forlag så det er sagt. Men å bruke følgefunksjonen og antall i denne som grunnlag for hvem som får tilsendt bøker er merkelig som andre har vært inne på. Også statistikken. For egen del leser jeg i all hovedsak innlegg via Bokblogger. Der er jeg inne hver dag og leser innlegg som legges ut. Følgefunksjonen har jeg aldri brukt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, syns det å basere et svar på følgerfunksjon blir for tynt. De bør heller legge vekt på hva vi leser mest av.

      Slett
  13. Aschehoug sender forresten ut sine forespørsler basert på hvilke sjangere bloggerne på forhånd har oppgitt at de leser. Det var ihvertfall slik de gjorde det tidliger. Der opplyste de om antall ledige eksemplarer, som Bjørg nevner. E-postene var om tiltler som hadde relevans for bloggerens litteræresmak. Det er en fin måte å gjøre det på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig. Veldig grei måte å ordne det på :)

      Slett
    2. Ja, Aschehoug er veldig kjekk på den måten og det syns jeg er fint. Det er det forlaget som jeg stoler mest på hittil og Gyldendal.

      Slett
  14. Kjempefint innlegg! Du er ikke for krass i det hele tatt. Veldig interessant å lese diskusjonen under:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:)
      Jeg var redd for at jeg kanskje ville høres litt for krass ut for jeg blir så gira når jeg skriver at jeg glemmer skrivetonen av og til, om dere misforstår toneleiet mitt i skrivingen eller ikke.
      Syns selv det er interessant å følge med diskusjonen videre. Noen er enige, andre ikke. Det er det som er så spennende med dette:)

      Slett
  15. Jeg har ofte undra meg over forlagenes praksis når det gjelder lese-eksemplar til bokbloggere. På meg virker det som enkelte bokbloggere mottar "hundrevis", og det sier seg selv at de ikke leser eller gir alle "ønsket" publisitet, selv om de viser fram bøkene de har mottatt i måenden som har gått.
    Hvorfor gidder de egentlig å bruke penger på å sende bøker i posten? Hadde de ikke kunne gjort det mye enklere og billigere ved å sende pdf-filer? Det er jo helt kurant? (mulig det fins noen krav med hensyn til kopiering/ opphavsret el.l, hva vet vel jeg...?) Vet at mange liker å lese papirbøker, men det er kanskje bare litt tilvenning som skal til? Trur kanskje det er en del som liker å ha ei velfylt bokhylle å vise fram også...
    Jeg samler ikke på bøker, men elsker å lese, så da gjør jeg det enkelt; følger med på nyhetene på det lokale biblioteket, og reserverer kjapt når det kommer noe nytt jeg ønsker meg. Der er de også utrolig behjelpelige med å skaffe bøker fra andre steder hvis de ikke har den selv eller det er lang ventetid. Det hender til og med at de kjøper inn bøker jeg har ytret ønske om!

    Godt innlegg! Man skal ikke være redd for å stille spørsmål!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Før i tiden torde jeg nesten ikke å stille et eneste spørsmål i redsel for å skape for mye oppstyr, men med årene har jeg blitt modigere på det området. Er jo nysgjerrig og av og til vil jeg ha klare svar. Og av og til er jeg også spent på hva andre mener om saker og ting:) På den måten er debatt ganske kjekt:)

      Bibliotek er en kjekk løsning på å skaffe seg bøker. Er enig i det og lånte mye bøker før. Men senere i årene har jeg kjøpt veldig mange bøker og fått litt bøker. Jeg er en person som vil eie bøkene mine. Ha en egen samling:)

      Slett
  16. Skjønner veldig godt forlaget.. For det er jo dyrt for de.. Men syns samtidig at det er en dum begrunnelse.. For reklame er reklame.. Selvfølgelig er det win win med flere følgere..
    Men selvfølgelig så kan jo anmeldelsen bli lest selvom du ikke har like mange følgere, for da kommer den opp hvis noen søker opp boka osv..
    Men jaa.. forlaget får mere ut av at man har flere følgere..

    Men men... kjipt like vel.. Kunne kanskje vært formulert på en annen måte da..
    For som du sier noen har kanskje flere followers, en man umidelbart kan se.. + alt er jo i bund og grunn reklame..
    Men jaa.. skjønner begge sider av saken..

    Og enig med Mari.. De burde heller fokusere på at bloggen har den "lesestilen" end. at man har mange følgere.. For følger antal er jo ikke lik med flere vil lese boka.. Si hvis jeg anmelder en krim bok.. Så ville jo ikke det hjulpet så stort.. Ettersom jeg leser mest ungdomsbøker inntil videre.. Så man burde heller sat seg mere inn i hva bloggen omhandler ja.. Spesielt de som sender ut random bøker.. Ikke selv vært ute for det.. Men har hørt andre snakket om det..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg veldig enig i. De kunne ha vraket meg med en bedre og stødigere grunnlag. Det hadde, som du sier, vært bedre om de satt seg inn i bloggen og sjekket ut hva slags bøker jeg leser mest av og basere seg på det, enn å bare dømme blogger angående antall følgere/lesere. Skjønner jo at de vil spre publisitet rundt bøkene de gir ut og vil nå et stort publikum. Men bloggere har jo som regel flere lesere enn faste bloggere. Noen søker opp bøker man er interessert i og kommer tilfeldigvis inn på en blogg de ikke har vært innpå før. Så bøkene deres får jo oppmerksomhet på en eller annen måte likevel. Og det er jo også andre lesere som ikke har signert seg som faste følgere. Så antall følgere er ingen fast fasitsvar. Det mener i hvert fall jeg.

      Slett
  17. Jeger enig med mange her,ser jeg. Jeg forstår også at et forlag må begrense hvor mange bøker de sender ut, men jeg forstår ikke hva følger widgeten skulle ha med lesere å gjøre. Jeg følger blogger ved hjelp av RSS/Atom og det vil ikke vise på den eventuelle bloggen. Men jeg er likevel en leser. Jeg leser også regelmessig blogger jeg ikke leser fast fordi de har skrevet et innlegg om en bok jeg er nysgjerrig på, de har et intervju o.l.

    Din blogg er en av de jeg følger fast, men det kan ikke VG se. Og så det viktigste sist: Det er et flott tema du tar opp og jeg opplever deg som spørrende og ikke krass. I grunnen synes jeg du stiller et viktig spørsmål!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig.
      Jeg også er som deg og leser mange andre bokblogger og andre blogger generelt uten å ha signert meg som fast følger, men stikker innom likevel. Mange bloggere har mange skjulte lesere som ikke vises og som ikke kan registrers, så derfor er jo den "følgere-widgeten" et dårlig grunnlag for et slikt svar. Men, men, dem om dem.

      Og tusen takk for fin tilbakemelding. Jeg ble jo spørrende og har ikke lest noe sted om lignende sak og følte jeg måtte spørre/skrive om det et sted for å høre hva andre mener om dette og setter pris på alle meninger og svar jeg har fått. Jeg liker slike debatter/diskusjoner.

      Slett
  18. Hei! Har ikke lest alle kommnetarene her, så det er mulig jeg gjentar andre. Det får så være.. Leste innlegget ditt nå.. Synes det er betimelig å diskutere slike ting. Jeg har også fått som svar fra V&B ang en forespørsel om leseeks av "Tørk aldri tårer uten hansker" at de har begynt å sette tak på antall leseeks på en del bøker, og jeg var for sent ute da. Men det sto ingen ting om følgere..
    Jeg vet at Juritzen har sagt noe om det tidligere, ifølge en artikkel i Adresseavisa om bokbloggere- at de så på hvor mange lesere en blogg hadde. Vet ikke om den praksisen gjelder nå..
    Jeg skjønner jo forsåvidt at forlag ønsker å få omtale av sine bøker ut til flest mulig, og siden et koster en del penger å sende ut bøker til folk, så kan man forstå en slik tankegang.
    Problemet er bare at antall følgere som vises på bloggen ikke viser noe riktig bilde av hvor mange som leser en blogg. Selv har jeg bare 38 følgere der- men jeg vet at mange mange fler leser bloggen min (ser det på statistikken) samt som følger min facebokside..
    Så ikke ta det ille opp du, og innlegget er ikke surt.. Ha en fin kveld.(natt?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.

      Det er det jeg også prøver å få frem i poenget mitt. Antall følgere og lesere jeg har på følgere - widgeten min og bloggurat telleren min markerer jo ikke alle lesere jeg har. Det er ikke den fastslående statistikken eller hvordan jeg skal forklare det. Så forlagene vet jo egentlig ikke hvor mange lesere jeg har. Skjønner jo at det er begrenset opplag de har når det gjelder å sende ut bøker for det koster jo en del. Skjønner den biten, men de bør ha andre grunnlag/svar for å ikke sende ut til enkelte. Svar som at diverse bloggere/lesere en blogg har syns jeg blir litt tynt siden de egentlig ikke vet hvor mange som leser den og den bloggen. I så fall bør de spørre bloggeiere om statistikk før de avgjør noe svar.

      Ps: Jeg setter pris på alle kommentarer jeg får:)

      Slett